tisdag16 april

Kontakt

Annonsera

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Postnord kastar ut Forsman & Bodenfors

Publicerad: 12 april 2019, 11:22

Postnord riktar skarp kritik mot Forsman & Bodenfors och menar att byrån inte levererar på en tillräckligt hög nivå i förhållande till sina priser. Foto: Press

Dagens Media kan avslöja att Postnord efter missnöje bryter med reklambyrån Forsman & Bodenfors. ”Priser som får en gammal konsult som undertecknad att baxna”, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

Ämnen i artikeln:

KampanjPostNordForsman Bodenfors

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Sedan 2013 har Postnord haft ett samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors – efter en tids missnöje väljer man nu att avsluta uppdraget. Missnöjet handlar främst om allt för höga prisnivåer.

– Över tid och inte minst i närtid har vi fått en känsla av att Forsman & Bodenfors är bättre på att fakturera än leverera, så vi kände ett behov av att byta leverantör, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord, till Dagens Media. 

LÄS ÄVEN: Forsman & Bodenfors svarar på kritiken  

Avtalet skulle egentligen ha löpt ut i augusti i år men nu avslutas uppdraget i förtid och löper istället ut den 30 juni i år. Postnords plan är att ha en ny reklambyrå på plats den första juli. 

Du säger att de är bättre på att ”fakturera än att leverera”, kan du utveckla?

– Vi har inte varit väldigt nöjda under den sista tiden med det samarbete som vi har haft. Jag tror att det finns en del utmaningar för en byrå som ju totalt har dominerat den svenska reklambyråscenen under väldigt många år. Efter uppköp och splittrad ledning etcetera kanske man har en del utmaningar i att hålla kvar den positionen som man historiskt har haft. Det har varit väldigt uppenbart för oss i det projekt som vi har haft.

När märkte ni av den här förändringen?

– Vi märkte av det förra sommaren. Vi hade förmånen att jobba med Sveriges kanske absolut bästa copywriter, nämligen Anna Qvennerstedt men hon blev ju styrelseordförande för Forsman & Bodenfors nya konstellation och lämnade därför projektet tyvärr och sedan har de kanske haft lite svårt att hålla styrfarten efter det. 

Forsman & Bodenfors uppdrag har täckt hela den nordiska marknaden och så sent som i höstas bestämdes ett helt nytt kommunikationskonceptet med namnet ”What’s on your way”. Postnord har dock inga planer på att i samband med en ny upphandling ändra på det nya kommunikationskonceptet. 

– Vi tycker att konceptet manifesterar väl den glädje som man har när man beställt något på nätet och sedan väntar på paketet. Vi har försökt att återskapa den känsla som mottagaren har under den tiden paketet ska komma. Det konceptet tycker vi fungerar bra för oss och det har vi inte för avsikt att förändra.

Om ni ändå är nöjda med konceptet, är det då främst priset som ni inte är nöjda med?

– Det finns en tydlig synpunkt på prisnivån som är helt galen om man ska vara ärlig. Det är priser som även får en gammal konsult som undertecknad att baxna. Men sedan handlar det också om förmågan att hålla ihop en kampanj på både den strategiska och taktiska nivån, att konceptualisera. Vi har jobbat med att försöka få fram ett faktiskt utförande av det här kommunikationskonceptet och det har varit en process som har varit helt omöjlig. Det har varit extremt svårt att få fram något vettigt material. Det var väl den droppe som fick bägaren att rinna över och som gjort att vi har avslutat vår relation.

Vad är det för prisnivåer?

– Vi kommenterar inte prisnivåerna. Man kan bara konstatera att det är prisnivåer som möjligtvis har varit relevanta i en annan marknad och en annan tid när kompetensen var mer unik . I nuläget är det prisnivåer som inte längre är möjliga för någon att betala och det finns ingen annan marknad av de nordiska marknaderna där man har liknande prisnivåer. Tittar vi på våra danska kollegor är det en bråkdel av kostnaden som det kostar att ta in samma typ av kompetens och det här blir till slut omöjligt att försvara.

Planen är att framöver sluta flera olika ramavtal. Minst två för den nordiska marknaden och antagligen ett till flera nationella avtal. 

– Vi ser att inte minst när det gäller prisnivåer på reklambyråtjänster så finns det idag en marknad av byråer som är mera taktiskt inriktade och om har betydligt lägre prisnivåer. Det gör att vi sannolikt kommer ha både strategiska nordiska partners och ramavtal och taktiska nationella partners och ramavtal. 

Vad söker ni i en ny reklambyrå?

– Det som man oftast vill ha är en byrå med god analytisk förmåga och med strategisk höjd som samtidigt kan koppla ihop den strategiska imagenivån med en taktisk ”call to action”–nivå . Det är ganska viktigt för oss eftersom vi är en relativt liten reklamköpare, relativt till bolagets storlek, så är vi tvungna att ha en marknadskommunikation som kanske tar för sig mer än de som har mycket större resurser och som ständigt kan vara närvarande i media. 

Det nya kommunikationskonceptet skulle egentligen ha rullats ut under sommaren men eftersom avtalet med Forsman & Bodenfors har sagts upp kommer det första uttaget istället ske i september. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev