fredag29 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Ett brandtal för Resumés journalistik

Publicerad: 28 januari 2022, 14:21

Yasmine Winberg. Foto: Janne Naess.

I en ledare skriver Resumés chefredaktör Yasmine Winberg om var Resumé är i dag – och vad hon vill med tidningen.

Ämnen i artikeln:

Resumé

Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


”Vad vill du med Resumé?”

Det är den vanligaste frågan jag har fått sedan jag tillträdde som chefredaktör på Resumé i augusti i fjol. Jag är förvisso en stor anhängare av word-of-mouth men jag inser att det är betydligt mer effektivt att också skriva om saken.

Under en konferens i höstas satte vi på redaktionen ord på visionen tillsammans. Resumé ska vara en lägereld, en självklar mötesplats för branschen. En lägereld som verkligen inte alltid är mysig och härligt värmande, utan som också trilskas och bränns. Kort och gott: En fritt brinnande lägereld i Sveriges mest intressanta bransch.

Vad har vi som inte andra har? Varför vänder man sig till Resumé för kunskap och nyheter? Det handlar ju just om ovan. För till skillnad från andra aktörer, intresseorganisationer, undersökningsföretag, byråbloggar eller vad det nu må vara (som också levererar kunskap och nyheter) är ju vi som medie oberoende. Vi vill absolut driva en affär och generera läsarintäkter, men i journalistiken är vi aldrig någonsin påverkade av utomstående intressen. Inom reklam och marknadsföring är vi unika med det och det blir ett löfte till dig som läser att det vi skriver är objektivt.

Jag tycker att vi är en god bit på väg att leva upp till vår vision. När jag började på Resumé 2014 hörde jag ofta läsare som avfärdade oss som en skvallertidning. Det säger ingen i dag. Vi får snarare mycket beröm för att vi tar branschen på allvar. För att vi lyfter på många olika stenar och belyser viktiga frågor som bidrar till en bättre bransch och som ger våra läsare kunskapen de behöver för att klara sina jobb.

Några konkreta exempel på det från de senaste åren är våra granskningar av arbetsmiljön på bolag som United Screens och Grand Relations, djupdykningar i martech och varför miljarder går till spillo, artikelserien ”Prestationens pris” om psykisk ohälsa i branschen, talanglistor, ekonomiska kartläggningar och alla våra wallraffande tester (reklammärkning, annonsfrekvens, reklam som riktas mot barn etc.) som visar hur sociala medier funkar – och inte funkar.

Mycket av den journalistik vi gör hade aldrig blivit av utan dig som läser. Det är när vi får tips om missförhållanden eller annat som ni vill att vi ska titta på som vi kan berätta om verkligheten i branschen. Tveka inte att höra av dig om sådant du vill att vi ska titta på eller för att ge oss ris och ros. 

Ingen av den journalistik vi gör hade blivit av utan vår duktiga och dedikerade redaktion i form av Billy Andersson, Julia Lundin, Andreas Rågsjö Thorell, Joakim Wedholm, Thomas Nilsson och Alicia Price. Vi tycker att det här är Sveriges mest intressanta bransch och det märks i journalistiken.

Så, vad vill jag då med Resumé? Jag vill fortsätta på den stig vi är inne på sedan några år tillbaka. Under den tiden har vi fått tusentals nya prenumeranter – en ynnest i en tid där journalistiken globalt länge haft ett dåligt självförtroende. Jag vill att vi ska vara viktiga, intressanta, oväntade, nytänkande. Förutom all spännande journalistik vi har planerad i artikelform är en av våra nyheter i vår ett webb-tv-format inför valet, där vi inte diskuterar de politiska frågorna som ”vanlig” valbevakning, utan snarare synar personerna som påverkar politiskt.

Och vad vill jag inte med Resumé? Ändra för ändrandets skull.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev