Mot Cannes

Det är dags för reklamårets viktigaste tilldragelse: Cannes Lions. Denna gång den 59:e upplagan. Själv är jag på väg ner för att bevaka festivalen för 20:e gången. Som vanligt med bil och vi har just länmat Sverige via Öresundsbron.
Jag har inte varit nere på några år nu, så det ska verkligen bli kul och spännande. Jag kommer att jobba tillsammans med gänget från Dagens Media hela veckan. Jag vidgar tillfälligt mina ramar och kliver ut från min lilla låda som krönikör och blir Cannes-reporter på heltid på Dagens Medias webb bland annat.
Om jag hinner blir det nog några rapporter här på bloggen också.
Bara på de år som gått sedan jag senast var nere har Cannes Lions svällt ut enormt. Nya tävlingsdiscipliner tillkommer varje år.
Min första Cannesfestival var 1984, då jag jobbade som Resumes nyhetsreporter på frilansbas. Tidningen hade inga tankar på att åka ner för att bevaka tillställningen och ingen budget för det heller. Men sedan Kenny och jag tipsat dåvarande chefredaktören om en bra budgetvariant, åkte både han och vi ner. Jag är fortfarande lite putt på honom för att han inte talade om att tidningen fått inbjudan till Joe Pytkas party och att han inte bad mig följa med.

Men de allra flesta Cannes Lions har jag förstås bevakat för Quo Vadis räkning. Vi jobbade hårt för att få fler svenska delegater att åka till Cannes. Byråerna förstås. Men också annonsörena. Men, de senare  lyckades vi aldrig övertala på allvar.

Under de fem åren som jag samarbetade med Dagens Industri som krönikör, försökte jag väcka redaktionsledningens intresset och förståelsen för Cannes betydelse för näringslivet. Det gick inget vidare alls.

När jag första gången åkte ner till Cannes var det fråga om en ren reklamfilmfestival. Reklamfilmsproducenterna ville ju ha något lika fint som den stora filmfestivalen.
Det var med andra ord ett betydligt enklare jobb att bevaka en reklamfilmfestival under några dagar med några få tusen tävlingsbidrag än dagens gigantiska tillställning med över 34000 tävlingsbidrag i 15 tävlingskategorier och massor av seminarier. Därtill 40 presskonferenser och pressträffar. Och om inte det räcker, så har mailboxen svämmat över de senaste veckorna med erbjudandenom intervjuer med representater från alla tänkbara (och otänkbara) hörn av kommunikationsbranschen.
Flera av de tävlingskategorier som tillkommit under åren har ju sitt ursprung i teknikutvecklingen. Från webbreklam till mobilreklam.
Men det är inte bara inom reklamen som tekniken tagit stora steg.
Under våra första Cannesresor fantiserade vi om hur fantastiskt det skulle vara om det skulle vara möjligt att använda mobilen (eller biltelefonen som det hette på den tiden) utomlands. Då skulle man inte behöva leta reda på en telefonkiosk för att ringa och boka hotell, framåt kvällningen.
Idag sitter jag här och bloggar på min iPad och håller koll på mailen medan det danska landskapet susar förbi.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.