Varför ska man byta byrå över huvud taget?

I större delen av västvärlden samarbetar företagen med sina byråer i genomsnitt i sju år. Men inte i Sverige.  Här ligger genomsnittet bara på lite drygt tre år. Över hälften tröttnar dock redan före treårsdagen. Det visar statistik från analysföretaget Regi år efter år.

Det är egentligen bara kineserna som är mer rastlösa, de byter efter 2,5 år. Det kan kanske ursäktas med deras bristande erfarenhet och kunskap av marknadsföring.

Men svenska marknadsförares rastlöshet är häpnadsväckande.

Inte minst skrämmande är att så många säger att de byter byrå för att de vill ”ha omväxling”.

Till marknadschefer som längtar efter variation och ombyte vill jag rekommendera en semester på något exotiskt resmål.

Till företagsledningar och styrelser som tillåter dessa ständiga byråbyten vill jag säga: det är er plikt att sätta upp ramar och riktlinjer för långsiktigt varumärkesarbete. Det är grunden för bolagets hälsa och välgång.

Vakna upp och se er omkring, både företagsledningar och marknadsförare! Titta på landets mest framgångsrika företag och starkaste varumärken. Hur ofta byter de byråer?

Visst, Ikea bytte nyligen. Efter 16 år.

När bytte Ica senast? Apoteket?

Byta byrå kan man göra, för att den man har inte håller tillräckligt hög nivå och levererar de resultat man kräver. Eller för att företaget genomgår så stora förändringar att man behöver andra kompetenser eller kapaciteter. Möjligen för att man efter många år tömt ut alla möjligheter till förnyelse och utveckling tillsammans. Men i sådana fall, kommer ofta byrå och kund fram till ett gemensamt beslut att det är dags att skiljas åt.

Att byta byrå är en komplicerad process, som kräver stora resurser i både tid och pengar.

När bytet väl är gjort tar det många månader innan en ny samarbetspartner känner företaget och dess varumärken så väl att den kan göra en optimal insats. Sen ökar effektiviteten och återbäringen på investerade pengar.

Det hela kompliceras förstås yttterligare av det faktum att så många företag har bristande varumärkeskompetens. Både i största allmänhet, men också när det gäller deras egna varumärken. Lika ofta brister konsumentinsikterna.

Men i alla lägen är det rent ekonomiskt lättsinne att dra igång ett byråbyte redan efter ett par, tre år.

Det är också deprimerande att över hälften av företagen kräver kreativa lösningar som en del av urvalsprocessen.

Brukar de kräva testbokslut från revisorer också med jämna mellanrum, för att avgöra vilken de ska byta till? Eller några alternativa avtalsförslag från olika advokater?

Att begära gratisjobb från konsulter visar inte bara på bristande respekt och affärsmässighet. Det är rent korkat. Den testkampanj, som gjorts innan byrån känner företag och varumärke ordentligt, skulle aldrig ge maximal utdelning.

Men byrån måste lägga ner stort engagemang och tid, till stora kostnader för att utan ersättning (eller möjligen mot lite nålpengar) ta fram strategier och kreativa lösningar som sedan, i stort sett, aldrig används, ens om samarbetet blir av. Tid och engagemang som måste tas från byråns befintliga kunder – eller möjligen medarbetarnas fritid.

Själv skulle jag aldrig välja en byrå, som är beredd att lägga ner den typen av engagemang på en pitch. Nästa gång en ny, presumtiv kund knackar på är det ”min” tid som kommer att gå åt.

 

(Inlägget har jag tidigare publicerat i Sveriges Annonsörers medlemstidning, Annonsören. Jag hoppas i alla fall att några av medlemmarna tog till sig något av budskapet)

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Varför ska man byta byrå över huvud taget?

  1. Mitt i prick, långsiktigt varumärkesarbete tål inte konstanta omkastningar och “nya” idéer… Då förstår inte kunderna vad som sker… Det är slöseri med förtroendekapital gentemot din kund att byta manér titt som tätt!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.