Reklam som bara är ”reklam”

Jag har aldrig haft speciellt mycket till över för Telenors reklam. Jag förstår att de själva tycker att den är kul. Själv tycker jag bara den är löjlig, med sin telefonmissbrukare Sören som någon slags bondkomisk huvudperson.

Men den senaste reklamfilmen, som just nu går på tv, är ju inte bara fånig. Den är dessutom direkt lögnaktig.

Där ska Sören ”gå ut med hunden”, vilket förstås bara är en bortförklaring för att hans fru inte ska förstå att han ska på date med sin mobil. Och så snart han kommit utanför dörren ringer han upp någon avlägsen kontakt och blir så fullkomligt fördjupad i sitt samtal att han traskar på. Över stock och sten, genom skogar och över berg. Han babblar på ända tills hans plötsligt inser att han inte har en aning om var han håller hus. Av omgivningen att döma, kan vi anta att han är uppe i norra Norrlands fjälltrakter, eller möjligen i något alpområde.

Och sedan han i telefonen ljugit för sin fru om att han strax är hemma igen och uppmanat hunden – eller möjligen telefonens gps – att ta honom hem, kommer pay-offen med uppmaningen att vi ska ”uppleva friheten” med 4G. Telenors 4G förstås.

Vilket dravel. Jag har bekanta som har just 4G från Telenor. Men de har inte full täckning i Bromma ens en gång! Så inte ens om de går hemifrån och börjar trampa runt på Kärsön skulle glömma tid och rum för telefonen. Snarare skulle de med jämna mellanrum stanna upp och svära över att samtalet bröts.

I ärlighetens namn är det ju inte alltid ens självklart att 3G räcker för den som vill uppleva frihet. Själv har jag många gånger svurit över att Telia inte kan erbjuda full täckning för mobildata hela vägen efter E4:an mellan Malmö och Stockholm.

Så, snälla teleoperatörer (och alla andra annonsörer för den delen) sluta för allt i världen att göra kul reklam bara för reklamens skull.

Vi vill inte ha era lögnaktiga underhållningsprogram.

Humor fungerar förvisso jättebra i reklam. Men lögner slår tillbaka.

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Reklam som bara är ”reklam”

  1. Spot-on hade en diskussion ombdetta nyligen med Telenor på twitter och hade tänkt skriva en bloggpost i ämnet som svar på det… Nu länkar jag din istället.

    Förutim lyteskomiken i reklammaneret så är lögnerna flagrant dumma!

    Att ljuga o förlöjliga sina kunder o potentiella kunder är så befängt att jag blir vansinnig… Byrån som tagit fram det borde skämmas över sin människosyn!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.