Share on Facebook
Share on LinkedIn

Jag kommer snart att ha gott om tid för nya uppdrag.

Efter sommaruppehållet kommer Resumé-redaktionen att ta över produktionen av analysbrevet, Analys & Marknad, som jag producerat sedan i höstas. Det blir naturligtvis en bra, ekonomisk besparing för tidnigen. Och eftersom den nye chefredaktören inte satt upp sig själv på distributionslistan för Analys & Marknad, kan jag förstå att han tror att jobbet lika gärna kan göras av redaktionen.

Det var den förre chefredaktören, Claes de Faire, som kontaktade mig för drygt ett år sedan och bad mig starta ett analysbrev med fokus på varumärkesutveckling och marknadsföring. Det hette att det var en stor och viktig satsning. Vi diskuterade oss fram till namn och periodicitet. Sen drog jag igång i månadsskiftet augusti/september.

Men, jag hann inte ge ut många brev, innan Claes sa upp sig från chefredaktörsjobbet i början av oktober.

I januari tillträdde sedan Johan Såthe som ny chefredaktör.

Jag undrade förstås vad det skulle innebära för mitt samarbete med Resumé med ett redaktörsbyte. Jag anade tidigt att det nog inte fanns någon avsikt att behålla mina tjänster, sedan Claes de Faire slutat.

Det gjordes en läsarundersökning på Analys & Marknad i början av december. Jag har vid ett par tillfällen hört från läsare som fyllt i den. Och som varit mycket nöjda med brevet. ”Suveränt, men inte så snyggt”, sa en läsare. ”Tack för att du hjälper mig bli en bättre marknadsförare”, sa en annan.

Men vad läsarundersökningen sa i sin helhet, har jag ingen aning om. Jag har inte fått se den. Jag har bett att få se den några gånger. För mig, skulle förstås en läsarundersökning vara ett otroligt värdefullt redskap för att kunna utveckla och förbättra Analys & Marknaden.

Så nu är jag alltså ledig för nya, intressanta uppdrag. Eftersom jag inte kommer att jobba med rent journalistisk bevakning (såvitt jag vet) är jag öppen för fler typer av uppdrag. Jag har tidigare jobbat med olika sortrs företagsuppdrag, som coach, mentor och samtalspartner till marknadschefer, företagsledningar och styrelser i varumärkessammanhang samt producerat företagstidningar med mera.  En typ av väldigt roliga uppdrag, som jag naturligtvis helt lämnade, när jag började jobba med Analys & Marknad.

Så, jag är öppen för de flesta förslag.

För, även om Johan Såthe frågade hur länge till jag tänker jobba (!), så kan jag garantera både honom och alla andra att jag inte har en tanke på att pensionera mig under de närmaste 10 åren i alla fall.

 

PS – om någon undrar när jag senast fick sparken, så var det 2011, när Dagens Industri la ner sin specifika reklambevakning och inte längre behövde mig som krönikör. Det var förstås inte ett lika stort uppdrag som Analys & Marknad. Men lika kul. 

Print Friendly
 

5 Responses to Nu har jag fått sparken igen

  1. Hans Rosenhoff skriver:

    Bra skrivet – härlig inställning – saknar dina ord och tankar i Analys&Marknad

  2. Ulf Bergman skriver:

    Hej Carin! Nu behövs du mer än någonsin. Tiderna är så förvirrade och det finns få klokare röster med mer perspektiv än din. Håll i, håll om, håll ut. Allt gott.

  3. Mikael Lagerwall skriver:

    Illa! Det behövs fler analyser (utifrån t ex marknadsföringsperspektivet) i svenska medier, inte färre!!!

  4. tom magnusson skriver:

    Ja du Carin. Se det som en möjlighet att göra det du verkligen vill och drömt om. Och dessutom få göra det utan att någon lägger sig i vad du skriver.

    • Carin Fredlund skriver:

      Kan vara en tanke. Men ett är i alla fall fullkomligt klart. Ingen på Resumé har lagt sig i vad jag skriver i Analys & Marknad. Jag har jobbat från mitt eget kontor och varken fått input, respons eller någon dialog över huvud taget med redaktören. Hade gärna haft lite av det i alla fall. Exempelvis fått veta vad läsarundersökningen sa.

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: