Glädje, och några tårar, för lejonhjärtan

Det finns en hel del att glädjas åt, när det gäller svenska framgångar i Cannes Lions. Först och främst förstås att det blev ett rekordår för svensk reklam. 54 lejon, varav två Grand Prix. Ett till Forsman & Bodenfors och ett till INGO, som dessutom fick Titanium. Den totala statistiken visar att Sverige är världens näst mest belönade nation, per capita, efter Nya Zealand.

I den interna lejonjakten, blev INGO Sveriges mest belönade byrå. Stort grattis till dem. Det är kul med en ny byrå i topp, Forsman & Bodenfors får ursäkta. De befäste ändå sin ställning som en av världens bästa byråer.

Ännu en stor, svensk framgång var att Berghs åter igen utses till School of the Year. För femte gången, sedan tävlingen startade för 11 år sedan (och tredje året i rad).

För, självklart är reklamtävlingarna en viktig och nervkittlande del av Cannes Lions, även om seminarierna och utställningarna är det som är allra mest utvecklande och inspirerande med arrangemanget.

När det gäller tävlingarna, är det naturligtvis fantastiskt glädjande att två Grand Prix gått till Sverige, hittills:

Ingos ”Sverigenummer” för Svenska Turistföreningen och Forsman & Bodenfors ”Eko-effekten” för Coop.

Det är två snillrika kampanjer på sina olika sätt.

 

SVERIGENUMRET HAR EN DEL BERÖRINGSPUNKTER med Visit Sweden/Svenska Institutets twitter-satsning ”Curators of Sweden”, som utvecklats av Volontaire och vann Grand Prix i Cyber-klassen 2012. Båda är genuint äkta från modiga uppdragsgivare, som vågar släppa taget lite och låta sina varumärken speglas och personifieras av dem som representerar dem, det vill säga svenska folket. Och båda speglar något av det bästa med Sverige, yttrandefrihet och förtroende.

Den som ringt Sverigenumret har någon gång fått Sveriges stadsminister på tråden, men i de flesta fall förstås, någon av flera tusen svenskar som ställt upp frivilligt för att representera landet och svara på frågor från människor från alla jordens hörn.

Curators of Sweden illustrerade den svenska yttrandefriheten speciellt tydligt vid ett par, tre tillfällen, när twittraren som stod för kontot vid dessa tidpunkter uttryckte sig på sätt som väckte både uppmärksamhet och upprördhet. Det talades emellanåt om skandal och folk undrade, varje gång, om det var dödsstöten för kontot. Men Svenska Institutet och Visit Sweden konstaterade bara att här i Sverige säger vi vad vi vill, så länge det håller sig inom lagens ramar. Och kontot lever än. Just denna vecka, exempelvis, representeras det svenska twitterkontot av Natsuko, som är japanska, bor i Sverige och twittrar på både engelska och japanska.

Sverigenumret har väckt mycket stor uppmärksamhet runt om i världen och blivit en enorm framgång. Inga skandaler har seglat upp, än så länge, enda problemet har möjligen varit att numret blivit så populärt att det blivit överbelastat vid något tillfälle.

Det är helt klart en satsning som gjort sig förtjänt av sitt Grand Prix och som bidrar till att skapa nyfikenhet på Sverige och stolthet hos svenskarna.

 

VECKANS ANDRA GRAND PRIX har alltså gått till Coop och Ekoeffekten. En kampanj som lyckats förmedla ett rationellt budskap med emotionella medel. Aldrig har argumenten för att välja ekologiskt i butiken varit mer konkreta och talat så direkt till våra känslor. Mycket enkelt illustreras hur mycket kemikalier och gifter vi stoppar i oss – och inte minst våra barn – när vi äter ”vanlig” mat. Och hur snabbt vi kan rensa våra och barnens kroppar, om vi byter till ekologiskt.

Coop har gjort miljöfrågorna konkreta i enkel vardag. Att det är en genial kampanj för att välja ekologiskt, är självklart. Det enda jag varit osäker på är, hur mycket det stärker just Coops varumärke. De flesta kedjor slåss om att vara mest ekologisk och använder detta som argument i sin marknadsföring. Samtidigt som miljöhänsyn och ekologi blir alltmer av hygienfaktorer för konsumenterna.

Men om Coop också lyckas stärka sin profil av ledande på området, då är framgången total.

Ett är i alla fall säkert: Coop går framåt. Ica tappade marknadsandelar under hösten 2015 och totalt på helåret, till förmån för både Coop och Axfood. Och Coop kunde i sitt bokslut notera en historisk vändning under 2015, med en resultatförbättring från året innan på 262 miljoner kronor.

Det är naturligtvis inte en effekt av en reklamfilm, utan av den nysatsning på varumärket som Coop inledde förra året och som, när det gäller kommunikation och marknadsföring, ligger på Björn Larssons ansvar. När jag intervjuade honom för ungefär ett år sedan, förklarade han att Coops strategi var att befästa och stärka kooperationens position genom en kombination av utspel och utbud. Där Ekoeffekten var ett exempel på utspel.

Ännu ett glädjeämne i Cannes är det faktum att de tröttsamma revirgränserna i kommunikationsbranschen kommer på skam igen. I PR-kategorin exempelvis, prisas två ”reklambyråer”, dvs Forsman & Bodenfors och Ingo, samt en ”pr-byrå” – Prime.

Det illustrerar att kreativiteten och lysande idéer är det centrala. Hur det sedan tar sig uttryck och vilka distributionsformer man använder, är mer praktiska frågor.

 

OCH, SÅ VAR DET DET HÄR MED TÅRARNA. Kan det verkligen finnas några skäl att spilla tårar i samband med årets Cannes Lions?

Jo, jag tycker det. Inte för det som händer där, men det som inte händer här hemma.

Det är ynkligt och deprimerande att ”Nordens största affärstidning”, Dagens Industri, inte med en stavelse nämner svenska varumärkens framgångar i den internationella konkurrensen.

Söker man igenom DI:s artiklar och arkiv, så handlar deras senaste artikel med Cannes-koppling om ”SF-skandalen” och SF:s tidigare vd:s ”pengarullning i Cannes” i samband med Filmfestivalen.

Men att en av Sveriges främsta exportindustrier, turismen (vars exportvärde ökar snabbare än landets övriga, totala export och når högre än järn- och stålexporten och personbilsexporten tillsammans) röner stora framgångar i världens största, kreativa tävling bryr man sig inte om. Inte heller att landets andra, största dagligvarukedja når lika stora framgångar.

Ännu en förklaring till att näringslivet inte förstår reklamens betydelse eller värdet av en veckas intensiv grillning i Cannes Lions.

Den totala, svenska lejonfördelningen ser ut så här:

INGO 1 Grand Prix, 1 titan 4 guld, 9 silver, 5 brons
Forsman & Bodenfors 1 Grand Prix, 1 glas, 4 guld, 2 silver, 9 brons
Prime 1 guld, 3 silver, 1 brons
Garbergs 1 product design
Sony Music Sweden 1 silver
DDB Stockholm 6 brons
Åkestam Holst 1 brons
We are yours 1 brons
Acne Advertising 1 brons
Kärnhuset 1 brons

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.