Postnord drar ner brallorna. På sig själva.

Sällan ser man någon så tondöv som Postnord. De verkar försedda med både skygglappar, ögonbindel och hörselskydd.

För kloka marknadsförare är seriös och ständig omvärldsbevakning en självklarhet i varumärkesarbetet. Både för att följa konkurrenternas aktiviteter, men självklart också för att ha så stor kontroll som möjligt över sitt eget varumärke och dess utveckling på marknaden.

Sannolikheten är stor att de någon gång drabbas av svårigheter, som kan påverka omvärldens förtroende för företaget och dess varumärken. En kris kan vara mer eller mindre självförvållad, genom slarv, slöhet eller okunskap. Eller uppstå helt utan företagets förskyllan, som naturkatastrofer eller olyckor.

Det gäller att vara förberedd för katastrofer av immateriell art och agera snabbt för att skadan ska bli så begränsad som möjligt.

Ett företag som hamnat i en välförtjänt och djup kris är Postnord. Men de verkar inte fatta någonting alls.

Just nu pågår en proteststorm, eller snarare en protestorkan, mot Postnord för deras fullkomligt usla service. Post kommer på avvägar. Ibland kommer den fram med kraftig fördörjning. Ibland kommer den inte fram alls. Eller trasig. Beställd eftersändning av post utförs aldrig. Människor drabbas av inkassokrav och i betalningsförelägganden från Kronofogden, för att räkningar inte delats ut. Andra får aldrig de besked från läkare eller a-kassa som de väntat på.

SVT:s nyheter har en följetong med Postnords försummelser och uppmanar tittarna att dela med sig av sina erfarenheter, vilket hörsammats inte bara i tv. Medierna fylls med ilskna berättelser om hur Postnords försummelser drabbat både privatpersoner och företag.

I ett sådant läge borde Postnord ta mycket allvarligt på problemen och krafttag för att åtgärda dem. Självklart bör de också visa respekt och ånger för sina kunders problem.

Men vad gör de?

Jo, de kör på som om ingenting hänt, med ett par löjliga reklamfilmer om ett par som skickar kärleksbrev till varandra.

Kvinnan bedyrar mannen all sin kärlek och skickar sin röda schal i ett brev. Och mannen bedyrar ännu mer och skickar alla sina kläder.

Medan Postnordbilen svänger runt hörnet zoomar kameran ut, och där står mannen med bara en röd schal runt halsen, när texten ”Postnord – Vi levererar” hånfullt glider över bildrutan.

Milde himmel! Det enda trovärdiga i den reklamen är att Postnord står med rumpan bar.

Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “Postnord drar ner brallorna. På sig själva.

  1. Postnord når bottenrekord. Ljugande kundtjänst och ljug om att de “försökt leverera”. Helt onödiga fördröjningar. Inga funktionella lösningar alls. Varken fungerande hemleverans ELLER att snabbt kunna hämta ut på utlämningsställe, Verkar trixa med tracking/loggningen med.

  2. Underbart att det är någon mer än jag som reagerar. Nu är det Postnord som får stå med skammen, men de är lågt ifrån ensamma. Den här typen av reklam tycker jag blir vanligare och vanligare.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.