Välförtjänt belöning till herrar Forsman och Bodenfors

Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors belönades med Stora Annonsörpriset, vid Stora Annonsördagen i Münchenbryggeriet idag. Det har de onekligen gjort sig förtjänt av.

Priset har till syfte att årligen premiera en person som gjort en betydelsefull insats för landets annonsörer. Juryn består av Sveriges Annonsörers styrelse

Motiveringen till årets pris lyder:

”För ett banbrytande reklamarbete under de senaste tre decennierna. Med den reklambyrå som de grundade 1986, har Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors, hjälpt svenska företag till exempellösa framgångar både i Sverige och internationellt. AMF, Apoteket, IKEA och Volvo är bara några exempel på långsiktiga och konsekventa samarbeten som har stärkt annonsörernas varumärke och gett dokumenterade resultat utöver de vanliga. Den speciella arbetsmodell och kultur som genomsyrar Forsman & Bodenfors är unik, och är ett föredöme för reklambyråer – såväl i Sverige som internationellt.”

Sven-Olof Bodenfors och Staffan Forsman startade Forsman & Bodenfors 1986, med den bestämda uppfattningen att den gängse uppfattningen om geografiska reklamlagar inte var acceptabel. ”Det gick inte att locka de bästa kreatörerna till Göteborg och det gick inte att få de intressantaste kunderna att jobba med en Göteborgs-byrå”. Det var den rådande reklamsanningen, som ingen trodde det gick att ändra på.

Men det tog inte så många år innan Göteborg snarast blev Sveriges reklamhuvudstad, för Forsman & Bodenfors har hållit sig fast i den absoluta toppen, år ut och år in.

1990 fick de sina första ägg, ett guld i grafisk design och ett silverägg. I stort sedd ända sedan dess har de dominerat guldäggstävlingen och plockat hem totalt 27 guld, 100 silver och 350 diplom. De har också länge varit ledande svensk representant i alla internationella tillställningar, som de valt att delta i.

Dessutom har byrån förblivit helsvensk, där en del av hemligheten är ägarspridning bland medarbetarna. Det har samtidigt spritt ansvaret för att utveckla byrån och hålla den på topp. Dessutom är det ett sätt att förebygga kriser i samband med generationsskiften.

Jag har tidigare diskuterat just den frågan med Sven-Olof Bodenfors har han inte velat prata om generationer över huvud taget.

–Den intressanta frågan är hur man bemannar ett företag så att det behåller sin nivå. Det blir en sådan ungdomsfixering att tala om generationsbyten. Som ledare har man över tiden att ansvar att utveckla ett företag parallellt med innehållet. Ofta är byråer väldigt homogena grupper. Det är ett problem. Man måste vara sammanhållen av en idé, men drivkraften är inte förknippad till ålder, utan till intresse och energi, menade Sven-Olof Bodenfors.

Han förklarade att styrkan med Forsman & Bodenfors är att byrån är så hetrogen, vilket är en väsentlig förutsättning för kontinuitet. För att uppnå det är det angeläget att unga förmågor växer in i verksamheten samtidigt som man inte tappar de äldre för snabbt.

Svensk reklambransch har länge fokuserat alldeles för mycket på individer, medan Forsman & Bodenfors istället betraktat sig själv som ett kollektiv.

–Personfixering är inget att sträva efter. Om det blir för mycket monoliter, blir det inte bra. Får man istället familjen att hålla ihop får man en starkare släkt och ett bättre resultat, konstaterade Sven-Olof Bodenfors i en tidigare intervju.

Själv är han idag inte egentligen engagerad i Forsman & Bodenfors dagliga verksamhet. Det är däremot Staffan Forsman. I mycket hög grad.

Läs mer om Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors i separata inlägg.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Välförtjänt belöning till herrar Forsman och Bodenfors

  1. Det här är paradexemplet på en byrå, som har hög kundkontinuitet utifrån att leverera resultat och samtidigt blir belönad år ut och år in i guldägget, dvs hög kommunikations kvalitet, verkningsgraden i effekter i förhållande till investerad mediakrona. ( men som kanske inte lika ofta vinner priset som bästa byrå dvs den tävlingen, som i första hand egentligen premierar mest omtyckta byrå. Att bli populär är enklare än att bli effektiv.)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.