Nu finns det i alla fall inget att skylla på

Jag har bevakat Cannes Lions på plats 20 gånger. Varje gång har jag förundrats över att så få svenska marknadschefer tagit detta oöverträffade tillfälle till benchmarking och förkovran.  Men jag har anat två tänkbara förklaringar till denna professionella underlåtenhetssynd:

För det första så har det brukat krocka med svenskt midsommarfirande, eftersom festivalen ägt rum veckan innan midsommar och avslutats på midsommardagen. Det hjälpte inte att Resumé under några år arrangerade midsommarfirande på stranden med sill och färskpotatis, speciellt nerfluget (det var på den tiden när det fortfarande fanns gott om annonsörer, som bidrog till att göra Resumé till en liten kassakossa för Bonniers). Det var ändå ont om marknadschefer på plats.

En annan tänkbar orsak är att det har varit svårt att förklara för både vd:ar och marknadscheferna själva, att det inte handlar om en betald semester på Rivieran.

Minns en svensk marknadschef som uttalade sig om Cannes Lions i en intervju och sa att han inte skulle åka ner. Han skulle minsann jobba. 

Han hade uppenbarligen missuppfattat sitt jobb. Eller inbillade han sig att han var fullärd!?

Cannes Lions äger förvisso rum på en vacker plats med fint väder, för det mesta. Men det är definitivt inte det som är viktigast. För den som förstår vad det handlar om, så blir det inte mycket tid för stränder och golfbanor.

Ett normalt år handlar det om ett fullspäckat program med tävlingar i 14-15 kategorier och visningar av alla bidragen, som brukar vara över 30.000. Bara det ger mycket att se och lära. Men till detta kommer över 100 olika typer av seminarier och workshops med några av världens främsta inom sina områden. Plus middagar, prisutdelningar och andra tillfällen att träffa och diskutera med minst 10 000 kolleger och konkurrenter från världens alla hörn.

Den människa är förstås inte född som klarar hela programmet. Det är en omöjlighet. Men det borde vara en självklart plikt för varje marknadschef (och vd) att åtminstone då och då delta i Cannes Lions. Och komma hem blek men fulltankad av nya insikter.

För företagen skulle det vara en bra investering att skicka ner någon varje år.

För några år sedan hade jag tillfälle att i Cannes träffa och intervjua Jim Stengel, som tidigare var global marknadschef för Procter & Gamble. Vi pratade bland annat om problematiken med de frånvarande marknadscheferna. 

”Problemet är nog att man sällan är medveten om att man inte vet, det man inte vet”, konstaterade Jim Stengel, som erkände att han inte heller riktigt förstått nyttan av arrangemangen förrän han varit där själv.

”2003 tog jag med en stor delegation från P&G till Cannes och jag vet ju själv hur otroligt mycket det betydde både för mig och för utvecklingen på P&G att jag åkte hit. Har man varit här en gång så ser man allt annorlunda”, sa han då.

Men i år behöver man inte ens fundera på att åka ner. Det blir inget vanligt Cannes Lions i år. Det är inställt, som allt annat i dessa dagar. Men, under hela denna vecka finns möjligheten att ta del av föreläsningar och seminarier digitalt, på Lions Live. Dessutom kostnadsfritt.

Så, nu finns det inga ursäkter för att missa Cannes Lions. 

Det stör inte midsommarfirandet. Det kommer inte heller att vara bättre väder än det är framför din dator eller läsplatta.

Och företaget behöver inte betala ett enda öre för din möjlighet att bli bättre på ditt jobb. 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.