Kanske borde Flora fått vila i frid

När Margarinbolaget (ägt av Unilever) lanserade Flora 1965 blev det närmast en sensation. I ett slag löstes ett gammalt irriterande problem för smörgåsätare.

Där kom äntligen en produkt som var mjuk och bredbar, direkt från kylskåpet.

Tidigare var det smör som gällde på mackan, men man fick inte glömma att ta fram det ur kylen tillräckligt långt i förväg för att kunna bre smörgåsarna. Hur många gånger hade man inte stått där med en stenhård smörklump på kniven och slitit sönder limpskivan?!

Låt vara att det var margarin. Det togs emot med öppna armar i alla fall. Det var ju så lätt att använda.

Flora växte sig starkt. Kombinationen genial produkt och lika genial reklam är oslagbar. Lägg därtill en snygg förpackning, formgiven av Carl-Arne Breger. Den utsågs till Årets Förpackning 1967.

Alf Morks klassiska filmer med Margaretha Krook och Ernst-Hugo Järegård lärde konsumenterna både fördelen med bredbart smörgåsmargarin och hur det skulle uttalas. Succén blev enorm och omedelbar. Flora tog helt enkelt slut i hyllorna.

Sen fortsatte, som alltid, utvecklingen.  Intresset för mer fettsnåla produkter började på 1970-talet och förde med sig att Svenskt Smör (numera Arla) lanserade Lätt & Lagom, på mjölkfettbaserade råvaror. Margarinbolaget testade en Lätt-Flora, men den blev ingen succé. Lätt & Lagom var helt enkelt så myket godare. Men på 1990-talet återkom Flora med en Lättare Flora, marknadsförd med en ny reklamfilm med Margaretha Krook och Ernst-Hugo Järegård.

Men vid det laget hade Margarinbolagets eget Lätta lanserats, i nära samarbete med Leon Nordin, som också var djupt involverad i själva produktutvecklingen. Och Lätta tog marknaden med storm och sprang omkull Flora på kuppen.

Tja, sen blev det tämligen trångt i mejerikylens avdelning för smörgåsfett.

I början av 2000-talet, när många företag såg över sina produktportföljer rensade även Unilever. Lätta var ett urstarkt kort. Becel hade kommit in med en hälsoaspekt, som varit mycket lyckad.

Det var länge sedan Flora var marknadsledaren, så i början av 2000-talet beslutade Unilever att slå ihop varumärkena Milda och Flora.  Flora fick bli Milda Smörgåsmargarin. Milda, som varit ett så starkt varumärke, men direkt förknippat med stek- och bakfett. En faktor som förmodligen påverkade beslutet, var att just hårda stekfetter tappade marknad. Flora försvann därmed från hyllorna, 2003.  Märket har dock funnits kvar i exempelvis Tyskland.

Men nu har alltså Unilever bestämt sig för en relansering av Flora.

Jag är inte alldeles säker på att jag förstår varför. Det är ju egentligen ingen skillnad på innehållet i Flora och Milda.

Jag anar att Milda aldrig blev någon riktig hit bland konsumenterna. Men synen på fullfettprodukterna har förändrats, så där finns tillväxtmöjligheter.

Det gäller alltså att konkurrera med Arlas Bregott. Förmodligen hoppas Unilever att Flora ska ha en sådan inneboende styrka att den ska göra det som inte Milda klarar.

Det verkar dock finnas ett klart mått av övertro på varumärket Flora. På något annat sätt kan man inte tolka de reklamfilmer som nu utgör relanseringskampanjen.

Men Flora har aldrigt blivit någon bevingad symbol för svensk sommar. Dit når bara Pripps Blå.

Floras reklamfilmer blir därför mest fåniga. Riktigt, riktigt reklamiga och förljugna.

Vem älskar Flora till den milda grad att man glömmer tid och rum och bara njuter?

Ingen. Absolut ingen. Snart förmodligen inte heller Unilever.

Print Friendly, PDF & Email

3 thoughts on “Kanske borde Flora fått vila i frid

  1. för det första är det klar smakskillnad mellan milda och flora. När de bytte till milda köpte vi ett paket i tron att det är flora i men smaken var ingen höjdare. Den typiska flora smaken saknas i milda. Det beror i första hand på den “hemliga ingrediens” som finns i flora. Varför jag föredrar flora framför smör är just på grund av att rent smör smakar så jävla starkt nästan som smält färskost. På gränsen till illamående. Så flora extra saltat och bregott havssalt är båda mina favoriter.

  2. Ren desperation, tror jag. Hemliga kocken-effekten, i kombination med det enorma uppsvinget för dieter baserade på animaliskt fett (GI, LCHF osv) har knäckt margarinförsäljningen fullständigt. Kanske hoppas Unilever att det finns ett nostalgiskt stråk kring Flora, men det tror inte jag. Det har inte varit borta från marknaden tillräckligt länge.

    1. Jo, jakten på det äkta och rena har nog blivit tuff för margarinmarknaden. Möjligt man hoppas Flora ska kännas äkta på något sätt. Jag har svårt att bestämma mig för om jag tror Flora varit borta för länge redan, eller inte tillräckligt länge. Av reklamfilmerna förstår man i alla fall att Unilever inbillar sig att någon slags Flora-nostalgi är vitt spridd i landet.

Leave a Reply to StellanCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.