Med facit från 2011 – så fördelades guldäggen under de första 50 åren

Guldäggsutdelningen 2011 bjöd på faktiskt på några sensationer.  Eleverna från Berghs School of Communications slog ut sina mer etablerade, framtida arbetskamrater i flera kategorier och belönades till och med med Tital-äggen.  Sen kan man förstås inte vara säkert på att det kommer att ändra den totala rangordningen i branschen än på ett bra tag. Det är väl snarare rätt säkert att flera av de stora redan har, eller snart kommer attt, bjuda över varandra för att anställa de fräscha, nya förmågorna.

Inte lika färska, som Berghs-eleverna, men ändå rätt nyetablerade i guldäggssammanhang är Jung von Matt, som verkligen kunde räkna guldäggsutdelningen 2011 som en stor triumf. Två guld och två silver är imponerande. Visst, man kan konstatera att tre av äggen gällde samma kampanj – MINI Getaway Stockholm 2010 (Guld i Event och Interaktivt och Silver i Media). Men de belönades också med silver för Ticket resebyrå. Så vi kan säkert vänta oss mer av byrån framöver.

Så, den som värderar guld och titan högre än andra metaller, kan konstatera att årets verkliga vinnare blev Berghs School of Communications, med ett titanägg och ett guldägg + två silver. Samt Jung von Matt med två guld och två silver.

Ytterligare en liten sensation är det också att Prime PR smyger sig in och konkurrerar i flera kategorier än bara PR. Och dessutom tar guld i integrerat. Jag är inte speciellt förvånad, de bästa pr-byråerna är många gånger minst lika integrerade i sin kommunikation som någonsin de “traditionella” reklambyråerna.

Om vi då summerar guldäggets första 50 år, kan vi konstatera att  totalt  6 697  priser fördelats under de hittills 50 guldäggsutdelningarna.  Av de utdelade priserna var 487  guldägg, 1 124 silver och 5 083 diplom. Dessutom har tre titanägg delats ut.  För 2010 delade man den 14 april 2011 ut 1 titan, 12 guld, 33 silver och 69 diplom.

De första två åren delade man bara ut guldägg. För att differentiera de allra bästa kompletterades guldet 1965 med ”Föredömlig Grafisk Form”, som sedan övergick till att bli silverägg. Hedersomnämnande är en annan, lite udda, utmärkelse. Den har förekommit sporadiskt, men jämställs idag med diplom.

De allra första åren arrangerades tävlingen av Svenska Affischtecknare (SAFFT) och handlade inte egentligen om reklam utan mer om design.

Allra mest generösa var guldäggsjuryerna under 1990-talet, då det totala antalet belöningar överskred 200 varje år, som mest 269 år 1994. Antalet guld var dock inte speciellt högt under samma tid.  De låg alltid under 10. Under hela 2000-talet (frånsett 2000) har dock äggen alltid varit minst 10. De första åren, när endast guld dela

Fördelningen mellan de byråer som fått minst 15 priser, totalt genom åren,  listas här nedan.

Sammanställningen har gjorts av Jerry Bengtsson, svensk reklamhistorias största eldsjäl och beskyddare.  Han påpekar att det kan finnas något detaljfel i statistiken. Om så är fallet, ska jag med glädje justera listan. Kompletteringen med den senaste utdelningen har jag gjort, så de fel som eventuellt smugit sig in i de färskaste siffrorna ska helt och hållet skyllas på mig.

Jag hoppas att listningen ska vara någorlunda lättläst. Det är inte helt enkelt att få in det på ett vettigt sätt i en WordPress-blogg. Men jag hoppas det ska vara intressant nog för att överse med en del rent grafiska problem.

Några kommentarer innan du läser:

Årtalen gäller under vilka år byrån belönats. Några av dem som inte fått pris på flera år, finns inte längre. De är nedlagda eller fusionerade. Vissa finns dock kvar, utan att ha kunnat nå upp till sina tidigare höjder.

Det har förstås sina svårigheter att lista byråer över huvud taget, eftersom många byter skepnad, slås ihop eller byter ägare. Det framgår lite av listan, men vi får be om överseende med detta. Ibland har gränsdragningen varit svår.

Listan är sorterad i bokstavsordning. Men det finns undantag, som när King följer direkt efter Hollingworth Merothra, eftersom det ju mer eller mindre är samma byrå. Eller när Happy följer direkt efter Forsman & Bodenfors. Och Åkestam.Holst direkt efter Nord & Co.

Mest belönad är, enligt listan, Arbmans. Som totalt tagit hem 475 belöningar. Men – det beror på att Jerry Bengtsson räknat Happy Forsman & Bodenfors som en egen byrå. Skulle vi räkna in den i en ”Forsman & Bodenfors-grupp”, är Forsman & Bodenfors landets genom tiderna mest belönade, med totalt 511 belöningar.

Och då har vi inte räknat deras skörd i år.

Alltså:

FÖRDELNING AV GULDÄGGSBELÖNINGAR MELLAN BYRÅERNA 1961-2010Byråer med minst 15 priser

Aggerborgs, 1972-1998: Totalt 119 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 15 silver, 103 diplom

Ahlqvist & Co, 1973-1999: Totalt 15 belöningar, varav 2 guld

2 guld, 1 silver, 12 diplom

Alinder & Co/Mats Alinder, 1979-1994: Totalt 57 belöningar, varav 3 guld

3 guld, 13 silver, 41 diplom

Allansson & Nilsson/ BBDO Allansson Nilsson Rififi, 1991-1999: Totalt 38 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 8 silver, 29 diplom

ANR.BBDO, 2000-2010: Totalt 35 belöningar, varav 2 guld

2 guld, 7 silver, 26 diplom

Alm & Co, 1983-1994: Totalt 39 belöningar

1 silver, 38 diplom

Anderson & Lembke, 1968-1985: Totalt 52 belöningar, varav 8 guld

8 guld, 2 silver, 41 diplom, 1 hedersomnämnande

Appelfeldt Werne & Co /Werne & Co / Werne/McCann, 1976-1990: Totalt 27 belöningar

2 silver, 25 diplom

Arbman, 1962-2010: Totalt 475 belöningar, varav 48 guld.

48 guld, 69 silver, 337 diplom, 21 hedersomnämnande

Blanking, 1970-2002: Totalt 91 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 20 silver, 70 diplom

Brindfors/Lowe Brindfors, 1979-2011: Totalt 466 belöningar, varav 22 guld

22 guld, 88 silver, 356 diplom

Carlsson & Broman, 1971-1990: Totalt 51 belöningar, varav 3 guld

3 guld, 8 silver, 40 diplom

Collin & Forsman/Collin Annonsbyrå 1978-1992: Totalt 37 belöningar

3 silver, 34 diplom

DDB Stockholm, 2003-2011: Totalt 66 belöningar, varav 8 guld

8 guld, 13 silver, 43 diplom.

Ehrenstråhle, 1972-2007: Totalt 63 belöningar, varav 5 guld

5 guld, 2 silver, 56 diplom

Ericson & Co/Ericson Workshop, 1972-1986: Totalt 86 belöningar, varav 3 guld

3 guld, 8 silver, 61 diplom

Ericson & Embrink, 1990-1993: Totalt 22 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 4 silver, 17 diplom

Ervaco, 1963-1982: Totalt 31 belöningar, varav 7 guld

7 guld, 2 belöningar, 13 diplom, 6 Föredömlig Grafisk Form, 3 hedersomnämnanden

Falk & Partners, 1971-1975: Totalt 52 belöningar, varav 3 guld

3 guld, 10 silver, 39 diplom

Falk & Pihl/Falk & Pihl/DDB, 1975-1988: Totalt 82 belöningar, varav 4 guld

4 guld, 9 silver, 69 diplom

Farfar, 2001-2010: Totalt 15 belöningar, varav 2 guld

2 guld, 5 silver, 8 diplom

FGH Annonsbyrå 1990-1995: Totalt 24 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 3 silver, 20 diplom

Forsman & Bodenfors, 1987-2011: Totalt 488 belöningar, varav 28 guld

28 guld, 102 silver, 358 diplom

Happy Forsman & Bodenfors, 2001-2011: Totalt 35 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 7 silver, 28 diplom

Fältman & Malmén, 1968-2007: Totalt 34 belöningar, varav 3 guld

3 guld, 2 silver, 29 diplom

Gabor Palotai/ Gabor Palotai Design, 1987-2006: Totalt 20 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 19 diplom

Garbergs, Go. Garbergs, 1988-2011: Totalt 186 belöningar, varav 9 guld

9 guld, 32 silver, 145 diplom

GOSS Reklambyrå, 2002-2010: Totalt 24 belöningar, varav 4 guld

4 guld, 6 silver, 14 diplom

Gummaelius, 1964-1977: Totalt 21 belöningar, varav 5 guld

5 guld, 3 silver, 7 diplom, 4 Föredömlig Grafisk Form, 2 hedersomnämnanden

Hall & Cederquist, 1973-2000: Totalt 472 belöningar, varav 36 guld

36 guld, 99 silver, 337 diplom

Hallstedt & Hvid/Graceland Hallstedt & Hvid, 1989-2001: Totalt 53 belöningar

8 silver, 42 diplom

Formgivare Henrik Nygren/Henrik Nygren Design, 1991-2011: Totalt 65 priser, varav 1 guld

1 guld, 11 silver, 53 diplom

Hera, 1969-1992: Totalt 68 belöningar, varav 3 guld

3 guld, 5 silver, 57 diplom

HLR/BBDO, 1971-1996: Totalt 152 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 22 silver 129 diplom

Hollingworth Mehrotra, 1996-1999: Totalt 38 belöningar, varav 2 guld

2 guld, 3 silver, 33 diplom

King, 2001-2011: Totalt 70 belöningar, varav 9 guld

9 guld 21 silver, 40 diplom

Håwi & Co/ Håwi Euro RSCG / Euro RSCG, 1985-2002: Totalt 19 belöningar

19 diplom

Landia, 1975-1989: Totalt 15 belöningar

3 silver, 12 diplom

Lundberg & Co, 1972-2001: Totalt 20 belöningar

1 silver, 19 diplom

Manne & Co, 1995-1999: Totalt 27 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 3 silver, 23 diplom

MK Marknadskommunikation, 1969-1988: Totalt 16 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 1 silver, 14 diplom

Nicco & Co, 1976-1980: Totalt 15 belöningar

1 silver, 14 diplom

Nord & Co, 1991-1996: Totalt 35 belöningar

4 silver, 31 diplom

Nord, Åkestam, Holst 1997: Totalt 2 belöningar

2 diplom

Åkestam.Holst, 1998-2011: Totalt 78 belöningar, varav 8 guld

8 guld, 23 silver, 47 diplom

Observera, 1976-1998: Totalt 32 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 3 silver, 28 diplom

OCH, 1991-1998: Totalt 108 belöningar, varav 6 guld

6 guld, 24 silver, 77 diplom, 1 hedersomnämnande

Paradiset/Paradiset DDB, 1990-2001: Totalt 133 belöningar, varav 9 guld

9 guld, 18 silver, 106 diplom

Poeform, 1986-1996: Totalt 19 belöningar

1 silver, 18 diplom

Romson, 1996-2001; Totalt 60 belöningar, varav 3 guld

3 guld, 9 silver, 48 diplom

Rönnberg & Co, Rönnberg McCann, 1983-2001: Totalt 239 belöningar, varav 7 guld

7 guld, 40 silver, 192 diplom

Saatchi & Saatchi, 1990-2011: Totalt 22 belöningar

6 silver, 16 diplom

Skjöldebrand & Sjögren, 1977-1987: Totalt 15 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 2 silver, 12 diplom

Stenström & Co, 1991-2003: Totalt 51 belöningar

3 silver, 48 diplom

Stendahls, 1971­-1979: Totalt 21 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 1 silver, 19 diplom

Stockholm Design Lab, 1998-2011: Totalt 18 belöningar, varav 3 guld

3 guld, 5 silver, 10 diplom

Storåkers McCann, 1999-2011: Totalt 75 belöningar, varav 9 guld

9 guld, 17 silver, 49 diplom

Svenska Budskap, 1972-1992: Totalt 15 belöningar

1 silver, 14 diplom

Svenska Telegrambyrån, 1961-1973: Totalt 79 belöningar, varav 37 guld

37 guld, 8 silver 11, diplom, 18 Föredömlig Grafisk Form, 5 hedersomnämnande

Sven O Blomquist, 1963-2002: Totalt 93 belöningar, varav 19 guld

19 guld, 13 silver, 50 diplom, 6 Föredömlig Grafisk Form, 5 hedersomnämnande

SWE Reklambyrå, 2003-2008: Totalt 17 belöningar, varav 1 guld

1 guld, 5 silver, 11 diplom

TBWA/ WatersWidgren/TBWA, 1995-2008: Totalt 80 belöningar, varav 9 guld

9 guld, 11 silver, 60 diplom

Ted Bates, Bates red cell, 1972-2006: Totalt 34 belöningar

8 silver, 26 diplom

Torbjörn Lenskog får en egen liten grupp:

Ateljén: 1965-1969: Totalt 12 belöningar, varav 2 guld

2 guld, 1 silver, 3 diplom, 4 Föredömlig Grafisk Form, 2 hedersomnämnanden

Lenskog & Co, 1972-1977: Totalt 22 belöningar.

2 silver, 20 diplom

Arbman & Lenskog, 1978-1991: Totalt 114 belöningar, varav 6 guld

6 guld, 8 silver, 19 diplom

Noter:

Arbmans  (etab. 1953) priser delas mellan flera enheter. Stig Arbman från 62. Arbman 2 i Malmö tillkom 1966. Arbman 3-4 tillkom 1971. Arbman 6 tillkom 1974. Arbman hette Arbman & Alinder under 1988 . Arbman Kungsgatan ingår. Stig Arbman AB försvann som namn 19XX?

Hall & Cederquist heter Hall & Cederquist / Y&R från 1989.

Brindfors heter Lowe Brindfors från 1992.

Forsman & Bodenfors, inkl Force (ett silver). Ej Happy F&B

Rönnberg McCann från 1992.

Aggerborgs gick i konkurs 1998.

Paradiset DDB från 1996? (Deltog inte 1994 och 1995).

I OCH räknas både OCH Herrmann, Liljendahl, Falk samt  OCH Herrmann, Liljendahl & Co

Sven O Blomquist, inkluderar Blomquist Producentreklam och Blomquist.

Alinder & Co var Arbman & Alinder 1988 (priser ej inkl i Alinder & Co;s lista) ev 4 till, Mats Alinder 1979, guld ingår.

Ehrenstråhle, var ELL från 1974-1976.

Observera inkl Nordström Grey och Observera Grey.

Stendahls 3 byråer

Hera, inkl Hera Information, Hera Uppsala och Hera Ogilvy  & Mather

Ericson & Co inkl Ericson Workshop

Carlsson & Broman inkl Blomstrand, Carlsson & Broman

Blanking både Stockholm och Malmö.

BBDO Allansson Nilsson Rififi från 1998.

Falk & Pihl/DDB från 1981.

HLR BBDO inkluderar Hanser, Larsson & Röstlund 1971-1973

Collin & Forsman inkl Collin 1985-1992

Werne & Co inkl Werne McCann.

Ted Bates inkl Bates

Nord & Co, inkl Månsson & Nord och Nord, Åkestam, Holst

Ateljén är inkl Studio! 1963

Hallstedt & Hvid går upp i Tank 2002, Tank ej medräknat

Sammanställning gjord av Jerry Bengtsson för Reklam & Designhistoriska Föreningen

Print Friendly, PDF & Email

5 thoughts on “Med facit från 2011 – så fördelades guldäggen under de första 50 åren

  1. hur var det med att få pris för samma kampanj i olika kategorier? Bestämdes det inte att det inte skulle vara möjligt för ett par år sedan?

  2. Jag har sagt det förr en duktig reklambyrå med en duktig kund levererar över tid hög kommunikativ kvalitet, som i sin tur levererar värden av olika slag för kunden bl a en starkare marknadsposition. De skapar också hög kundkontinuitet vilket är lönsamt för byrån och dessa byråer blir också ofta mycket guldäggsbelönande över tid dvs inte enbart en gång.

  3. Vi fick ett silver för Sockerbolaget, Mexicanaren. Det är delades det inte ut något guld. Filmen blev världens mest belönade film det året. Motivering av juryn. Det fanns ingen film som var värd guld. En del tyckte det var konstigt att branschen underkände sig själva.

  4. Det kan förstås tolkas på många sätt. Exempelvis som att dessa är de skickligaste i branschen och dessutom lyckas attrahera de modigaste och skickligaste kunderna. För det är i rätt miljö som de blir som bäst. Ofta har de gått mellan de bästa byråerna också, tills de möjligen startat eget.

  5. Underbar statistik. Den kan man dela och summera på många olika sätt 🙂
    Något jag reagerade på när jag gick igenom guldäggsböckerna (alla) nyligen: äggen går ofta till en liten grupp personer, och följer ofta dessa till nya byråer. Med flera undantag förstås, är alltså enskilda personer vikgtigare än byråerna. Något som alla byråer verkligen borde ta till sig och göra något åt.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.