Vad kan vi vänta oss av 2012?

Det är svårt att sia, speciellt om framtiden, heter det ju. Det hindrar dock inte den brittisk-baserade omvärldsbevakaren Trendwatch, att ägna sig åt framtiden på heltid och studera trender över hela världen. Nyligen presenterade de sina spådomar om marknadstrender inför 2012, inom olika områden.  De flesta är av intresse också för svenska varumärkesägare, några av dem är dessa:

 

Ljuset från öster

Det är inte bara Saab som hoppas att räddningen skall komma från Kina. Intresset för den kinesiska marknaden och kinesiska konsumenter växer kraftigt och många företag produktutvecklar med detta i åtanke.

Till och med en så ursvensk företeelse som Skogsmulle kommer nu att exporteras till Kina. Faktum är att Skogsmulle redan finns i Japan, sedan 20 år tillbaka och Friluftsfrämjandets Ur- &  Skur-pedagogik kommer nu att lanseras i Japan och är på väg in i Kina.

Många västerländska företag anpassar nu sina tjänster och produkter för kinesiska kunder, i förhoppningen att locka kinesiska besökare och kunder.

Hilton Wordlwide har utvecklat specialservice för kinesiska gäster i 30 hotell runt om i världen. Det inkluderar incheckning på kinesiska, kinesiskt te och kinesiska tv-kanaler på rummen, likväl som välkomstinformation på mandarin och specialkomponerad kinesisk frukost.

Starwood Hotels (där bland annat Sheraton ingår) kommer att lansera liknande service under 2012.

London-varuhuset Harrods har anställt 70 personer som talar mandarin och Paris-varuhuset Printemps har öppnat en specialingång för kinesiska turistgrupper och satt upp mandarin-språkiga kartor över varuhuset.

För svensk detaljhandel och service skulle det säkert vara en bra idé att förenkla för ryska kunder och besökare, likväl som en spirande grupp kinesiska kunder.

 

Hälsa på egen hand

Marknaden för produkter och tjänster inom hälsa och välbefinnande har vuxit stadigt i flera år. Inte minst på grund av allt större och piggare målgrupper över pensionsåldern. Men även yngre bryr sig alltmer om sin hälsa.

Detta skapar nya möjligheter för olika typer av gör-det-själv-tjänster och –produkter inom hälsosektorn. Inte minst gäller det inom app-industrin. Idag finns över 9 000 olika hälsopappar tillgängliga i Apples App-store. Bland dessa finns exempelvis ca 1 500 som avser hjärta och blodtryck, mer än 1 300 gäller bantning, drygt 1 000 handlar om stress och avkoppling och fler än 650 appar gäller kvinnohälsa.

Bland nyheterna idag finns allt från appen som diagnoserar malaria eller varnar för risker för hudcancer till en ät-sov-motionsklocka, som inte ligger långt efter Skalmans.

Men marknaden för hälso-appar är långt ifrån överfylld ännu. Precis som det bara är fantasin som begränsar möjligheterna för utbyggnaden av andra tjänster och produkter inom hälsa och välbefinnande.

 

Bästa kapet

Allt fler konsumenter jagar kap. Visserligen har företag och varumärken i alla tider använt realisationer och extrapriser för att öka sin kortsiktiga försäljning. Men det nya är konsumenternas attityder och intresse för att diskutera sina kap.

Och visst har väl alla alltid gillat att göra en bra affär. Men tidigare har det inte varit självklart att berätta om hur man prutat eller hittat lågprisalternativen. Idag har det mer och mer blivit lite av själva idén. Det har bland annat lett till tjänster som groupon.se eller timeoffer.se som en kombinerad form av marknadsföringskanal och näthandel.

Trendwatch ser tre huvudriktningar på den här trenden:

”Mer för mindre”  – konsumenterna vill få ut större upplevelser av sina köp.

”Mediet är motivet” – nya appar och annan teknik gör det mer spännande att ta emot erbjudanden, utnyttja dem, dela med sig om dem och prata om dem.

”Det bästa av det bästa” – genom omedelbar och ständig uppkoppling har konsumenterna inte bara tillgång till nya erbjudanden hela tiden, utan också recensioner och information från intressegrupper, vänner och andra. På så sätt kan de hela tiden också försäkra sig om att de fått bästa pris, för bästa tänkbara produkt och tjänst.

Så, vad kan man då vänta sig för utveckling inom detta område?

Trendwatch tror på fler och mer individanpassade erbjudanden, fler lojalitetsprogram och större press på leverantörerna att hela tiden erbjuda bästa tänkbara kvalitet och service.

 

Panta mycket mera

Allt fler leverantörer av allt fler typer av produkter tar tillbaka använda produkter och återvinner dem. Och intresset växer bland miljö- och klimatmedvetna konsumenter.

Nike började redan 1990 och över 25 miljoner par skor har hittills återvunnits. De mals upp i sina beståndsdelar och används för markbeläggning i idrotts- och lek-parker.

Patagonia tar tillbaks alla typer av Patagonia-plagg, som återvinns till nya fibrer och tyger. Enligt Patagonia själva har de hittills tillverkat 34 ton nya kläder av 45 ton gamla.

 

Returköp

En annan, närliggande trend är returköpen, där konsumenterna kan lämna tillbaks varor de köpt och få nya, eller värdekuponger.

Andra-hands-försäljning via olika nätsajter är ju oerhört populärt redan. Inte minst när det gäller mode och barnkläder. Men även möbler och prylar säljs och återsäljs mellan konsumenter i en allt stridare ström.  Tidigare var det kanske pinsamt att erkänna att den nya soffan kommer från Blocket, idag är det inget konstigt med det.

Nyast just nu är väl i det sammanhanget uthyrning av kläder. Genom att hyra sin garderob, kan man klä sig både exklusivare och mer varierat. Hyr ett tag – lämna tillbaka när du tröttnat.

Franska Declathon, Levi’s Singapore eller Amazon är några av de varumärken som erbjuder sina kunder att lämna tillbaks sina köp, mot någon form av återbetalning eller rabatt på nya köp.

Det är mänskligt att fela

Under senare år, inte minst under 2011, dyker det upp alltmer uppseendeväckande exempel på företag, företagsledare och politiker som utnyttjat alla tänkbara möjligheter att sko sig själva på andras bekostnad. De har utnyttjat regelverk och möjligheter till yttersta gränsen, ibland också gått över de lagliga gränserna. Kunders, marknadens eller väljarnas dom har blivit hård.

Men det finns även allt fler exempel på företag som kombinerar ansvar, välgörenhet och lönsamhet. De får istället respekt av konsumenterna, som inte har några problem att inse att lönsamheten krävs för att det ska vara möjligt att dela med sig. Ingen ser väl längre snett på Bill Gates förmögenhet, sedan han förklarat att han vill tjäna så mycket pengar som möjligt, så att han kan ge bort så mycket som möjligt.

Trendwatch tror att konsumenternas kommer att bli mer toleranta, så till vida att de inte förväntar sig att företagen ska vara helt felfria. De kommer både att acceptera och välkomna företag som visar sig vara mänskliga med både fel och brister. Men det handlar förstås bara om företag som är ärliga och öppna när det gäller sina misstag. Företag som visar empati, generositet , flexibilitet och humor och som försöker rätta sina fel och lära sig av dem.

Det finns mängder av oprövade vägar här för att skapa bättre relationer med kunder och prospects. Ett bra exempel är den amerikanska pizza- och snabbmats-restaurangen Domino’s. De körde en månadslång kampanj i somras, där de på en gigantisk stortavla vid Times Square publicerades Twitter-kommentarer om företaget i realtid. Både positiva och negativa.

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.