Inom Quo Vadis koncept har jag givit ut tre böcker. De har en journalistisk form med fristående artiklar, snarare än kapitel. Artiklarna har jag skrivit tillsammans med Quo Vadis anställda journalister och i vissa fall utomstående skribenter.
DETALJHANDELNS UTVECKLING
Utgivningsår 2005
Boken behandlar detaljhandeln ur ett varumärkesperspektiv. Både från detaljhandelsperspektiv och från detaljhandelsleverantörernas perspektiv. Boken bestod av ett antal fristående artiklar, varav flera var skrivna av delajhandelskonsulten Magnus Ohlsson. Övriga artiklar har jag skrivit tillsammans med Quo Vadis anställda journalister.
Några rubriker: “Grow, grow, grow – från lokala aktörer till globala jättar”, “Från branschglidning till branschupphörande”, “EMV – märksvarornas död?”, “Varje tid har sin egen syn på EMV”, “MQ:s väg från krisföretag till matchvinnare”, “E-handel – från ny ekonomi till postorder”, Tesco är mångas förebild”, m.m.
GOD DESIGN BYGGER STARKA VARUMÄRKEN
Utgivningsår 2005
Boken beskriver den kommersiella designens roll i varumärkesarbetet. Boken består av fristående artiklar som jag skrivit tillsammans med Quo Vadis anställda journalister.
Några rubriker:
“Designens betydelse är ingen nyhet” – (intervjuer med ett flertal designers, marknadschefer m. fl. Bl a Olle Eksell, H C Ericson, Anders Kornestedt och Hans Brindfors). “Mazetti såg behovet före de flesta” – Olle Eksell berättar om sin legendariska formgivning. “Finns det ett svenskt designsound?”, “Design är inte en form av dekoration”, “När förpackningen är enda vägen”, “Vad är god design” m.m.
Desingcases från Spendrups, Arla, ACO, Svenska Spel, Telenor, Polar Music Prize, m.fl.
VARUMÄRKESBYGGET
Utgivningsår 2006
Boken beskriver hur varumärken skapas och vårdas. Från affärsidé till marknadsledarskap. Boken bygger på ett antal artiklar inom området och jag har skrivit dessa tillsammans med Quo Vadis anställda journalister.
Några rubriker: “Vad är ett varumärke?”, “Vem är du och på vilken marknad?”, “Varumärkesorientering ökar lönsamheten”, “Är ditt varumärke starkt eller generiskt?”, “Att bredda ett varumärke”, “Pågen vände nedgång med sensorik”, “Södra Cell – CRM i praktiken”, “Konsumenten vill vara med och bygga relationen”, “Morgondagens kommunikationskanaler”, m.m.
Bland de varumärken som speglas i artiklarna finns, Felix, Risenta, Zeta, Scania, Tetra Pak, Electrolux.
Varumärkesbygget utsågs till Årets Marknadsföringsbok 2006 av Sveriges Marknadsförbund.
ÅKESTAMHOLST FRÅN OMSTART TILL VÄRDLSKLASS
Utgivningsår 2014
Under 2014 skrev jag, på uppdrag av Arvinius + Orfeus förlag, en bok om reklambyrån Åkestam Holst. Boken var tänkt att ingå i en serie om nordiska kommunikationsbyråer. Förlaget, som är baserat i Stockholm och Oslo, är specialiserat på konst, arkitektur och design och har bland annat gett ut ett antal böcker om nordiska klassiska och moderna konstnärer, arkitekter och designers. Flera av dessa böcker har också vunnit internationella utmärkelser.
Under några månader följde jag byrån jobb, intervjuade medarbetare och kunder. Resultatet blev en bok som beskriver byråns start och utveckling. Motgångar och framgångar. Synen på reklam och de vägval man gjort. Hur man jobbar och varför man gör på det sättet. Systerenheter och varför de kommit till. Samt ambitionerna för framtiden. Plus en handfull kunders tankar om byrån, samarbetet och resultaten av det.
Några av kapitlen:
Tuff start för ny byrå
Äntligen en ny kund!
Den första dansen med de stora elefanterna
Förlorad pitch leder till ny kund
Så här ser vi på reklam
Dags att växla upp – även affärsmässigt
Vardag och framtid i den kreativa fabriken
En kampanj växer fram
Hur ska man behålla det bästa av det gamla och växa vidare?
Ett hus med flera rum
Bland de kunder som är intervjuade finns Posten, Apotek Hjärtat, Folksam och ATG. Och förstås Pause Ljud & Bild, där Fredrik Hjelmquist avslöjar att han egentligen skulle ha blivit rockstjärna. Om nu hans föräldrar inte glömt att anmäla honom till musikskolan.
Den boken finns i handeln eller via Arvinius + Orfeus förlag.
VAR kan man köpa dina böcker?
Hej Louise – De böcker jag gett ut i egna förlaget, köper man direkt från mitt företag: info@notabene.se. Boken om Åkestam Holst ges ut av Arvinius + Orfeus. Jag tror de finns på exempelvis Akademibokhandeln.