Utan överblick, ingen långsiktighet
Igår skrev jag ett inlägg om IPA:s och Peter Fields Larmrapport ”The cirisis in creative effectiveness”. Där tar han bland annat upp hur ökad kortsiktighet bidragit till att reklam inte längre kan göra sitt jobb för att bygga starka, framgångsrika och lönsamma varumärken. Det finns förstås flera skäl till denna negativa utveckling och hit hör […]
Läs mer →Det här är Brand Orientation Index
Jag har i några inlägg nämnt Brand Orientation Index. Så det kan ju vara på sin plats att beskriva det lite mer ingående. Ju mer varumärkesorienterat ett företag är, desto lönsammare är det. Medan de mest varumärkesorienterade företagen i genomsnitt når en rörelsemarginal på 14 procent, så får de minst varumärkesorienterade nöjda sig med ett […]
Läs mer →Time to wake up!
It is really about time for marketers and advertising consultants to think carefully about what they are doing. Otherwise there is a great risk that adverting is losing the ability of creating increased profitability and that creativity will be considered unnecessary. Earlier this summer, IPA – the Institute of Practitioners in Advertising (”British Comm”) published […]
Läs mer →Det är dags att vakna nu!
Det är verkligen på tiden att marknadsförare och kommunikationskonsulter att ta sig en rejäl funderare på vad de håller på med. Med nuvarande utveckling riskerar reklamen att förlora sin kraft och förmåga och kreativitet betraktas som onödigt fluff. I början av sommaren publicerade IPA – the Institute of Practitioners in Advertising (”brittiska Komm”) en larmrapport […]
Läs mer →The importance of brand orientation
In the earlier post ”Time to wake up” I referred to the report “The cirisis in creative effectiveness”. I also mentioned the Brand Orientation Index, a study on the financial results of companies focusing on brand building compared with companies which did not. So it might be in its place to describe it a little more […]
Läs mer →Prenumerera på bloggen via epost
Ämnesområden
Vad handlar det mest om?
100-wattaren Apple Bengt Hanser branschutveckling Byrårelationer Byråval Cannes Dagligvaror design detaljhandel effekt EMV Forskning och undersökningar framtid Guldägg integration juridik konjunktur kreativa revolutionen kreativitet kreatörer kundvård ledningsfrågor Lågpris matminnen media medieutveckling ojämn konkurrens opinion platinaägg Platinägg pr produktutveckling Quo Vadis reklamfilm Research ROI Sam Katz service småföretag sociala medier stora kreatörer tv-reklam tävlingar varumärkesskyddDe senaste kommentarerna
- toreclaesson om Lars Wirén har lämnat oss
- Peter Wissing om Självklart Guldägget! Men ändå…
- toreclaesson om Självklart Guldägget! Men ändå…
- Kjell Cronert om Självklart Guldägget! Men ändå…
- jan almqvist om Gunnar Broman till minne