Det är sorgligt. Men sant. Få svenska företag (om något) har ett så starkt reklamkapital som ICA. Ingen är heller lika skicklig på att förvalta sitt reklamkapital (det de eventuellt har). Även om inte all framgång byggs med reklam, så är det en mycket viktig byggsten. Och när alla ICA:s konkurrenter i bästa fall är […]

Läs mer

Skickliga marknadschefer och reklamköpare har förmågan att få ut det allra bästa av sina byråer, för att stärka sina varumärken och öka deras lönsamhet. De är framgångsrika och begåvade. De finns. Och de fanns. Och så fanns Lars Wirén, som nyligen gick bort. Få har nått upp till hans nivå. De varumärken som anförtroddes i […]

Läs mer

Nu ska Guldägget få en effekt-kategori. Självklart. Det är ju det reklam handlar om. Att skapa effekt. Att kreativiteten är avgörande för effekten är en, sedan länge, etablerad sanning. Även om den verkar vara bortglömd alltför ofta. Och för att få riktigt bra effekt, måste kommunikationen bygga på riktigt bra kreativt hantverk. Fast det verkar […]

Läs mer

Ännu en av svensk reklams största, Gunnar Broman, har nyligen lämnade jordelivet vid 92 års ålder. Hans gärning bjöd både vin och vatten. Eller i varje fall brännvin och mjölk. Absolut Vodkas segertåg över världen började på reklambyrån Carlsson & Broman. När Absolut Renat Brännvin skulle lanseras i USA var budgeten blygsam. Förpackningen fick bli […]

Läs mer

Jag inbillar mig förstås inte att Komm lyssnat på mina råd, men det gläder mig att de tog det beslut om vd, som jag förespråkade i min blogg i början av augusti. Linda Nilsson är inte längre t.f. vd, utan bara vd. Ett mycket bra val. Hon har gjort ett utmärkt jobb under sin tid […]

Läs mer

Ännu en minnesvärd person som gjort viktiga insatser i reklambranschen lämnade oss under sommaren. Det är Tom Zimmerman, som var byrå- och projektledare på MK Marknadskommunikation, en byrå han startade tillsammans med sina tre kompanjoner 1968. En välrenommerad byrå, som bland annat under 20 års samarbete med Pripps Blå permanentade det maritima temat (innan Pripps […]

Läs mer

Ännu en av våra allra största kreatörerna har lämnat oss. 29 juli somnade Torbjörn Lenskog in. Jag ha träffat och intervjuat honom många gånger genom åren, men det var rätt många år sedan nu. Den sista intervjun var den jag gjorde med honom, 2000, när han var ordförande i Gudäggsjuryn. Själv hade han hunnit ta […]

Läs mer

Idag skrev Dagens Media och Resumé att Jessica Bjurström lämnar jobbet som vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, för att bli generalsekreterare i KAK. Jag blev faktiskt inte blev speciellt förvånad över att hon nu slutar. Inte för att jag fantiserat ihop någon konflikt eller andra problem, utan bara för att jag haft på känn att hon […]

Läs mer

Jag har bevakat Cannes Lions på plats 20 gånger. Varje gång har jag förundrats över att så få svenska marknadschefer tagit detta oöverträffade tillfälle till benchmarking och förkovran.  Men jag har anat två tänkbara förklaringar till denna professionella underlåtenhetssynd: För det första så har det brukat krocka med svenskt midsommarfirande, eftersom festivalen ägt rum veckan innan […]

Läs mer

Marknadskommunikationens uppgift är att skapa effekt.  Och? Det är väl självklart, ingenting att tjata om, fnyser någon.  Tyvärr är det nog det. Under ett antal år har effekterna av marknadsinvesteringarna minskat. Istället har reklamtröttheten ökat. Fast, för att citera Magnus Jakobsson: ”Folk är inte trötta på reklam. Folk är trötta på skitreklam!” Jag kunde inte ha sagt […]

Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!