I mitt förra inlägg nämnde jag att många marknadsförare har missuppfattat vad som är viktigast för att marknadsföringen ska ge bra effekt. Enligt Kantars studier tror marknadsförarna att mediemixen var viktigast av allt och att förmågan att definiera målgruppen kom strax därefter. En missuppfattning som kostat många företag stora summor. För (som Kantar konstaterat) viktigast […]

Läs mer

I år har två av kommunikationsbranschens viktigaste händelser ägt rum med bara två veckors mellanrum. 100-wattaren, som ju brukar firas på senhösten, höll sin gala den 21 april. En försening som förstås hängde ihop med pandemi och restriktioner. Guldägget följde efter igår, den 5 maj. Själv fick jag en trevlig känsla av ett branschens ko-släpp […]

Läs mer

Tidigare i veckan fick vi veta att Komm tar över driften av Swedish Content Agencies och målsättningen är att integrera verksamheten helt i Komm. Något som man troligtvis beslutar om på SwCA:s årsstämma i april. Det var ett väldigt klokt beslut av Swedish Content Agencies och inte en dag för tidigt. Jag har tjatat om […]

Läs mer

Tänk vilken enorm nytta Dagens Industri skulle kunna göra för näringslivet om de också på ett seriöst sätt bevakade de verktyg och processer som har en så oerhört stor betydelse för skapa styrka och lönsamhet i företagen.  Det vill säga varumärken och marknadskommunikation. Jag kom att tänka på det (igen) när jag häromdagen kommenterade ett […]

Läs mer

Så har svensk reklambransch presenterat ännu en årsredovisning över kreativiteten. Guldägget 2021 firades tidigare i veckan. Ännu en gång en digital föreställning, på grund av Corona-pandemin. En pandemi som påverkat alla på så många sätt, säkert också i det kreativa arbetet. Visst kan man finna idéer ensam på sin kammare. Och visst kan man diskutera […]

Läs mer

Fredrik Svedjetun lämnar Resumé och Dagens Media för att efter sommaren bli chefredaktör och ansvarig utgivare för Market och Dagligvarunytt, som bevakar detalj- och dagligvaruhandeln. Bakom sig har han då 11 år som chefredaktör på Dagens Media och 3 år på Resumé (och Dagens Media). Grattis till nya jobbet, ska vi väl säga. Fredrik Svedjetun […]

Läs mer

Det är sorgligt. Men sant. Få svenska företag (om något) har ett så starkt reklamkapital som ICA. Ingen är heller lika skicklig på att förvalta sitt reklamkapital (det de eventuellt har). Även om inte all framgång byggs med reklam, så är det en mycket viktig byggsten. Och när alla ICA:s konkurrenter i bästa fall är […]

Läs mer

Skickliga marknadschefer och reklamköpare har förmågan att få ut det allra bästa av sina byråer, för att stärka sina varumärken och öka deras lönsamhet. De är framgångsrika och begåvade. De finns. Och de fanns. Och så fanns Lars Wirén, som nyligen gick bort. Få har nått upp till hans nivå. De varumärken som anförtroddes i […]

Läs mer

Nu ska Guldägget få en effekt-kategori. Självklart. Det är ju det reklam handlar om. Att skapa effekt. Att kreativiteten är avgörande för effekten är en, sedan länge, etablerad sanning. Även om den verkar vara bortglömd alltför ofta. Och för att få riktigt bra effekt, måste kommunikationen bygga på riktigt bra kreativt hantverk. Fast det verkar […]

Läs mer

Ännu en av svensk reklams största, Gunnar Broman, har nyligen lämnade jordelivet vid 92 års ålder. Hans gärning bjöd både vin och vatten. Eller i varje fall brännvin och mjölk. Absolut Vodkas segertåg över världen började på reklambyrån Carlsson & Broman. När Absolut Renat Brännvin skulle lanseras i USA var budgeten blygsam. Förpackningen fick bli […]

Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!