100-wattaren: Applåder och förhoppningar

Förra veckan var det dags för årets 100-wattsgala i Blå Hallen i Stadshuset. Som vanligt en mycket väl arrangerad fest för att fira kreativitet och…

Nils Törnbloms passion

Jag fick en intressant fråga om bland annat Allmänna Annonsbyrån, Nils Törnblom och reklambranschen på 60-talet från en läsare. Dessvärre kunde jag inte svara på…

Epica: Sverige bäst i Norden

Vinnarna i årets Epica Awards korades för en dryg vecka sedan och då kammade de svenska bidragen hem 1 guld, 7 silver och 3 brons.…

En hommage till Hans Mosesson

Det var väl en och annan som höjde på ögonbrynen när den gamle proggaren från Nationalteatern, Hans Mosesson, gav sig in i reklamens värld och…

Äntligen!

Redan innan sekelskiftet började Mats Urde (universitetslektor och docent i Lund) tala om värdet av varumärkesorientering. 2011 kom Frans Melins (också han universitetslektor i Lund)…

Vad ska E i ESOV egentligen stå för?

För en tid sedan sände Marketing Week ett webbsamtal på temat ”How to turn excess share of voice into effective share of voice”, med bland…

För Lars Fille Hansson var enkelheten det bästa

Ännu en av våra främsta kreatörer lämnade oss, när Lars Fille Hansson gick bort i juli. En lika ödmjuk person som skicklig kreatör. Jag vill…

Ett syfte kopplat till affären, en bra brief och ett strålande resultat

Värdet av en bra brief och ömsesidig respekt mellan företag och byrå, liksom betydelsen av långsiktighet och kundinsikt beskrevs konkret och intressant vid ett webbinarium,…

Reflektioner från Cannes Lions 2023

Cannes Lions har onekligen utvecklats och förändrats mycket sedan jag första gången åkte ner, 1985. Jag har inte varit där varje år sedan dess. Men…

Annonsörer motarbetar inte bara sig själva

Nyligen presenterades en omfattande studie över marknadsavdelningarnas organisation, roll, ansvar och byrårelationer med rubriken ”MarknadsAvdelning ’23”. Den har tagits fram av Kapero på uppdrag av…