Lär av ICA:s kapitalförvaltning!
Det är sorgligt. Men sant. Få svenska företag (om något) har ett så starkt reklamkapital som ICA. Ingen är heller lika skicklig på att förvalta sitt reklamkapital (det de eventuellt har). Även om inte all framgång byggs med reklam, så är det en mycket viktig byggsten. Och när alla ICA:s konkurrenter i bästa fall är […]
Läs mer →Lars Wirén har lämnat oss
Skickliga marknadschefer och reklamköpare har förmågan att få ut det allra bästa av sina byråer, för att stärka sina varumärken och öka deras lönsamhet. De är framgångsrika och begåvade. De finns. Och de fanns. Och så fanns Lars Wirén, som nyligen gick bort. Få har nått upp till hans nivå. De varumärken som anförtroddes i […]
Läs mer →Självklart Guldägget! Men ändå…
Nu ska Guldägget få en effekt-kategori. Självklart. Det är ju det reklam handlar om. Att skapa effekt. Att kreativiteten är avgörande för effekten är en, sedan länge, etablerad sanning. Även om den verkar vara bortglömd alltför ofta. Och för att få riktigt bra effekt, måste kommunikationen bygga på riktigt bra kreativt hantverk. Fast det verkar […]
Läs mer →Gunnar Broman till minne
Ännu en av svensk reklams största, Gunnar Broman, har nyligen lämnade jordelivet vid 92 års ålder. Hans gärning bjöd både vin och vatten. Eller i varje fall brännvin och mjölk. Absolut Vodkas segertåg över världen började på reklambyrån Carlsson & Broman. När Absolut Renat Brännvin skulle lanseras i USA var budgeten blygsam. Förpackningen fick bli […]
Läs mer →Bra val Komm!
Jag inbillar mig förstås inte att Komm lyssnat på mina råd, men det gläder mig att de tog det beslut om vd, som jag förespråkade i min blogg i början av augusti. Linda Nilsson är inte längre t.f. vd, utan bara vd. Ett mycket bra val. Hon har gjort ett utmärkt jobb under sin tid […]
Läs mer →En av Komms arkitekter har lämnat oss
Ännu en minnesvärd person som gjort viktiga insatser i reklambranschen lämnade oss under sommaren. Det är Tom Zimmerman, som var byrå- och projektledare på MK Marknadskommunikation, en byrå han startade tillsammans med sina tre kompanjoner 1968. En välrenommerad byrå, som bland annat under 20 års samarbete med Pripps Blå permanentade det maritima temat (innan Pripps […]
Läs mer →Torbjörn Lenskog kunde kittla våra sinnen
Ännu en av våra allra största kreatörerna har lämnat oss. 29 juli somnade Torbjörn Lenskog in. Jag ha träffat och intervjuat honom många gånger genom åren, men det var rätt många år sedan nu. Den sista intervjun var den jag gjorde med honom, 2000, när han var ordförande i Gudäggsjuryn. Själv hade han hunnit ta […]
Läs mer →Tack för ett bra jobb, Jessica!
Idag skrev Dagens Media och Resumé att Jessica Bjurström lämnar jobbet som vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, för att bli generalsekreterare i KAK. Jag blev faktiskt inte blev speciellt förvånad över att hon nu slutar. Inte för att jag fantiserat ihop någon konflikt eller andra problem, utan bara för att jag haft på känn att hon […]
Läs mer →Nu finns det i alla fall inget att skylla på
Jag har bevakat Cannes Lions på plats 20 gånger. Varje gång har jag förundrats över att så få svenska marknadschefer tagit detta oöverträffade tillfälle till benchmarking och förkovran. Men jag har anat två tänkbara förklaringar till denna professionella underlåtenhetssynd: För det första så har det brukat krocka med svenskt midsommarfirande, eftersom festivalen ägt rum veckan innan […]
Läs mer →Äntligen dags att fokusera på effekt!
Marknadskommunikationens uppgift är att skapa effekt. Och? Det är väl självklart, ingenting att tjata om, fnyser någon. Tyvärr är det nog det. Under ett antal år har effekterna av marknadsinvesteringarna minskat. Istället har reklamtröttheten ökat. Fast, för att citera Magnus Jakobsson: ”Folk är inte trötta på reklam. Folk är trötta på skitreklam!” Jag kunde inte ha sagt […]
Läs mer →Prenumerera på bloggen via epost
Ämnesområden
Vad handlar det mest om?
100-wattaren Apple Bengt Hanser branschutveckling Byrårelationer Byråval Cannes Dagligvaror design detaljhandel effekt EMV Forskning och undersökningar framtid Guldägg integration juridik konjunktur kreativa revolutionen kreativitet kreatörer kundvård ledningsfrågor Lågpris matminnen media medieutveckling ojämn konkurrens opinion platinaägg Platinägg pr produktutveckling Quo Vadis reklamfilm Research ROI Sam Katz service småföretag sociala medier stora kreatörer tv-reklam tävlingar varumärkesskyddDe senaste kommentarerna
- Kjell Cronert om Lär av ICA:s kapitalförvaltning!
- Tuuli Kahma om Lär av ICA:s kapitalförvaltning!
- toreclaesson om Lars Wirén har lämnat oss
- Peter Wissing om Självklart Guldägget! Men ändå…
- toreclaesson om Självklart Guldägget! Men ändå…