Till slut kunde Bonniers “sanera marknaden”

För åtta-tio år sedan hade det varit lika orimligt att föreslå en sammanslagning av Dagens Media och Resumé, som att säga att AIK och Djurgården borde gå ihop till ett lag.

Men, idag är världen en annan. Inte minst medievärlden. Och det finns en klar logik i båda lägren bakom affären.

På en marknad där nyheter sedan mycket länge är gratis och annonsörer på gränsen till obefintliga, finns det inte plats för båda på marknaden.

De har dessutom med tiden blivit förvillande lika, med magasin, nyhetsbrev och evenemang. Men det finns en gigantisk skillnad och det är storleken på satsningarna och de ekonomiska musklerna. Liksom ägarnas attityder.

Resumés ägare, Bonnier Business Media, har bland annat med hjälp av en stinn kassakista och en lång och stark publicistisk tradition den uthållighet och långsiktighet, som alla redaktioner borde få åtnjuta.

Dagens Media däremot såldes av sina grundare till det finska, börsnoterade förlaget Talentum för 11 år sedan. Och det är inte i förlagsvärlden som finländarna gjort sig kända för sin sisu. När nästa, finska, mediehus (Alma Media) gick in och köpte Talentum, var tålamodet ännu kortare. Bara ett halvår senare varslades en stor del av medarbetarna, bland annat alla chefredaktörer. De skulle ersättas av en gemensam publisher, var tanken. Men chefredaktörerna fick gärna slåss om den tjänsten.

Just den idén rann ut i sanden.

Men redan 2015, när Alma Medias köp av Talentum blev officiellt, förutspådde medieanalytikern Olle Lidbom att det var ett första steg mot en försäljning av Talentums svenska titlar. I Resumé beskrev han affären som ”Två aktören med kniven mot strupen som gör affärer”.

Och han fick rätt.

Med facit i hand kan vi nog anta att försäljningsansträngningarna pågått ett tag. Bara det faktum att man inte tillsatt någon chefredaktör och utgivare sedan Niclas Rislund hoppade av i december i fjol (efter knappt två år), kan vara en ledtråd. Madeleine Nilsson har förblivit tf chefredaktör och ställföreträdande ansvarig utgivare i över ett halvår.

Jag tror dock inte ett dugg på den bild som pressreleasen och artiklarna i Resumé och Dagens Media antyder – det vill säga att Dagens Media skulle leva vidare inom Bonnier Business Media. Och till och med ”utvecklas ännu bättre”, som Alma Talents vd, Ulf Magnusson säger.

Fredrik Svedjetun, som är chefredaktör för Resumé idag (och var det på Dagens Media, till för två år sedan) ”föreslås även bli chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Media”.

Naturligtvis!

Även om Mikael Nestius, vd på Bonnier Business Media, är vag men mångordig, i sin kommentar i Resumé, så är det framtida scenariot tämligen självklart.

Flera av hans citat känns för resten väldigt mycket som ”alternativa fakta”. Men jag förstår att han inte kan – eller vill – säga något annat just nu.

Namnet ”Dagens Media” kan säkert få finnas kvar. I varje fall en tid. Det finns ett inarbetat förtroende i varumärket.

Företagsekonomiskt och redaktionellt är det dock högst ologiskt att driva de båda titlarna separat. De betalande prenumeranterna är huvudsakligen desamma. De enstaka annonsörerna likaså. Det redaktionella innehållet alltför likartat.

Med köpet av Dagens Media slipper Resumé en konkurrens om den marknad som finns och troligast är att Dagens Media inlemmas, som en sektion i Resumé, eller som ett nyhetsbrev vid sidan av Resumé Insikt. Även om det skulle vara en tillbakagång till en tidigare strategi med olika nyhetsbrev inom olika fokusområden.

Det är naturligtvis olyckligt att mediekoncentrationen blir än starkare än tidigare. Men utvecklingen har pågått länge – och av många olika anledningar.

Och jag får ta på mig att ha varit med och skakat båten för länge sen.

Jag blir nästan lite nostalgisk.

För 30 år sedan gick Bonnier in och ville ”sanera” marknaden för reklam- och marknadsföringspressen. Läs: skapa ett annonsmonopol.

Då fanns det verkligen annonser!

Alla tidningar ägdes tidigare av intresseorganisationer. Resumé var Sveriges Reklamförbunds tidning. Info drevs av Annonsörföreningen, Tendens av Sveriges Marknadsförbund.

När jag hoppade av mitt samarbete med Resumé för att starta Quo Vadis, blev det den första helt fria tidningen.

Men Bonnier insåg då också vilken fantastisk annonsmarknad som fanns. Medieannonsörer, tryckerier, sätterier, pappersleverantörer och alla andra leverantörer till reklam- och marknadsföringssektorn.

Och Bonniers hade inte en enda av de annonserna.

Så de la upp planerna på att köpa samtliga tidningar inom sektorn och slå ihop dem till en. Men de fick nöja sig med Resumé.

Info och Tendens försvann senare till Ica-Förlaget respektive Allers Förlag och sedan helt från marknaden.

Rätt många år var Quo Vadis enda egentliga konkurrenten till Resumé. 2001 startade Dagens Media, som täckte en öppen nisch – medierådgivning.

Resumé fokuserade på folk och händelser i reklambranschen. Men ingen brydde sig om medierådgivarna. De fick aldrig vara med i Resumé-reportagen eller på bild. Men i Dagens Media fick de huvudrollen. De, som hade så stort inflytande över medieinvesteringarna, en genial affärsidé.

Under en period fanns tre tydliga publikationer inom vår sektor.

Resumé, som var reklambranschens blandning av Hänt i Veckan och Expressen.

Dagens Media, som var mer seriös och kunnig med fokus på mediefrågorna och allt som förknippades med dem.

Och Quo Vadis med fokus på fördjupning och analys av reklam- och marknadsföringsarbetet.

Men annonsmarknaden blev tunnare och tunnare. Resumés annonssäljare gick som bulldozers över marknaden.

Resumé och Dagens Media krigade mer och mer om att sprida gratisnyheter så snabbt som möjligt.

2007 såldes Dagens Media till Talentum.

2008 valde jag att lägga ner Quo Vadis. Det var aldrig aktuellt att försöka sälja Quo Vadis, eftersom jag inte ville förstöra det varumärke vi byggt upp.

2018 lyckas så Bonniers ”sanera marknaden” till slut.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.