Dominobrickorna faller vidare i elektronikbranschen. I går fick MediaMarkt bråttom att stänga en butik i Malmö. Så brådis att de till och med slängde ut kunderna som var i butiken. Förra året var det Expert som lämnade planen, ett år efter OnOff:s konkurs. Och marknaden har väntat på nästa. Många spekulerade i om det skulle bli Siba. Pengarna var slut hette det. Istället köpte Siba Net-on-Net, som också var på väg mot avgrunden. För Siba har trots allt en egen bank i ryggen och tjänar mer pengar på att finansiera och försäkra kundernas tv-köp och än från själva försäljningen av apparaten.
Enligt uppgifter svarar den finansiella verksamheten, med bank, försäkringsbolag och inkassoföretag, för runt 80 procent av Sibas lönsamhet.
Med Net-on-Net i familjen täcker Siba en viktig del av näthandeln och får ännu större volymrabatter när man köper in.
För det mesta i den här branschen handlar om rabatter och låga priser.
Hela elektronikbranschen är idag ett degenererat slagfält för priskrig. Varje tanke på långsiktighet och varumärkesvård är förträngd.
Det gäller detaljhandeln, likväl som dess leverantörer.
Med några få undantag, som Apple-sortimentet, handlar det om ett stort, profillöst gytter av apparater.
Elektronikföretagen använder det mesta av sina marknadsföringsbudgets till att finansiera skogsdöd och nerskräpning från kedjor som Siba, Elgiganten eller Media Markt.
Vad får varumärkesägarna ut av den investeringen? I bästa fall en extraprisblaffa i Svepet.
Något varumärkesbyggande handlar det inte om. Snarare rivningsjobb.
Kedjorna vräker visserligen ut en hel del reklam. På låg nivå och finansierat med leverantörernas pengar.
Men alla har valt samma strategi – lågpris. De erbjuder inga starka argument för varför man ska välja just dem. Mer än ”billigt, billigt”. Sen sänker de priserna lite till.
Allt handlar då, av nödvändighet, om volymer. Det gäller att ösa ut apparater i stor mängd, från gigantiska köplador där varumärken, service och andra petitesser är av underordnad betydelse.
Expert har varit den mest otydliga aktören på den här scenen. För liten för de gigantiska volymerna och för profillös för andra argument.
Jo, visst, man kunde läsa pay-offen ”Vi är vad vi heter” i butiken. Men en glad jingel räcker inte långt. Vem har sett något argument eller konkreta bevis som tyder på att det är på Expert man skulle träffa på mer kompetens och service än hos deras konkurrenter?
Expert har aldrig lagt grunden för ett starkt varumärke. Har aldrig gjort någon marknadsföring som satt spår i konsumenternas hjärtan och ryggmärg. Man upplever inte något tydligt varumärkeslöfte som motiverar till att välja Expert framför andra.
Istället tar man bilen till närmast elektronikgigant och går runt och bländas av hundratals tv-skärmar utan egna profiler, öppnar och stänger kylskåpsdörrar och funderar på vilka små fiffiga maskiner som saknas i köket.
Delar av sortimentet har redan flyttat in på Ica. Mer kan säkert vara på väg.
Och Ikea är nu på väg in på elektronikområdet och kommer att erbjuda de apparaterna som ska stå på tv-bänken Hemnes.
Precis som de redan idag har fullständigt sortiment av vitvaror till sina köksinredningar.
Övrig försäljning av hemelektroniken samlas i ett par finansbolags lagerlokaler vid stormarknaderna.
En intressant reflektion och korrelation – utan att för den skull hävda någon form av kausalitet – är att just elektronikhandel länge har varit en av de branscher som har haft sämst representation i Sveriges Annonsörer (d.v.s. haft störst andel stora annonsörer som inte är medlemmar). Nu har jag visserligen varit part i målet, men vet att många medlemmar uppskattar och använder det professionella nätverket som ett sätt att utveckla sin egen kompetens genom att kunna diskutera med och lära av andra, inklusive frågor som positionering, differentiering och varumärkesvård.