Share on Facebook
Share on LinkedIn

Ännu en central gestalt i den svenska reklamhistorien har lämnat oss. Den 13 oktober tog Nils-Erik Lyberg farväl efter en tids sjukdom.

Det är ingen överdrift att kalla Nisse Lyberg för en matreklamens nestor. Mat och detaljhandel var hans områden.

Själv en gång skohandlare, startade han SCR Scandinavian Retail Center i Helsingborg för många år sedan. Byrån utvecklades starkt och köptes rätt snart upp av Ted Bates-nätet. (Sedan länge är SCR åter en helsvensk byrå, men det är en helt annan historia).

Inom Ted Bates utvecklade Nisse Lyberg inte bara butiksreklam och direkt säljdrivande aktiviteter, utan hade övergripande ansvar för ett stort antal livemedelsvarumärken. Det här var i början av 1980-talet, då betydligt fler, fria varumärken konkurrerade i handeln och om livsmedelsköparna.

1986 hoppade dock Nisse Lyberg av från Ted Bates för att starta den egna byrån, Lybergs.

Mycket snart fanns också några av hans tidigare kunder från Bates med på byrån. Bland annat Svenskt Smör och Marabou.

Mat var centralt i Nisse Lybergs liv, även i det privata. Som en naturlig följd av det hade han också ett stort vinintresse och drev under flera år också en vinagentur.

Nisse Lyberg byggde upp ett enormt nätverk inom livsmedelssektorn, vilket bland annat möjliggjorde ett samarbetsprojekt med flera olika leverantörer från handel och livsmedelsindustri under namnet ”Ät, drick och var glad!”.  Idé var att öka konsumenternas matintresse och fokus på svenska råvaror av hög kvalitet.

Utvecklingen för Lyberg & Co gick snabbt framåt. Det fanns mycket av visionär i Nisse Lyberg och han var aldrig rädd att testa sina visioner. Så exempelvis var han tidigt ute att ta till sig digital produktionsteknik. Inom några år utvecklades Lybergs till en liten byrågrupp. 1989 startade Stenström & Co, som ett dotterbolag i Lyberg-gruppen. Byrån, som inledningsvis ägdes till 52 procent av Lybergs, lämnade gruppen 1994 och ägandet fördelades i lika delar mellan Greger Stenström, Bertil Åström och Nisse Lyberg privat. Han gick senare helt över till Stenström & Co, som köpte sin gamla moderbryå några år senare.

Nisse Lybergs arbete med svenskt smör pågick i decennier, liksom med Bregott.

Han var djupt involverad skapandet av Bregottfabriken och jobbade aktivt med Bregott tillsammans med Stenström Red Cell ända fram till 2009, då han lämnade reklamen.

Jag har förstås haft flera tillfällen att träffa och intervjua Nisse Lyberg. Först när han var chef på Ted Bates. Senare under åren på Lybergs, som huserade i ett magnifikt hus, bara ett kvarter från Bates lokaler i Lärkstaden. Men även på Stenströms.

Bland alla fragment av minnen som dyker upp kommer jag att tänka på en konsumentaktivitet för Smör, som var nyskapande på sitt sätt. En enkel liten receptfolder av det slag som Svenskt Smör (och många andra) regelbundet producerade. Det nya med just den här, var att man blandat in doftämnen i tryckfärgen, så när man skrapade lite på kanelbullarna spreds doften av kanel och nybakat. Ett udda, men rätt aptitligt litet knep, som jag annars bara sett i samband med parfymreklam.

Nisse Lyberg var en levnadsglad och generös man som bidrog till många människors utveckling i kommunikationsbranschen. Han var endast 68 år när han gick bort.

 

 

Print Friendly
 

4 Responses to Till minne av Nisse Lyberg

  1. Susanne Glemme skriver:

    Jag hade förmånen att samarbeta med Nisse under både Ted Bates tiden och Lybergsåren och även några år på Stenström Stureplan. Många glada och goda minnen dyker nu upp i min minnesbank från de gemensamma åren med Nisse.
    Cannesfestivaler där vi visserligen nötte biografstolarna på dagarna, men också flitigt besökte baren på Martinez och skickligt sniffade oss fram till de bästa krogarna. Kundfesterna var legendariska och resan till Riksgränsen oförglömligt rolig.
    Men däremellan jobbade vi hårt och åstadkom reklam som jag fortfarande är stolt över och som premierades på olika sätt i Guldägget och i Cannes.
    Gastronomin styrde både vår vardag och vår fritid ihop. Jag var AD både med Ät, Drick och var glad kampanjen, många år med Marabou, där varje produkt hade sin reklam och varumärkesprofilering, Findus och Svenska Smör.
    Och jo då, har jag kvar ett ex av den kaneldoftande broschyren, som bidrog till ett kaneldoftande tryckeri i ett par år efteråt. Med humor och värme och proffsighet styrde Nisse både Ted Bates och Lybergs under många lyckosamma år och vi som jobbade där säger ofta att vi aldrig har haft så roligt som då. Tack Nisse för trivseln du spred! Saknaden är stor. Stor kram från Susanne Glemme

  2. Henrik Lyberg skriver:

    Tack Carin för en fin text om min far!
    Han är och kommer att förbli oerhört saknad.

    • Carin Fredlund skriver:

      Ja, Henrik, han var en mycket omtyckt och respekterad man. Många har uttryckt sin saknad. Jag har också fått en del kommentarer på Facebook, som jag gärna vidarebefordrar till dig om du mailar din adress till mig på carin(snabel-a)notabene punkt se.
      Hälsningar Carin

  3. Thomas Wallin skriver:

    Hej Carin! Tack för en utomordentlig sammanfattning om Nisses liv. Jag kommer att sakna honom oerhört mycket. Han betydde så mycket för mig. Tack än en gång.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: