Share on Facebook
Share on LinkedIn

Det här är jag

Som journalist har jag bevakat, analyserat och kommenterat reklam- och varumärkesfrågor i mer än 30 år. Under 20 av dessa år drev jag tidningen Quo Vadis, med den redaktionella affärsidén att bidra till ökad kunskap hos dem som arbetar med reklam och marknadsföring och föra branschen framåt.

För det arbetet belönades jag, 2003, av dåvarande Sveriges Reklamförbund med Bengt Hanserstipendiet för opinionsbildande insatser.

Inom ramen för Quo Vadis har jag också givit ut 3 böcker – Detaljhadelns Utveckling, God design bygger starka varumärken samt Varumärkesbygget. Varumärkesbygget utsågs till Årets Marknadsföringsbok 2006, av Sveriges Marknadsförbund.

2008 tyckte jag att 20 års tidningsutgivning kunde räcka och valde att lägga ner Quo Vadis, hellre än att riskera varumärket genom att låta det leva kvar under annan regi.

Under senare år har jag arbetat under friare former som skribent, föredragshållare, moderator, mentor och affärscoach.  Jag har bland annat under fem år, medverkat i Dagens Industri med en krönika om reklam och varumärken varje vecka, tills DI lade ner sin specialbevakning på reklam och därmed inte längre behöver några krönikor i ämnet.  Jag har även medverkat som krönikör i Dagens Media,  i Sveriges Annonsörers medlemstidning Annonsören, samt producerat analys/nyhetsbrevet, Analys & Marknad på uppdrag av Bonnier Business Media/Resumé.

I dag är jag huvudsakligen verksam som chefredaktör för den digitala tidningenTrender & Tendenser, som jag startat på uppdrag av Sveriges Marknadsförbund. Fokus för tidningen är analyser och fördjupningar, forskning och nya rön inom marknadskommunikationens olika discipliner, internationella utblickar och lärdomar, goda exempel på framgångsrikt varumärkesarbete likväl som sedelärande misstag.

Småföretagarfrågor och entreprenörskap engagerar mig också mycket. Under ett tiotal år var jag ledamot i styrelsen för Företagarna i Nacka Värmdö.

Under fyra år ingick jag i Näringdepartemetents/Tillväxtverkets ambassadörsnätverk för kvinnligt företagande. Jag lämnade dock nätverket i protest efter avslöjandena om Tillväxtverkets vidlyftigheter, som är så långt från den verklighet som småföretagen lever i man kan komma.

Det här är min blogg
Min blogg finns idag med på Cicions topplista över PR/Reklam/Kommunikations-bloggar (http://www.cisionnewsroom.se/).

Det är ingen överdrift att påstå att kommunikationsbranschen genomgått en revolution under de decennier jag bevakat den. Det är egentligen bara en sak som inte förändrats speciellt mycket – den generella synen på reklam. Både i samhället och i medierna. Trots att vi lever i en västerländsk marknadsekonomi är attityderna förvånansvärt negativa till marknadsekonomins viktigaste verktyg. Samtidigt är många företag fortfarande häpnadsväckande okunniga om själva betydelsen av starka varumärken, hur de utvecklas och vårdas.

Det här är mitt huvudfokus och min professionella passion. Det ska min blogg handla om.

Jag kommenterar nyheter och företeelser inom kommunikationsbranschen, aktuell reklam och varumärkesutveckling.

Jag har, i närmare 30 år, varit djupt involverad i och en del av reklambranschens utveckling, det har varit några av de mest omvälvande decennierna. Inte minst tekniskt.  Därför tänker jag också dela med mig av en hel del branschminnen.

En och annan utsvävning utanför ramarna kan det nog bli någon gång. Småföretagarfrågor och entreprenörskap är exempelvis något som engagerat mig länge. Kanske kommer något inslag om mat också, gärna i kombination med resor.

Print Friendly
 

11 Responses to Jag och min blogg

  1. Lars Falk skriver:

    hej,
    upptäcker lite väl sent alla vänliga ord du sprider över min ringa insats då när du var ny.
    Förmodligen var du ärligt nyfiken. Kanske anade jag även en norrländsk ton, vilket förstås
    går före. Lyssnade även på din medverkan hos Kntnt och suger i mig även det. Vill återgälda med att det du gör gör du väldigt bra. För att inte säga bäst. Min åsikt har alltid varit att vill man spegla reklamens värld måste man gilla den. De flesta andra (alla?) öppnar fel dörr och får då bara se det lilla branschen vill och vågar visa. En av orsakerna till branschens tillkortakommanden är just att den gömmer sig, rädd att omvärlden skall se hur lätt det kan vara att få en bra idé. Och hur oändligt svårt det kan vara. Och att, oavsett vilket, så har man alldeles för roligt. Mitt eget bloggande rinner på. Jag finner stort nöje i att formulera det som faller mig in utan att bry mig om de som har bråttom. Eller inte gillar reklam.

  2. Göran Björklund skriver:

    Hej Karin. Precis som flertalet andra som kommenterar, så har jag följt dig som rapportör om branschen i flera år. Hamnade här då jag skulle ta fram lite fakta kring gamla STB. Jag har haft förmånen att jobba elva år i den spillra av STB som blev Göteborgsbyrån CEMK, Centrum för målinriktad kommunikation. En byrå med enorma konton hos Posten och Mejerierna. Vill nog påstå att vi var Sveriges första kommunikationsbyrån utifrån de heltäckande uppdrag som vi hade inom, låt kalla det för, propaganda kring brevskrivning och i viss mån även mjölk och andra mejeriprodukter. Kul att läsa det du skrev om Lasse Collin – han drev en byrå där de hade tapetserat hela entrén med guld- och silverägg.

    • Carin Fredlund skriver:

      Hej Göran!
      Jo, jag kommer allt ihåg både dig och CEMK, även om det var länge sen. Kul att höra av dig! Carin

  3. Johan skriver:

    Hej! Jag är en ny glad läsare av din blogg. Råkade stöta på dig när jag googlade Svenska Telegrambyrån. Min bortgångne far var VD för kontoret i Stockholm. Han berättade för mig om hans ide om att rekrytera kvälltidningsjournalister som copywriters. Har du någon mer information om Svenska Telegrambyrån och kanske om Hans Berggårdh? Tack

    • Carin Fredlund skriver:

      Hej Johan! Trevligt att få en ny läsare! Jag måste dock erkänna att jag inte har speciellt mycket information, när det gäller Telegrambyrån. Den köptes ju av Ogilvy redan på 70-talet, vilket var innan jag började bevaka reklambranschen, som journalist.
      Jag känner förstås till Telegrambyrån, som
      var Sveriges äldsta annonsbyråkoncern och hade kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Västerås, Linköping, Karlstad, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Men det var också landets största annonsbyråkoncern, med totalt 1000 personer anställda, som mest. Byråns verkliga storhetstid var när provisionssystemet fortfarande var rådande. Kreatörerna var inte speciellt ansedda på den tiden. Telegrambyrån i Malmö var lite annorlunda. John Melin var kreativ ledare och i hans hägn utvecklades många av våra skickligaste yrkesmän. Härifrån utvecklades sedan den moderna, kreatörsstyrda reklambyrån. Så man kan säga att den svenska, kreativa revolutionen hade sin upprinnelse på Telegrambyrån.

      Telegrambyrån hade också traditionen att ta fram en egen specialmapp med julkort varje år. Dessa skapades av byråns egna kreatörer och frilansmedarbetare. De trycktes upp i begränsad upplaga och gavs till kunderna.
      Bland dem som skapat dessa små konstverk fanns storheter som John Melin, Anders Österlin, Ib Thaning, Per Åhlin, Åke Arenhill, Lennart Bengtsson, Gunnar Frieberg, Kurt Lundkvist, Olle Eksell, Krister Appelfelt, C.O. Hultén, Georg Oddner och många, många fler.

      Men det här känner du säkert redan till. Tyvärr vet jag inte någonting om Hans Berggårdh. Jag anar att han var aktiv före min tid. Jag skulle gärna vilja vet mer.
      Bästa hälsningar
      Carin

  4. Jessica skriver:

    Hej Carin!
    Läser din blogg med stort intresse. Har två frågor som jag försökt googla fram svaren på, utan större framgång. Kanske kan du ge en knuff i rätt riktning?!
    1) Det genomförs en hel del varumärkesmätningar i Sverige och det är inte helt ovanligt att resultaten skiljer sig åt. Vilken undersökning är mest korrekt/rättvisande när man ex vill veta vilka som är de starkaste varumärkena i Sverige (utan branschindelning)?
    2) Hur dyr är en kris? Jag söker exempel där man inte bara ser till hur varumärket påverkats av en kris utan där det även omsatts till pengar. Vet du något sådant exempel eller var man skulle kunna hitta det?

    Tack för en tänkvärd och inspirerande blogg!

    Mvh
    Jessica

    • Carin Fredlund skriver:

      Hej Jessica!
      Kul att du gillar min blogg! Dina frågor är onekligen mycket intressanta. Men inte så enkla att svara kort på. Kan du inte ringa mig, så kan vi resonera lite, kanske jag kan leda dig i rätt riktning?
      Du hittar mitt telefonnummer under ”Mina Tjänster”
      Hälsningar
      Carin

  5. Mats Dafnäs skriver:

    Har följt din blogg och naturligtvis dina krönikor i DI.
    Sååå kul att du nu skriver i Dagens Media.
    Under alla år jag läst dina artiklar har jag uppskattat din
    kunskap om branschen, som ingen annan i vårt land behärskar bättre, och din respekt för de människor du intervjuar och citerar.

  6. Jocke skriver:

    Hej. Gillar din blogg, men är lite sporadisk så där. Saknar di däremot i DI.hoppar runt på lite bra bloggar och flittrar. Du saknar en flittr knapp. Det kan ju löna sig 😉

    • Carin Fredlund skriver:

      Tack – Jag skriver lite oregelbundet i DI ända till och med januari. Men den där flittr-knappen ska jag kolla upp. Det måste ju finnas som ett tillägg jag enkelt skulle kunna installera. Tack för tipset!

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: