När till och med platinan fick guldkant

Guldäggsgalan fick sitt nuvarande format 2022 och jag hoppas man håller fast vid den fortsättningsvis. Det räcker att putsa lite på detaljerna, men inte mer.

Först ett par timmar (drygt) med möjlighet att träffas, prata och mingla med plockmat och dryck. Sen biosittning med fullt fokus på det som hela kvällen ju handlar om. Den bästa reklamen och de som gjort den.

Häromdagen talade jag med Nellie Pilsetnek på Resumé som skrev en artikel inför Guldäggsutdelningen. Hon intervjuade mig bland annat om det relativt begränsade antalet byråer som vinner priser och de få som vinner flest, för det mesta.

Och jag kan konstatera, precis som i Resumé, att det är klart imponerande att Forsman & Bodenfors, Nord DDB och Åkestam Holst lyckas hålla sig kvar i topp år efter år. Forsman & Bodenfors halkade ner några år, men ligger i år på en delad topplacering tillsammans med Nord DDB.

I ett längre perspektiv är Forsman & Bodenfors oöverträffade. Ingen byrå har vunnit så många guldägg som de. Redan 2012 undrade jag i ett blogginlägg ”När får Forsman & Bodenfors en egen kategori i Guldägget?”. Det skulle kanske kunna ge andra byråer lite större möjligheter till belöningar, var (den självklart inte allvarligt menade) tanken bakom frågan.

Det är onekligen imponerande att de tagit sig upp till absoluta toppen igen. Men glädjande att de har lite konkurrens där uppe. Inte minst av Nord DDB som på senare år gått från klarhet till klarhet. Dessutom alltid med ett helt gäng olika kunder.

Det finns dock många fler på vinnarlistan. Drygt 30 byråer listades på den sista ”Byråtoppen” som presenterades på bildskärmarna under kvällen.

Guldäggsutdelningen är en uppfriskande påminnelse om att bland all skräpreklam som sköljer över oss i allt stridare strömmar, vart vi än vänder oss, finns också den geniala, den genomtänkta. Den som ser sina mottagare som intelligenta varelser och är medveten om att den klampar in oinbjuden i deras liv. Den som därför till och med kan bli inbjuden och välkomnad. Vars varumärken får en plats i människors medvetande.

Jag går inte in i vinnarlistornas detaljer här. Det finns massor av information om de vinnande bidragen i Resumé (https://www.resume.se/om/guldagget/). För den som inte prenumererar på Resumé finns hela listan på vinnare i de olika kategorierna här: https://press.newsmachine.com/pressrelease/view/har-presenteras-alla-vinnare-i-guldagget-2024-43270

Applåder och gratulationer till dem alla!

PUTSNINGEN

Årets guldäggsgala hade putsat på en detalj, som jag gärna ser igen. I år fick nämligen Platinaakademien och Platinavinnarna mer fokus än tidigare.

Det förtjänade de.

Jag har kritiserat ”akademin” många gånger. Inte minst för att man kallar sig ”akademi” utan att förefalla ha några ambitioner att agera som en akademi, dvs ”ett samfund med syfte att främja litterär eller vetenskaplig verksamhet” (enligt Nationalencyklopedin). Inte sedan början av 1990-talet i alla fall, då akademin gav ut två skrifter med namnet Platina. Där delade medlemmar i akademin med sig av sina tankar och erfarenheter. Lars Hall skickade mig kopior på de två numren, när jag klagat på akademin i min blogg vid ett tillfälle (länkar till texterna i Platina, som jag publicerat med godkännande av skribenterna eller deras familjer, finns här https://blogg.notabene.se/?p=2074)

Men nu, äntligen, har Platinaakademin rört på sig igen. Till och med vaknat.

Igår var det nämligen också premiär för en hemsida där alla akademins medlemmar och deras jobb finns representerade: https://platinaakademin.se/sv

En sida som man lätt förlorar sig själv i under någon timma. En sida att njuta av, fascineras av och glädjas över – för den visar vad skickliga kreatörer kan åstadkomma. Alldeles speciellt när de har kloka, modiga uppdragsgivare som förstår att utnyttja dessa kreativa resurser.

Det var naturligtvis ett hästjobb att samla allt detta material. Mängder av exempel på bra jobb från 1960- och 70-talen och framåt. De jobb som visas från respektive medlem har gjorts innan de valdes in i Platinaakademin, vilket blir en extra tydlig illustration på varför de fick sina Platinaägg.

Det finns också en samling texter från medlemmar, som kan ge ytterligare inblick i konsten att kommunicera – historiskt, idag och i framtiden.

Från start finns här tre texter, men det är förhoppningsvis en spirande insikts-bank.

Då börjar det kanske finnas fog för att kalla akademin en akademi. Jag hoppas på det. Dessutom hoppas jag att reklamutbildningarna och universitetens ekonomiutbildningar drar nytta av akademimedlemmarna och att de själva aktiverar sig mer i debatten och på barrikaderna.

AKADEMIN PÅ PLATS

På Guldäggsgalan uppmärksammades både Platinaakademins nya hemsida och akademimedlemmarna. Det var också på tiden. Ett dussintal av medlemmarna var på plats och följde prisutdelningen från “hedersläktaren”, dvs bekväma sittplatser alldeles vid scenen.

Själv hade jag det stora nöjet att träffa och samtala med ett antal platinavinnare, som jag tidigare intervjuat många gånger, men som idag inte längre är lika aktiva i branschvardagen. Likväl som några andra branschgiganter. Bland annat dessa tre herrar som haft stor betydelse för hela branschens utveckling: Bengt Hanser, Lars Falk och Claes Bergquist.

Tillsammans med Bengt Hanser, Lars Falk och Claes Bergquist. Foto: Linda Nilsson

Tillsammans med Bengt Hanser, Lars Falk och Claes Bergquist. Foto: Linda Nilsson

Bengt Hanser (H i HLR), som på 1980-talet var ordförande i kreatörernas organisation ABCD (Förbundet för art, bild, copy och design) som bland annat arrangerade Guldäggstävlingen. I mitten av 1980-talet kontaktades han av Tom Zimmerman som var ordförande i dåvarande Reklambyråförbundet. De två lyckades (efter ibland livliga diskussioner) få de två organisationerna att gå samman och bilda Sveriges Reklamförbund. Bengt Hanser var det nya förbundets första vd. Han var också initiativtagare till Kycklingstipendet (under ABCD-tiden) och i hans anda, inspirerat av hans strävan efter att hävda marknadskommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle skapades Bengt Hanser Stipendiet, för att uppmuntra opinionsbildande insatser som belyser denna reklamens betydelse. Stipendiet delades ut under åren 1988 – 2015 och jag är mycket stolt över att ha fått ta emot det 2003.

Lars Falk (Falk i Falk & Phil) började sin karriär som journalist, vilket inte var så ovanlig en gång i tiden, för att sedan bli en av våra stora copywriters och därför belönades med Platinaägget 1988. Han var Reklamförbundets förste ordförande och hans ambition som pedagog för att förmedla reklamens betydelse har alltid varit tydlig. För mig personligen innebar det att han tidigt fick mig att förstå marknadskommunikationens viktiga roll. En av mina första dagar som journalistpraktikant på Resumé, i februari 1983, bjöd han mig på några timmars resonemang om hur Falk & Phil arbetade och resonerade. Hur reklamen fungerade och varför. Ett samtal som blev avgörande för mitt fortsatta fokus som journalist (jag har skrivit mer om det här: https://blogg.notabene.se/?p=1641)

Claes Bergquist pluggade i början av 60-talet i USA. Redan då satte han igång att riva ut alla bra annonser han fann i tidningar och tidskrifter. Han kunde snart konstatera att Doyle Dane Bernbach var totalt dominerande och en kreativ inspirationskälla för alla. Senare arbetade han som copywriter på Falk & Pihl i Stockholm, som ju blev första svenska byrå att säljas till DDB. När han 1981 träffade Bill Bernbach i New York, ett år innan dennes död, konstaterade Bernbach att Claes Bergquist förmodligen hade världens största samling av DDB-reklam. Denna samling blev våren 1997 grunden för en utställning på temat ”Den kreativa revolutionen”, som arrangerades i samarbete med bl a Reklamförbundet. Claes Bergquist har också i många år föreläst om den kreativa revolutionen på reklamskolorna.

Lars Falk och Claes Bergquist har, tillsammans med Kurt Lundkvist (legendarisk art director från Arbmans i Malmö), skrivit boken “Öga mot Öga” om den svenska kreativa revolutionen. En bok som borde vara obligatorisk på alla reklamskolor och på alla kommunikationsbyråer (https://blogg.notabene.se/?p=2042)

VÄL FÖRTJÄNTA NYA PLATINAVINNARE

I år berikades akademin med ytterligare två kreatörer som verkligen förtjänar hedersbetygelserna:

Sophia Lindholm, art director och head of creative på Forsman & Bodenfors. Mångfaldigt belönad, både I Sverige och internationellt. Från det första guldägget ”Dear Steve Jobs” för SVT Play till Grand Prix I Cannes för utomhuskampanjen ”Se dig själv i framtiden” för AMF Pension. Eller den internationellt mycket uppmärksammade kampanjen ”Marriage Market” för det japanska hudvårdsmärket SKII, som lyckades skapa debatt i Kina om pressen på unga kinesiska kvinnor om att de måste gifta sig – för att inte blir ”överblivna” (https://youtu.be/ZLo8hcHD0YA?feature=shared)

Sophia Lindholm har också varit involverad i många av Volvos mest uppmärksammade insatser. På personbilssidan med ”The E.V.A. Initiative” (https://youtu.be/aaeF-mBlmwk?feature=shared). Också det ett Grand Prix i Cannes.

Dessutom med Volvo Lastvagnar och deras serie ”Live Tests”, med bland andra ”The Epic Split”, ”Test driver” och ”The Tower”.

I jobbet med Volvo Lastvagnar samarbetade Sophia Lindholm bland annat med copywritern Martin Ringqvist, årets andra Platinavinnare, som hunnit jobba ganska många år på Forsman innan Sophia Lindholm började där.

Martin Ringqvist var F&B trogen i två decennier och samlade på sig några tjog med ägg av olika valörer under dessa år. Inte bara för Volvo lastvagnar. GP, Comviq, Lotto och Tele2 var några andra uppdragsgivare som fick förmånen att jobba med honom.

När jag skulle åka hem från Guldäggsgalan 1998 undrade taxichauffören vad det var för evenemang jag varit på, det var ju så mycket folk. När jag berättade att det var Guldäggsgalan hade han aldrig hört talas om den. Jag förklarade då att det var ungefär som en Guldbaggegala för reklambranschen och man belönade den bästa reklamen. Då sken han upp och reagerade direkt: ”Vann Lotto-Åke?”.

Självklart gjorde han det. Det var Martin Ringqvist första guldägg, som han fick i stort sett direkt efter att han slutat på Beghs (https://youtu.be/f6Vep6cbr-M?feature=shared).

Oatly är ett annat varumärke som har (bland andra) Martin Ringqvist att tacka för mycket av sina framgångar. Den tidigare uppdragsgivaren ger han idag sin fulla uppmärksamhet. För efter en kort sejour som creative director på 72 & Sunny i Los Angeles återvände han till Sverige och Oatley.

Guldäggsgalan 2024 gav en bra eftersmak. Och tillsammans med Platinaakademins nya hemsida påminde den om att de bästa idéerna är tidlösa. Oavsett om de skapades 1974 eller 2024.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.