Det är dags för mig att ta fram kartan och staka ut nya vägar.
Under de senaste tre åren har jag ägnat det mesta av min arbetstid åt ett samarbete med Sveriges Marknadsförbund, som redaktör.
Innan jag tog uppdraget funderade jag en hel del på riskerna med att arbeta med en intresseorganisation, exempelvis när det gäller journalistisk trovärdighet.
Men som nyexaminerad journalist jobbade jag för Resumé i fyra-fem år. Tidningen ägdes då av Sveriges Reklambyråförbund (senare Sveriges Reklamförbund och idag Komm), utan att det påverkade redaktionens journalistiska frihet. Och jag har också flera gånger haft intressanta och roliga uppdrag från både Sveriges Annonsörer och Komm, som aldrig inkräktat på min integritet. Tvärtom har jag snarare känt att min roll som fri, etablerad branschjournalist varit en bidragande orsak till att de anlitat mig.
Jag har genom åren gett ut tre böcker under QV-hatten och skrivit en på uppdrag av Arvinius Förlag. Samarbetat med bland andra DI, Resumé och Dagens Media som frilansskribent. Skrivit krönikor, företagstidningar, rapporter, analyser och modererat seminarier.
Mitt samarbete med Marknadsförbundet har framför allt inneburit att jag producerat den digitala månadstidningen Trender & Tendenser, med fördjupning och analys inom marknadsföring och kommunikation. Jag har där utgått från samma redaktionella idé, som jag hade med Quo Vadis – det vill säga att bidra till ökad kunskap för dem som arbetar inom marknadsföringssektorn.
Det har för det mesta varit väldigt trevligt.
För några månader sedan insåg jag dock att det nog är dags för något annat. Då meddelade förbundet att de inte längre vill ha en ”renodlad journalistisk tidning” utan vill fokusera mer på artiklar om förbundet, medlemsaktiviteter och intervjuer med deltagarna vid olika arrangemang etc. Returinformation och mingel helt enkelt.
Det är inte en typ av publikation som jag tror på eller som passar mig att jobba med. Jag tror inte heller att det är där jag gör störst nytta för Sveriges Marknadsförbunds medlemmar.
Så i juni gör jag den sista utgåva av Trender & Tendenser som jag tycker den skall vara. Sen har jag gjort mitt och har gott om tid för nya uppdrag.
Jag skriver gärna analyser, rapporter, böcker och företagspresentationer. Och jag jobbar gärna med content. Det har jag gjort en hel del genom åren. I början av min karriär samarbetade jag med den förste och främste på området: Magnus Briggert (när det hette kundtidning). Han lärde mig mycket, bland annat att en bra kundtidning inte skriver om företaget som ger ut den, utan om frågor som deras kunder kan ha nytta och intresse av. Skulle avsändarföretaget vara med, fick det vara i annonsform. Att samarbeta med Magnus Briggert och hans kollega Janne Sterner, var väldigt lärorikt och jättekul.
Jag har också i mitt eget bolag producerat en hel del kund- och företagstidningar, även om jag inte gjort någon större sådant jobb sedan 2011. Såvida man inte kallar Sveriges Marknadsförbunds tidning Trender & Tendenser för kundtidning. Den har i alla fall under de första tre åren varit en medlemstidning som uppfyllde de krav som Magnus Briggert skulle ha ställt på en bra kundtidning.
Men nu är det alltså dags för nya äventyr.
(Mer om mig och mina tjänster och referenser kan du läsa här eller på min LinkedIn).
Låter som ett bra beslut, varmt lycka till Carin! Kram
Lycka till Carin, hoppas vi kan fortsätta få ta del av din klokskap och erfarenhet på något vis. /G
Tack! Både här och på förhoppningsvis fler ställen, kommer jag att fortsätta skriva förstås.
Lycka till Carin! Du kommer att lyckas vart du än tar vägen.
Jens
Tack! Det var vänligt sagt! Jag jobbar på som vanligt.
Du gör så rätt. Det är viktigt att sätta ner foten även om det en kort tid kan göra lite ont så blir man bara starkare.
Tack! Håller med dig helt och fullt.