Jag gillar ju dig egentligen.
För det långsiktiga och professionella varumärkesarbete du bedrivit i decennier.
För den fantastiska personalpolitik som jag vet att du har.
För att du gör mig lite stolt, när jag som svensk ser dina internationella framgångar.
För att du hjälper många unga kvinnor att sträcka ut sin klädbudget.
Jag är visserligen lite bekymrad över att du inte verkar kunna fylla det stora, svarta hålet efter Janne Nord och Jörgen Andersson. Det känns som om du är på väg in i det stora bruset i konfektionsbranschen.
Men mest av allt oroar jag mig just nu för att du förlorat en del av din insikt i din viktiga roll som opinionsbildare. Du har fortfarande inte vågat ta steget att låta fler, normalviktiga modeller visa dina kläder.
Och nu har du gjort ett riktigt, riktigt tråkigt snedsteg. Förmodligen också det för att du inte förstår vilken enorm genomslagskraft du har som påverkare.
Men du märket reaktionen på din senaste baddräktskampanj, med extremt solbrända modeller.
Kära H&M – titta på den lilla filmsnutten.
https://www.youtube.com/watch?v=_4jgUcxMezM
Plocka sedan ner hela kampanjen.
Gör en ny, som bejakar livet och den normala människan.
Det kommer att kosta en massa att snabbt göra om kampanjen, jag vet det.
Räkna ut den extra kostnaden och skänk sedan en lika stor summa till cancerforskningen.
Ditt varumärke kommer att stärkas ytterligare på kuppen, även om det inte är viktigast just nu.
Tack H&M, jag visste att jag kunde lita på dig!
PS – H&M-reklamen fälldes av Reklamombudsmannen just för den överdrivna solbrännan. Läs RO:s beslut här.
Vad är en normal människa? När jag såg kampanjen första gången såg jag en människa från ett land där människorna föds med denna hudfärg. Vi ska skydda oss mot för mycket sol, men vad är en normal människa? Normal i Sverige, i Kina, på Grönland, på Söderhavsöarna….?
Hej Inger – Med normal menar jag i det här fallet normalviktig (som jag skriver lite längre upp i texten). Men hudfärg, etnicitet eller ursprung har förstås ingenting med normalitet att göra. Den här modellen är kanske från Sydamerika och har naturligt mörkare färg, men man kan också se en tydlig gräns mellan hennes ljusare skin och hennes mörka solbränna i kanten av bikinin. En riktigt mörk solbränna har vi ansett som snyggt även på aldrig så ljushylta svenskar och H&M förstärker det i sin kampanj. Det hade varit fullt möjligt att blanda modeller av olika kulörer för att undvika det, exempelvis. Precis som H&M borde blanda mycket mer, exempelvis varierade storlekar.
Insiktsfullt och konstruktivt som vanligt.
H&M har varit förebilder när det gäller att bygga sitt varumärke till ett av världens starkaste varumärken, nummer 21 på Best Global Brands 2011 som Interbrand genomför. Nu börjar en tuff utmaningen för Karl Johan Persson och hans nya gäng att ta detta varumärkesarbete vidare. Därför vill jag tro att de lyssnar på dig!