Just nu pågår Reklamfestivalen i Cannes. Festivalen är visserligen på väg att växa ut till en volym som blir allt mer ohanterlig. Det är i stort sett mänskligt omöjligt att greppa och ta till sig allt. Men Cannes är fortfarande världens främsta tillfälle till inspiration, förkovran och utveckling. Massor av reklam och kommunikation i alla tänkbara kanaler och dicispliner, workshops, seminarier och intressanta möten.
Tävlingarna tar temperaturen på världens reklam och för svenska företag är det värdefullt att se hur man står sig i relation till internationella konkurrenter.
För byråerna är det naturligtvis minst lika viktigt att mäta sig med konkurrenter och kolleger och inspireras av de mest geniala. I år verkar det ju också som om svensk reklam får ett riktigt bra år i den internationella konkurrensen.
Alla som på något sätt är involverade i reklam- och marknadsföringsprocessen borde delta i Cannes-festivalen, i varje fall någon gång. Helst flera gånger. Det borde vara inskrivet i varje marknadschefs befattningsbeskrivning som ett krav.
Själv har jag bevakat 20 Cannes-festivaler. Men i år har jag inte möjlighet att delta.
Men jag, och alla andra som inte heller har möjlighet att åka ner, kan följa en hel del av evenemanget och rapporteringarna vis branschpressen naturligtvis. Men också via Cannes Lions egen hemsida: https://www.canneslions.com/
Det är en bra idé!