På Stora Annonsördagen, idag, delades Stora Annonsörpriset ut till Hans Brindfors. Det var ett tag sedan, som priset var så väl förtjänt.
Det är styrelsen i Sveriges Annonsörer som utser den person eller organisation som har gjort en betydelsefull insats för landets annonsörer. Och otaliga är de annonsörer har Hasse Brindfors att tacka sina starka, tydliga och kommunikativa varumärken under hans fem decennier i branschen.
Det blev aldrig av att han gick i någon reklamskola. Han sökte sig till branschen för att han alltid hade haft A i teckning. Och han sökte i och för sig in på olika skolor då och då, men han hade hela tiden så roligt på jobbet att han aldrig började på någon formell utbildning. Istället gick han som gesäll hos några av de allra bästa och lärde sig sitt skrå.
Hans allra första läromästare, på 60-talet, var Gunnar Fältman innan Hans Brindfors fortsatte till Arbmans, och blev ad-assistent till Alf Mork. En begåvad kreatör kan knappast haft bättre utvecklingsmöjligheter än under teamet Alf Mork och Leon Nordin.
Men det var på Carlsson & Broman som hans verkliga gesällprov tog form. Det var ju där som Absolut Vodka fick sin form och avstampet som gjorde den till världens främsta spritvarumärke i många år. Ett Superbrand, som inbringade svenska staten 55 miljarder kronor, när Pernod Richard köpte Vin & Sprit.
Flaskan, som inspirerats av en gammal apoteksflaska som Gunnar Broman hittat i en antikbutik i Gamla Stan. Och istället för att formge en snygg etikett, som alla andra, formgav Hans Brindfors en text som trycktes direkt på den klara flaskan. Vilket krävde en hel del övertalning av PLM, glasbruket som tillverkade flaskan och menade att det var omöjligt att trycka direkt på den.
Men det är klart det gick. Och bra blev det. Hans Brindfors är inte den som gillar halvmessyrer.
Det har hänt att hans kvalitetssträvan gått lite för långt ibland. Som när han jobbade en kort period i början av karriären jobbade på Tessab. En mycket kort period. Det blev inte så populärt att han hyrde in tidens skickligaste (och dyraste) fotografer för att göra skissplåtningar.
Hans Brindfors hade haft en del kontakt med Jan Carlzon under sin tid på Carlsson & Broman och Carlzon hade jobbat mycket med Arbmans och Leon Nordin (innan Leon lämnade Arbmans). Så när Jan Carlzon blev vd på Linjeflyg föreslog han att Nordin och Brindfors skulle starta en byrå tillsammans. Första kunden skulle i så fall bli Linjeflyg.
Så 1978 startade Brindfors Annonsbyrå med en kund.
Det skulle bli många fler varumärken som utvecklades till landets starkaste på Brindfors.
Ikeas Stockholm var en tidig, liten kund på byrån. Men det samarbetet växte snart ut till att inte bara bli nationellt. När Ikea tog steget till Tyskland, ville de ha Brindfors med på resan. Så byrån startade en tysk filial i Düsseldorf, med Ikea som viktigaste kund.
H&M, Spendrups, SAS, Vingresor och många, många andra varumärken har vuxit med Brindfors hjälp.
Och många unga art directors har vuxit med Hans Brindfors hjälp. Många år efter att han tagit sina första steg i branschen vid sidan av Gunnar Fältman, blev han själv läromästare åt Fältman Junior – Magnus Fältman som efter flera år som ad på Brindfors Annonsbyrå, gick in i ”familjeföretaget” Fältman & Malmén.
Ulf Sandberg är nog den adept som kommit närmast Hans Brindfors, både personligt och yrkesmässigt. ”Han kom upp på byrån en dag, direkt från Berghs, och påstod att jag behövde en AD-assistent. Vilket jag bestämt sa ifrån att jag inte behövde. Men han stannade kvar, så till slut var jag tvungen att anställa honom”, berättade Hans Brindfors i en intervju i Quo Vadis för många år sedan.
Det var ett mycket klokt beslut. Ulf Sandberg förblev inte assistent så länge, utan utvecklade en stark egen karriär. (Först på Brindfors, innan han efter 13 år gick vidare och startade Sandellsandberg tillsammans med Thomas Sandell. För att 19 år senare starta Grow tillsammans med Andreas Rosenlew, en annan tidigare Brindfors-medarbetare).
Hans Brindfors själv lämnade byrån 1995 och släppte i samma veva kombinationen reklam/design, för att helt äga sig åt design, i Brindfors Design – som sedan blev Brand Union.
Vid det laget hade Brindfors Annonsbyrå, blivit Lowe Brindfors och en del i ett internationellt nätverk.
Och idag har Lowe Brindfors namn blivit ännu något längre: MullenLoweBrindfors. En byrå som strävat på i motvind emellanåt.
Andra svenska reklammän, som lämnat de byråer de en gång skapat, har velat (ibland krävt) att deras namn skall suddas bort från firman. Någon har inte velat förknippas med en dalande stjärna. Andra har suddats bort av nya, internationella ägare. Men Hans Brindfors är en stillsam och ödmjuk man. Hans ego har inte plågats av hans gamla byrås motgångar. Och nya ägare har nog insett värdet av att behålla en koppling till ursprunget.
Hans Brindfors själv har behållit kontakten och samarbetet med flera gamla medarbare. Som exempelvis Lars Axelsson, ”Laxen”, som efter många år som både projektledare och vd på Brindfors och senare blev vd på Brand Union.
I slutet av förra året lämnade Hans Brindfors Brand Union och startade upp egen verksamhet inom design, kommunikation och varumärke. En friare verksamhet som bygger på det stora nätverk han byggt upp genom åren i både Sverige och utomlands.
De må ha blivit 50 år i branschen vid det här laget och mängder av svenska och internationella priser. Men kanske menade han allvar, när han sa att det pris han fick idag, Stora Annonsörpriset, är det bästa.
”Det är det finaste pris man kan få, eftersom det kommer från dem man jobbat för och tillsammans med genom åren”, sa han, när han tog emot priset på scenen på Grand Hôtel idag.”
Vi andra lyfter på hatten och säger Grattis!
Reklam är kultur, kultur är reklam!
En vardagskultur som finns i vardagen, berör, förför och stör. Ibland. Tack Carin för en viktig, bra och inspirerande artikel om Hasse Brindfors. Vi reklamarbetare borde vara mycket stoltare över det jobba vi gör.