Årets byrå. Och förra årets. Och förra. Och förra…

Det görs förvisso en massa dålig reklam på byråer med jättenöjda kunder. Byråer som backar baklänges med böjd rygg och aldrig säger emot.

Där är kunderna nöjda, för de får vad de vill, som de vill.

Försiktig, inställsam reklam som inte upprör någon. Men inte heller berör.

Det orsakar inga svallvågor hos målgrupperna och sällan ens en krusning i resultaträkningen.

Men sen finns byråer som Åkestam Holst.

Att de nu för sjätte gången i utses till Sveriges Bästa Reklambyrå i Regis stora kundnöjdhetsmätning, har en helt annan, men självklar förklaring.

De åstadkommer resultat.

Deras kunder skräpar inte ner omvärlden med meningslöst pladder eller putsade, tomma ytor.

Men de kan säkert ha det rätt jobbigt ibland i samarbetet.

Byrån ställer höga krav, svåra frågor och vill ha fullständiga svar av kunderna.

Å andra sidan vill de bemötas på samma sätt.

Inget för den fege och bekväme.

Fredrik Hjelmqvist, vd på f.d. Ljudbutiken, lär instämma.

Sedan byrån köpt en stereoanläggning av honom, i hans alldagliga, men kvalificerade, butik i början av seklet, är inget sig likt.

Det blev första steget i ett samarbete, som började med att Hjelmqvist fick byta namn på sin, i och för sig lönsamma, verksamhet, skaffa en grafisk profil och tiodubbla marknadsföringsbudgeten.

Två år senare hade Pause Ljud & Bild ökat omsättningen med 64 procent och tillväxten fortsätter.  Men aldrig visar man stereoanläggningar och tv-apparater i reklamen. Eller priser. Här handlar det om långsiktigt, intelligent varumärkesbyggande. I alla möjliga former. Från uppslagsannonser i fyrfärg till ”graffiti” och ”sprickor” på butikens skyltfönster eller budskap i trottoaren. Eller dagens fyrfärgsannonser med Hjelmqvist själv som fotomodell. Mer eller mindre galna.

Sådana kunder har anledning att vara nöjda. Både med sitt eget jobb och sina byråer.

Åkestam Holsts kundlista har en lång rad sådana exempel, som Playground, Posten, RFSU eller Loka.

För att inte tala om OLW och deras Fredagsmys. Ett samarbete som inte bara etablerade ett nytt ord i svenska akademiens ordlista (finns det inte idag, så kommer det snart att göra det), utan också gjorde OLW till total marknadsledare bland snacks.

Det är sådana byråer som är värda att utses till ”Sveriges Bästa”.

Oavsett disciplin. Åkestam Holst har också i stort rivit disciplingränserna, även om de vinner i kategorin ”Stora reklambyråer”. Den kategori där konkurrensen är tuffast.

VINNARNA I ÅRETS UPPLAGA AV ÅRETS BYRÅ

Reklambyråer med byråintäkt över 25 MKR

Förra årets placering inom parentes

1 (1) Åkestam Holst

2 (2) KING

3 (3) Forsman & Bodenfors

4 (15) BBDO Ehrenstråhle

5 (5) Volt

Reklambyråer med byråintäkt 8-14 mkr NY

Eftersom det här är en kategori som delats upp i två sedan förra året finns ingen jämförelse med tidigare

1  Relevans

2  Heart Communication

3  John Doe Worldwide

4  BerntzonBylund

5  Milk

Reklambyråer med byråintäkt 15-24 mkr NY

1  Valentin&Byhr Change

2  Sandberg Trygg

3  Vinter

4  Shout

5  Ord&Bild

Event Marketingbyråer

Förra årets placering inom parentes

1 (1) Imagine

2 (8) Minnesota

3 (11) United Media Group

4 (5)PS Communication

Varumärkesbyråer

1 (1) LynxEye

2 (3) Rewir

3 (2) Essen

Designbyråer

1 (3) Silver

2 (-) BLINK

3 (1) Amore

PR-byråer med byråintäkt över 25 mkr

1 (1) Westander

2 (2) Gullers Grupp

3 (-) Grayling

PR-byråer med byråintäkt 8-25 mkr

1 (2) Effektiva Media

2 (3) Aspekta

3 (-) Welcom

Uppdragspublicister – ny kategori

1 Spoon

2 Tidningskompaniet

3 Nordiska Tidningsbolaget

Mediebyråer

1 (3) MediaCom

2 (1) Tre Kronor Media & Reklam

3 (11) Scream

Digitala byråer

1 (3) Söderhavet

2 (1) Doberman

3 (11) Daytona

Action Marketingbyråer

1 (2) Retailbyrån WorkShop

2 (-) Kollo

3 (3) Spinn Action Marketing

DM/RMbyråer

1 (1) IK Stockholm

2 (5) Gadd Direct

3 (4) Smicker

(Inlägget har delvis varit publicerat i Dagens Industri tidigare i februari 2008)

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Årets byrå. Och förra årets. Och förra. Och förra…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.