Guldäggsutdelningen 2011 bjöd på faktiskt på några sensationer. Eleverna från Berghs School of Communications slog ut sina mer etablerade, framtida arbetskamrater i flera kategorier och belönades till och med med Tital-äggen. Sen kan man förstås inte vara säkert på att det kommer att ändra den totala rangordningen i branschen än på ett bra tag. Det är väl snarare rätt säkert att flera av de stora redan har, eller snart kommer attt, bjuda över varandra för att anställa de fräscha, nya förmågorna.
Inte lika färska, som Berghs-eleverna, men ändå rätt nyetablerade i guldäggssammanhang är Jung von Matt, som verkligen kunde räkna guldäggsutdelningen 2011 som en stor triumf. Två guld och två silver är imponerande. Visst, man kan konstatera att tre av äggen gällde samma kampanj – MINI Getaway Stockholm 2010 (Guld i Event och Interaktivt och Silver i Media). Men de belönades också med silver för Ticket resebyrå. Så vi kan säkert vänta oss mer av byrån framöver.
Så, den som värderar guld och titan högre än andra metaller, kan konstatera att årets verkliga vinnare blev Berghs School of Communications, med ett titanägg och ett guldägg + två silver. Samt Jung von Matt med två guld och två silver.
Ytterligare en liten sensation är det också att Prime PR smyger sig in och konkurrerar i flera kategorier än bara PR. Och dessutom tar guld i integrerat. Jag är inte speciellt förvånad, de bästa pr-byråerna är många gånger minst lika integrerade i sin kommunikation som någonsin de “traditionella” reklambyråerna.
Om vi då summerar guldäggets första 50 år, kan vi konstatera att totalt 6 697 priser fördelats under de hittills 50 guldäggsutdelningarna. Av de utdelade priserna var 487 guldägg, 1 124 silver och 5 083 diplom. Dessutom har tre titanägg delats ut. För 2010 delade man den 14 april 2011 ut 1 titan, 12 guld, 33 silver och 69 diplom.
De första två åren delade man bara ut guldägg. För att differentiera de allra bästa kompletterades guldet 1965 med ”Föredömlig Grafisk Form”, som sedan övergick till att bli silverägg. Hedersomnämnande är en annan, lite udda, utmärkelse. Den har förekommit sporadiskt, men jämställs idag med diplom.
De allra första åren arrangerades tävlingen av Svenska Affischtecknare (SAFFT) och handlade inte egentligen om reklam utan mer om design.
Allra mest generösa var guldäggsjuryerna under 1990-talet, då det totala antalet belöningar överskred 200 varje år, som mest 269 år 1994. Antalet guld var dock inte speciellt högt under samma tid. De låg alltid under 10. Under hela 2000-talet (frånsett 2000) har dock äggen alltid varit minst 10. De första åren, när endast guld dela
Fördelningen mellan de byråer som fått minst 15 priser, totalt genom åren, listas här nedan.
Sammanställningen har gjorts av Jerry Bengtsson, svensk reklamhistorias största eldsjäl och beskyddare. Han påpekar att det kan finnas något detaljfel i statistiken. Om så är fallet, ska jag med glädje justera listan. Kompletteringen med den senaste utdelningen har jag gjort, så de fel som eventuellt smugit sig in i de färskaste siffrorna ska helt och hållet skyllas på mig.
Jag hoppas att listningen ska vara någorlunda lättläst. Det är inte helt enkelt att få in det på ett vettigt sätt i en WordPress-blogg. Men jag hoppas det ska vara intressant nog för att överse med en del rent grafiska problem.
Några kommentarer innan du läser:
Årtalen gäller under vilka år byrån belönats. Några av dem som inte fått pris på flera år, finns inte längre. De är nedlagda eller fusionerade. Vissa finns dock kvar, utan att ha kunnat nå upp till sina tidigare höjder.
Det har förstås sina svårigheter att lista byråer över huvud taget, eftersom många byter skepnad, slås ihop eller byter ägare. Det framgår lite av listan, men vi får be om överseende med detta. Ibland har gränsdragningen varit svår.
Listan är sorterad i bokstavsordning. Men det finns undantag, som när King följer direkt efter Hollingworth Merothra, eftersom det ju mer eller mindre är samma byrå. Eller när Happy följer direkt efter Forsman & Bodenfors. Och Åkestam.Holst direkt efter Nord & Co.
Mest belönad är, enligt listan, Arbmans. Som totalt tagit hem 475 belöningar. Men – det beror på att Jerry Bengtsson räknat Happy Forsman & Bodenfors som en egen byrå. Skulle vi räkna in den i en ”Forsman & Bodenfors-grupp”, är Forsman & Bodenfors landets genom tiderna mest belönade, med totalt 511 belöningar.
Och då har vi inte räknat deras skörd i år.
Alltså:
FÖRDELNING AV GULDÄGGSBELÖNINGAR MELLAN BYRÅERNA 1961-2010Byråer med minst 15 priser
Aggerborgs, 1972-1998: Totalt 119 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 15 silver, 103 diplom
Ahlqvist & Co, 1973-1999: Totalt 15 belöningar, varav 2 guld
2 guld, 1 silver, 12 diplom
Alinder & Co/Mats Alinder, 1979-1994: Totalt 57 belöningar, varav 3 guld
3 guld, 13 silver, 41 diplom
Allansson & Nilsson/ BBDO Allansson Nilsson Rififi, 1991-1999: Totalt 38 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 8 silver, 29 diplom
ANR.BBDO, 2000-2010: Totalt 35 belöningar, varav 2 guld
2 guld, 7 silver, 26 diplom
Alm & Co, 1983-1994: Totalt 39 belöningar
1 silver, 38 diplom
Anderson & Lembke, 1968-1985: Totalt 52 belöningar, varav 8 guld
8 guld, 2 silver, 41 diplom, 1 hedersomnämnande
Appelfeldt Werne & Co /Werne & Co / Werne/McCann, 1976-1990: Totalt 27 belöningar
2 silver, 25 diplom
Arbman, 1962-2010: Totalt 475 belöningar, varav 48 guld.
48 guld, 69 silver, 337 diplom, 21 hedersomnämnande
Blanking, 1970-2002: Totalt 91 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 20 silver, 70 diplom
Brindfors/Lowe Brindfors, 1979-2011: Totalt 466 belöningar, varav 22 guld
22 guld, 88 silver, 356 diplom
Carlsson & Broman, 1971-1990: Totalt 51 belöningar, varav 3 guld
3 guld, 8 silver, 40 diplom
Collin & Forsman/Collin Annonsbyrå 1978-1992: Totalt 37 belöningar
3 silver, 34 diplom
DDB Stockholm, 2003-2011: Totalt 66 belöningar, varav 8 guld
8 guld, 13 silver, 43 diplom.
Ehrenstråhle, 1972-2007: Totalt 63 belöningar, varav 5 guld
5 guld, 2 silver, 56 diplom
Ericson & Co/Ericson Workshop, 1972-1986: Totalt 86 belöningar, varav 3 guld
3 guld, 8 silver, 61 diplom
Ericson & Embrink, 1990-1993: Totalt 22 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 4 silver, 17 diplom
Ervaco, 1963-1982: Totalt 31 belöningar, varav 7 guld
7 guld, 2 belöningar, 13 diplom, 6 Föredömlig Grafisk Form, 3 hedersomnämnanden
Falk & Partners, 1971-1975: Totalt 52 belöningar, varav 3 guld
3 guld, 10 silver, 39 diplom
Falk & Pihl/Falk & Pihl/DDB, 1975-1988: Totalt 82 belöningar, varav 4 guld
4 guld, 9 silver, 69 diplom
Farfar, 2001-2010: Totalt 15 belöningar, varav 2 guld
2 guld, 5 silver, 8 diplom
FGH Annonsbyrå 1990-1995: Totalt 24 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 3 silver, 20 diplom
Forsman & Bodenfors, 1987-2011: Totalt 488 belöningar, varav 28 guld
28 guld, 102 silver, 358 diplom
Happy Forsman & Bodenfors, 2001-2011: Totalt 35 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 7 silver, 28 diplom
Fältman & Malmén, 1968-2007: Totalt 34 belöningar, varav 3 guld
3 guld, 2 silver, 29 diplom
Gabor Palotai/ Gabor Palotai Design, 1987-2006: Totalt 20 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 19 diplom
Garbergs, Go. Garbergs, 1988-2011: Totalt 186 belöningar, varav 9 guld
9 guld, 32 silver, 145 diplom
GOSS Reklambyrå, 2002-2010: Totalt 24 belöningar, varav 4 guld
4 guld, 6 silver, 14 diplom
Gummaelius, 1964-1977: Totalt 21 belöningar, varav 5 guld
5 guld, 3 silver, 7 diplom, 4 Föredömlig Grafisk Form, 2 hedersomnämnanden
Hall & Cederquist, 1973-2000: Totalt 472 belöningar, varav 36 guld
36 guld, 99 silver, 337 diplom
Hallstedt & Hvid/Graceland Hallstedt & Hvid, 1989-2001: Totalt 53 belöningar
8 silver, 42 diplom
Formgivare Henrik Nygren/Henrik Nygren Design, 1991-2011: Totalt 65 priser, varav 1 guld
1 guld, 11 silver, 53 diplom
Hera, 1969-1992: Totalt 68 belöningar, varav 3 guld
3 guld, 5 silver, 57 diplom
HLR/BBDO, 1971-1996: Totalt 152 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 22 silver 129 diplom
Hollingworth Mehrotra, 1996-1999: Totalt 38 belöningar, varav 2 guld
2 guld, 3 silver, 33 diplom
King, 2001-2011: Totalt 70 belöningar, varav 9 guld
9 guld 21 silver, 40 diplom
Håwi & Co/ Håwi Euro RSCG / Euro RSCG, 1985-2002: Totalt 19 belöningar
19 diplom
Landia, 1975-1989: Totalt 15 belöningar
3 silver, 12 diplom
Lundberg & Co, 1972-2001: Totalt 20 belöningar
1 silver, 19 diplom
Manne & Co, 1995-1999: Totalt 27 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 3 silver, 23 diplom
MK Marknadskommunikation, 1969-1988: Totalt 16 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 1 silver, 14 diplom
Nicco & Co, 1976-1980: Totalt 15 belöningar
1 silver, 14 diplom
Nord & Co, 1991-1996: Totalt 35 belöningar
4 silver, 31 diplom
Nord, Åkestam, Holst 1997: Totalt 2 belöningar
2 diplom
Åkestam.Holst, 1998-2011: Totalt 78 belöningar, varav 8 guld
8 guld, 23 silver, 47 diplom
Observera, 1976-1998: Totalt 32 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 3 silver, 28 diplom
OCH, 1991-1998: Totalt 108 belöningar, varav 6 guld
6 guld, 24 silver, 77 diplom, 1 hedersomnämnande
Paradiset/Paradiset DDB, 1990-2001: Totalt 133 belöningar, varav 9 guld
9 guld, 18 silver, 106 diplom
Poeform, 1986-1996: Totalt 19 belöningar
1 silver, 18 diplom
Romson, 1996-2001; Totalt 60 belöningar, varav 3 guld
3 guld, 9 silver, 48 diplom
Rönnberg & Co, Rönnberg McCann, 1983-2001: Totalt 239 belöningar, varav 7 guld
7 guld, 40 silver, 192 diplom
Saatchi & Saatchi, 1990-2011: Totalt 22 belöningar
6 silver, 16 diplom
Skjöldebrand & Sjögren, 1977-1987: Totalt 15 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 2 silver, 12 diplom
Stenström & Co, 1991-2003: Totalt 51 belöningar
3 silver, 48 diplom
Stendahls, 1971-1979: Totalt 21 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 1 silver, 19 diplom
Stockholm Design Lab, 1998-2011: Totalt 18 belöningar, varav 3 guld
3 guld, 5 silver, 10 diplom
Storåkers McCann, 1999-2011: Totalt 75 belöningar, varav 9 guld
9 guld, 17 silver, 49 diplom
Svenska Budskap, 1972-1992: Totalt 15 belöningar
1 silver, 14 diplom
Svenska Telegrambyrån, 1961-1973: Totalt 79 belöningar, varav 37 guld
37 guld, 8 silver 11, diplom, 18 Föredömlig Grafisk Form, 5 hedersomnämnande
Sven O Blomquist, 1963-2002: Totalt 93 belöningar, varav 19 guld
19 guld, 13 silver, 50 diplom, 6 Föredömlig Grafisk Form, 5 hedersomnämnande
SWE Reklambyrå, 2003-2008: Totalt 17 belöningar, varav 1 guld
1 guld, 5 silver, 11 diplom
TBWA/ WatersWidgren/TBWA, 1995-2008: Totalt 80 belöningar, varav 9 guld
9 guld, 11 silver, 60 diplom
Ted Bates, Bates red cell, 1972-2006: Totalt 34 belöningar
8 silver, 26 diplom
Torbjörn Lenskog får en egen liten grupp:
Ateljén: 1965-1969: Totalt 12 belöningar, varav 2 guld
2 guld, 1 silver, 3 diplom, 4 Föredömlig Grafisk Form, 2 hedersomnämnanden
Lenskog & Co, 1972-1977: Totalt 22 belöningar.
2 silver, 20 diplom
Arbman & Lenskog, 1978-1991: Totalt 114 belöningar, varav 6 guld
6 guld, 8 silver, 19 diplom
Noter:
Arbmans (etab. 1953) priser delas mellan flera enheter. Stig Arbman från 62. Arbman 2 i Malmö tillkom 1966. Arbman 3-4 tillkom 1971. Arbman 6 tillkom 1974. Arbman hette Arbman & Alinder under 1988 . Arbman Kungsgatan ingår. Stig Arbman AB försvann som namn 19XX?
Hall & Cederquist heter Hall & Cederquist / Y&R från 1989.
Brindfors heter Lowe Brindfors från 1992.
Forsman & Bodenfors, inkl Force (ett silver). Ej Happy F&B
Rönnberg McCann från 1992.
Aggerborgs gick i konkurs 1998.
Paradiset DDB från 1996? (Deltog inte 1994 och 1995).
I OCH räknas både OCH Herrmann, Liljendahl, Falk samt OCH Herrmann, Liljendahl & Co
Sven O Blomquist, inkluderar Blomquist Producentreklam och Blomquist.
Alinder & Co var Arbman & Alinder 1988 (priser ej inkl i Alinder & Co;s lista) ev 4 till, Mats Alinder 1979, guld ingår.
Ehrenstråhle, var ELL från 1974-1976.
Observera inkl Nordström Grey och Observera Grey.
Stendahls 3 byråer
Hera, inkl Hera Information, Hera Uppsala och Hera Ogilvy & Mather
Ericson & Co inkl Ericson Workshop
Carlsson & Broman inkl Blomstrand, Carlsson & Broman
Blanking både Stockholm och Malmö.
BBDO Allansson Nilsson Rififi från 1998.
Falk & Pihl/DDB från 1981.
HLR BBDO inkluderar Hanser, Larsson & Röstlund 1971-1973
Collin & Forsman inkl Collin 1985-1992
Werne & Co inkl Werne McCann.
Ted Bates inkl Bates
Nord & Co, inkl Månsson & Nord och Nord, Åkestam, Holst
Ateljén är inkl Studio! 1963
Hallstedt & Hvid går upp i Tank 2002, Tank ej medräknat
Sammanställning gjord av Jerry Bengtsson för Reklam & Designhistoriska Föreningen
hur var det med att få pris för samma kampanj i olika kategorier? Bestämdes det inte att det inte skulle vara möjligt för ett par år sedan?
Jag har sagt det förr en duktig reklambyrå med en duktig kund levererar över tid hög kommunikativ kvalitet, som i sin tur levererar värden av olika slag för kunden bl a en starkare marknadsposition. De skapar också hög kundkontinuitet vilket är lönsamt för byrån och dessa byråer blir också ofta mycket guldäggsbelönande över tid dvs inte enbart en gång.
Vi fick ett silver för Sockerbolaget, Mexicanaren. Det är delades det inte ut något guld. Filmen blev världens mest belönade film det året. Motivering av juryn. Det fanns ingen film som var värd guld. En del tyckte det var konstigt att branschen underkände sig själva.
Det kan förstås tolkas på många sätt. Exempelvis som att dessa är de skickligaste i branschen och dessutom lyckas attrahera de modigaste och skickligaste kunderna. För det är i rätt miljö som de blir som bäst. Ofta har de gått mellan de bästa byråerna också, tills de möjligen startat eget.
Underbar statistik. Den kan man dela och summera på många olika sätt 🙂
Något jag reagerade på när jag gick igenom guldäggsböckerna (alla) nyligen: äggen går ofta till en liten grupp personer, och följer ofta dessa till nya byråer. Med flera undantag förstås, är alltså enskilda personer vikgtigare än byråerna. Något som alla byråer verkligen borde ta till sig och göra något åt.