Förra veckan hade jag nöjet att prata om reklamfilm med marknadsavdelningen på Coop. I flera av de filmer jag visade spelades huvudrollerna av det som brittiska System 1 Group kallar ”Fluent Device”.  System 1 Group, arbetar med behavioral economics och använder uttrycket ”Fluent Device”, som ett samlat begrepp för olika typer av slogans och figurer […]

Läs mer

För ett par dagar sedan skrev Carl Magnus Pantzar en debattartikel i Resumé med en önskan om att den svenska reklambranschen ska bli kreativ och lönsam igen. Och göra bättre ifrån sig i den internationella konkurrensen.  Han fick snabbt svar från Carl Bjurling på Handelsbanken som verkar mena att försämrade kreativa nivåer och färre internationella […]

Läs mer

Nyligen presenterade Resumé en topplista över Sveriges 100 bästa reklamfilmer genom tiderna. Ett hästjobb i sig. Mängder av klassiker av både äldre och nyare snitt finns med på listan. Bland annat förstås en av Alf Morks Flora-filmer med Ernst-Hugo Järegård och Margaretha Krook. Alf, Ernst-Hugo och Margaretha hade en mycket stor del i det faktum […]

Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!