Under ett par år nu har vi kunnat se den nya arenan, granne med Globen, växa fram. Det är ett imponerande bygge och man kan nu ana ungefär hur den kommer att se ut som färdig.
Diskussionerna om behovet av två stora, nya arenor i huvudstaden har visserligen tidvis varit livliga. Men den frågan lämnar jag därhän, just nu.
Däremot kan jag inte låta bli att fundera över hur Arenabolaget tänker i frågan om sitt bygge. Inte bara den stora anläggningen alltså, utan också det varumärke som ska stå där i decennier och kanske till och med sekler. Det ska konkurrera med övriga anläggningar i och utanför Stockholm om stora arrangemang inom idrott och underhållning.
Arenabolagets vd, Ninna Engberg, ville döpa den till Stockholmsarenan. Så andefattigt. Ungefär som om man döpt de franska nationalklenoderna till Patis-tornet eller Paris-bågen!
Förra veckan var det så äntligen dags att avslöja det stolta namnet på den nya arenan.
Trumvirvlar och trumpeter! Och den skall heta:
Tele2 Arena….
Hörde vi rätt?
Jo, jag vet. Huvudsponsorn är Tele2. Just nu i alla fall.
Bortsett från bristen på melodi i själva namnet, så är det så kortsiktigt och så långt från vettigt varumärkestänkande man kan komma.
Arenan får på det här sättet inget eget varumärke, inget egenvärde.
Vi kan till att börja med vara rätt övertygade om att Tele2 inte kommer att vara huvudsponsor i byggnadens hela levnad.
Tele2 får förr eller senare andra prioriteringar, eller går ihop med något annat bolag och byter namn till och med kanske. Då får arenan byta namn. En ny sponsor kommer med tiden och vill ha sitt namn på arenan. Kommer alla som I åratal kännt arenan som Tele2 då att rätta sig efter en ny sponsors önskemål.
Varför löser man det inte på samma sätt som Globen. Den har i officiella sammanhang fått förnamnet Ericsson. Ericsson Globe Arena. I folkmun alltjämt Globen.
Den nya arenan skulle på samma sätt kunnat få namn som Nya Söderstadion, Eken, Safiren eller något annat, eget. Sen kunde Tele2 lägga till sitt namn. Så länge äktenskapet varar.
Och Arenabolaget skulle ha ett starkt, eget varumärke.
När kortsiktigheten befruktas av dumheten uppstår sådant här. Ett lite annorlunda exempel på liknande ignorans är KSSS som i sin iver att få in lite mer stålar låtit sponsorn Ångpanneföreningen skrota Gotland Runt och döpa om en tävling som närmast är att betrakta som en institution, till ÅF Offshore Race, som inte ens kan uttalas i tv och radio (säg det högt och snabbt själv).
Tele2arenan är även det en s k tongue twister som professionella namnkonsulter aktar sig noga för.