Den 59:e Cannes Lions-festivalen är avklarad. Vi summerar 48 lejonpriser till Sverige. Fast själv tycker jag nog inte att det är prisutdelningarna som är den största behållningen i Cannes.
Det som från början hette reklamfilmfestivalen i Cannes är idag en kreativitets- och kommunikationsfestival av sådant format att den löper akut risk att drabbas av elefantiasis.
15 tävlingskategorier (i grundserien så att säga) plus tävlingar för unga kreatörer, framtidens kreatörer, årets byrå, årets annonsör m fl är bara det en gigantisk uppvisning av all världens kommunikation, som samlat över 34 000 tävlingsbidrag.
Vi har i år glatt oss åt fler svenska priser än någonsin tidigare – totalt 48 lejon.
Om nu ett fixt antal är mått på något över huvud taget!
Visst, fem myror är fler än fyra elefanter. Och 48 lejon i Cannes är fler än 47 lejon i Cannes.
Men, om vi ska vara ärliga, så är det inte vårt bästa år i Cannes, ens om vi ska ägna oss åt statistik.
För i så fall ska vi nog också betänka att antalet deltävlingar har ökat, det totala antalet tävlingsbidrag har ökat och även det totala antalet svenska bidrag har ökat. Och det totala antalet lejon har ökat.
Och, precis som elefanter väger mer än myror, så är det stor skillnad när man viktar lejon. Vilket man exempelvis gör i officiella sammanhang, när man utser Agency of the Year. Eller i inofficiella sammanhang, när man vi se hur framgångsrikt landet varit.
Så inte på något sätt, mer än rent numeriskt, har detta varit vårt bästa år i Cannes, när det gäller tävlingsframgångarna. Då har vi långt kvar till rekordåret 2010.
Sverige har haft ett hyfsat år i Cannes. Det finns all anledning att fundera över vad vi ska göra om vi vill ha ett jättebra år i Cannes, nästa år eller något annat år.
Om det nu verkligen är prisutdelningarna som är huvudsaken i Cannes.
Visst, det är kul med svenska framgångar på alla spelplaner. Inte tu tal om saken. Men det allra intressantaste, mest spännande och viktigaste i Cannes är det som händer vid sidan om prisutdelningarna. Nämligen seminarier, visningar och utställningar av alla tävlingsbidragen och möjligheterna till benchmarking och nya kontakter.
Det är visserligen omöjligt att ta till sig allt, hur gärna man än skulle vilja. Men Cannes Lions erbjuder alla marknadsförare och kommunikatörer en uppsjö och guldgruva av inspiration, kunskap och avskräckande exempel.
Under Cannes-veckan bevakade jag festivalen för Dagens Medias räkning. Men jag återkommer nu också till min blogg, med några reflektioner och tankar om årets Cannes Lions.