Share on Facebook
Share on LinkedIn

Varumärken är känsliga varelser. De behöver ständig omtanke och vård för att växa, bli starka och robusta. Livet på marknaden är hårt och kraven tuffa. Och de blir bara tuffare. Dagens konsumenter vill inte bara ha bra produkter till rimliga priser. Eller varumärken som bidrar till deras prestige och manifesterar dem själva. De förväntar sig också att varumärken ska uppträda juste och hederligt. Gärna ta ett samhällsansvar eller bidra med en liten byggsten till en bättre värld. På ett eller annat sätt. Och det gäller för hela varumärkets ekosystem.

Kör en distributionsbil från Spendrups vårdslöst och stänker ner fotgängare, så får varumärket Spendrups en fläck. 

Och om det stora affischnamnet, som sponsras av varumärket, gör ett allvarligt övertramp, kan det bli en direkt black om foten.

Dubbla Jerringpristagaren Ludmilla Engquist var hela Sveriges älskling. Tills det visade sig att hon dopat sig för att bli lika framgångsrik som bobåkare som hon varit som häcklöpare. Då öppnades falluckan. Axas Müsli med Ludmilla på förpackningarna försvann snabbt från hyllorna och själv gick hon i landsflykt.

Kändisar inom sport och kultur är ju också varumärken inom sina områden och för dopade idrottare är övertrampen direkt förknippade med det som gör dem till affischnamn. De är inte äkta vinnare, utan fuskare. Det blir en klar motsättning mellan varumärkeslöftet och verkligheten.

Men de som håller sig på mattan kan bli del av lönsam egen brand extension. Som Pernilla Wiberg med smycken och Börje Salming med kalsonger. Eller Björn Borg med sitt klädmärke, som blev så framgångsrikt att det lever ett helt eget liv numera. 

Paolo Roberto tog en annan väg till rampljuset och man kan inte säga att hans kändisskap är byggt på enastående prestationer av något slag, frånsett att han haft en del framgångar inom kampsport och boxning, vilket gjorde honom känd i alla fall i dessa kretsar.

Men att slå ner folk ägnade han sig åt redan innan dess, som våldsam ungdomsbrottsling. Det var också därför som han fick gestalta sig själv i Staffan Hildebrands film ”Stockholmsnatt”. (Filmen gjordes på uppdrag av Televerket i samband med deras kampanj ”Stoppa sabbet”.)

Efter att ha blivit knockad i en boxningsring för sista gången blev det kändisskap för hela slanten. Med medverkan i en mängd tv-program, Sommar i P1 och lite politik. Och mat. Han har kallats ambassadör för italiensk mat och drivit krog, skrivit kokböcker haft matprogram i tv. Samt gett sitt namn till ett pastamärke, som han även, tills nu, varit  minoritetsägare i.

Men det är tveksamt om varumärket Paolo Roberto kommer att överleva, sedan han åkt fast vid en polisrazzia mot en lägenhet där han köpte sex av en ung kvinna som var offer för trafficking.

Han har sedan dess i stort sett helt förstört möjligheterna att reparera varumärket genom en extremt tafflig krishantering, som i stort sett handlat om vilken jobbig situation han är i. HAN!

Förutom att Paolo Roberto har en pinsam kvinnosyn över huvud taget (han har bland annat kallat sig själv en ”militant motståndare till feminism”) och bristande respekt för både människor och lagar, så saknar han helt insikt i vad ett varumärke egentligen innebär.

Han har valt att kapitalisera på sitt kändisskap och bygga ett varumärke utifrån sin person. Livsmedelsmärket Paolos kommunicerar ”Cena domenicale con la famiglia”, söndagsmiddag med familjen. 
Men hans agerande är så långt från en söndagsmiddag med familjen som man kan komma. 

Kändisen Paolo Roberto är därför inte längre välkommen vid bordet hos sina samarbetspartners. 

Resumé berättade idag att K-Rauta drar sig ur det reklamsamarbete man haft. Han har fått sparken från TV4, där han deltagit i ett matlagningsprogram och hans matrecept har strukits från kanalens receptsajt. 

Coop och flera ICA-handlare har plockat ner hans produkter från hyllorna och andra diskuterar att göra det.

Matvarumärket Paolos kommer inte att överleva. 

Evanoff Group, som äger största delen av varumärket Paolos har redan beslutat att byta namn på det. Vad det nya namnet blir, vet man dock inte ännu. Men man gick mycket snabbt ut med information om att man omedelbart avbryter allt samarbete med Paolo Roberto och att han med omedelbar verkan inte längre kommer att vara delägare eller verksam i företaget.  Man tar avstånd från både Paolo Roberto som person och all form av brottslighet. 

Det var en absolut nödvändighet för en företagsgrupp som samlar små och medelstora entreprenörsdrivna bolag. 

De klarar inte en smocka från Paolo Roberto.

Och för hans egen del som entreprenör är det förmodligen ”ten and out”.

Print Friendly
 

2 Responses to Att knocka ett varumärke

  1. Kenneth Bjurensand Engström skriver:

    Du har fångat hur snabbt ett varumärke kan erodera. Bra text.

  2. Kjell Cronert skriver:

    Bra skrivet och förstås rätt analys och det är klart att man bara kan skylla på sig själv

Lämna ett svar till Kenneth Bjurensand Engström Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: