Årets Guldäggsgala är minnesvärd av flera skäl. Inte minst av det faktum att den blev av, detta märkliga år. Den digitala galan var en bra lösning på ett ovanligt problem och en utmärkt påminnelse om hur viktig bra, högkreativ reklam är.
Det har alltid funnits folk som inbillat sig att Guldägg och andra reklampriser bara är bransch-narcissism till ingen annan nytta än att blåsa upp redan sprickfärdiga egon.
Jag har stött på dem många gånger under de år som jag bevakat reklam och marknadsföring. De har kommit från alla möjliga företag och branscher. Till och med från byråer. Men de har alla haft en sak gemensamt – de har aldrig varit representanter för de starkaste, mest framgångsrika, älskade och lönsamma varumärkena.
De har aldrig förstått reklamens verkliga betydelse.
För reklam är bensinen till näringslivets motor och skapar arbetstillfällen och intäkter som kan hålla samhällsmaskineriet snurrande.
Reklamen är också viktig för demokratin, som Kom påminde om i sin Guldäggsannons i Dagens Industri. Demokrati är beroende av fria medier. Och fria medier är beroende av annonsintäkter.
Så här skrev Kom i sin annons:
Så långt Kom!
Urban Hilding, som idag är vd på mediebyrån Hear, var för 15 år sedan annonsdirektör på Bonniers. Han räknade då ut att prenumerationspriserna skulle behöva höjas 2,6 gånger om annonserna försvann. Men det var under förutsättning att alla prenumeranter skulle finnas kvar!
Dagens krympande reklamkaka är en fara för demokratin.
Guldäggets betydelse för reklamen är självklar. Guldäggsutdelningen är reklamårets nyårsafton och bokslutet över ett års kreativitet. Denna så viktiga faktor för reklamens effekt. Det tål att påminna om. Gång på gång.
Att hög kreativ nivå ger bäst effekt illustreras också tydligt av att en mycket stor andel av de kampanjer som får ta emot 100- eller 75-wattare också har belönats med guld eller silverägg.
Guldägget är en temperaturmätare på kreativiteten och en sporre för kommunikatörer att göra bättre jobb. Precis som Kasper Salin-priset är en temperaturmätare och sporre för arkitekturen. Ja, som Oscarsutdelningen, Guldbaggegalan, Nobelpriset. You name it.
Jag har hunnit med några galor genom åren. När jag var på min allra första, var Koms förre ordförande, David Orlic, bara några månader gammal. Det var 1983 och jag gjorde min praktiktermin på Journalisthögskolan på Resumé. Då skickades jag till Guldäggsutdelningen för att bevaka den som någon slags Gala-Petter (en typ av uppdrag som jag aldrig varit bekväm i).
Det finns förstås en hel del att minnas från Guldäggsgalor genom åren. Bra och mindre bra.
Ingen som var med på galan på Älvsjömässan 1990 har glömt den, även om många nog försökt förtränga den. Det var året då inte ett enda guldägg delades ut. Något som juryns ordförande Lars Öhjne, redan i sitt inledningstal meddelade gästerna. Ett mer effektivt sätt att få luften att går ur en tillställning har nog aldrig skådats.
Under mina första 5-6 Guldäggsgalor var tekniken ofta en rätt sorglig historia. Ofta gick något fel. Projektorn som skulle visa nominerade kunde haka upp sig, eller visa vinnaren för tidigt exempelvis. Det var på den tiden, när ideella branschkrafter fick ta på sig ansvaret för hela arrangemanget. Proffs som kreatörer, men amatörer i eventbranschen.
Aldrig hade man väl då kunnat ana att det en vacker dag skulle vara just tekniken som räddade hela galan.
För så blev det ju i år.
Guldäggsgalan bytte dag och plats. Från ett torsdagskvällsparty i Stockholm till fredag lunch vid datorn eller på läsplattan, var helst i Sverige den var placerad. Flera byråer hade säkert samlat sina medarbetare, andra festade kanske mer på distans.
Men Guldäggsutdelningen var en lika viktig händelse som någonsin. Kanske till och med mer än någonsin, ett år som detta!
Så jag satte på mig mascara, dagen till ära (det har ju inte varit så många tillfällen under de senaste månaderna när det har känts nödvändigt). Hällde upp nybubblat vatten från Sodastreamern i ett fint glas och avnjöt den budade Guldäggslunchen på lite snyggt porslin framför datorn. Lagom till kaffet och desserten, började prisutdelningen.
En prisutdelning som, jag tycker, kan lära arrangörerna en hel del inför framtiden.
För i år fick verkligen de nominerade och vinnande bidragen en tydlig huvudroll. De lyftes upp till den nivå där den hör hemma i ett sådant här sammanhang. De blev tydliga, på ett sätt som är omöjligt när det sitter flera hundra glatt sorlande personer vid dukade middagsbord och många har avståndet av en halv fotbollsplan till scenen eller närmaste monitor.
Sanna Tidbeck och Hanna Dorsin stod ensamma på scenen på Stockholm Waterfront. De var samspelta och avspända. De tog tillräckligt med tid på sig för att vi skulle hinna se och ta till oss bidragen. Deras korta telefonsamtal med Guldäggsvinnarna blev både mer intressanta och innehållsrika än tidigare vinnarintervjuer på scenen. Speciellt som man också kunde höra vad vinnarna sa.
Visst var det tråkigt att branschen inte fick tillfälle att träffas och mingla. Det är ju också en viktig del av Guldäggsgalan. Men själva prisutdelningen vann definitivt på det här upplägget.
Och sponsorerna måste vara väldigt nöjda. Aldrig har de fått någon större uppmärksamhet på scenen, mer än med sina loggor bildskärmarna innan allt drar igång. Men i år fick de vara med hela tiden. Konferenciererna googlade, kollade vad DN skrev och bjöds på kaffe av Stockholm Waterfront. Det var inte löjligt påträngande utan mer en rart kreativ påminnelse om att också sponsorer spelar en stor roll i sådana här sammanhang.
Facit från dagen var att Åkestam Holst NoA är landets mest kreativa byrå just nu, eller i varje fall 2019, om man räknar i utmärkelser. Byrån sopade mattan med konkurrenterna och tog hem fyra guld och tolv silver.
De annonsörer som hade störst framgång var Apotek Hjärtat, med två guld och två silver, Pressbyrån, med två guld, ett silver, Burger King som tog emot ett guld och två silver, lika många som Volvo Cars. Norrlands Guld belönades med fem silver.
Jag lyfter på hatten och säger, som Hanna Dorsin (nästan): Kuckelikul!
Om någon, mot förmodan, inte sett hela prislistan så lägger jag in Koms pressrelease här nedanför:
KATEGORI AKTIVERING
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Hanna Belander
Ledamöter: Lina Brunzell, Martin Lundgren, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin
Guldägg
Bidragsnamn: 50/50
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: INGO Sthlm
Motivering: Stort grattis Ingo Sthlm och Burger King till ett mycket välförtjänt ägg. Trots tufft motstånd och ovanligt många Guldäggsvärdiga bidrag, var det ändå ett som stack ut som en solklar vinnare redan från början. En sådan där pangidé som gör alla oss andra avundsjuka. Så enkelt och genialt och dumt och smart på samman gång. Helt omöjligt att motstå. Det var till och med så att vegetarianerna i juryn funderade på om det inte hade varit värt att dra en chansning. Och för den som i framtiden funderar över vad som egentligen menas med ”aktivering” kan man hädanefter hänvisa till Guldäggsboken 2019. Bättre än så blir det inte.
Silverägg
Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: The Not Big Macs
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: INGO Sthlm
Bidragsnamn: Ölavtalet
Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Diplom
Bidragsnamn: Abbey Road
Uppdragsgivare: Volkswagen
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Bidragsnamn: Bara Pjölk Smakar Pjölk
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control
Bidragsnamn: DO Black
Uppdragsgivare: Doconomy
Tävlande byrå: RBK
Bidragsnamn: Entréstrumpor
Uppdragsgivare: Fotografiska
Tävlande byrå: ORD&BILD
Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
KATEGORI ANNONSERING
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Alexander Fredlund
Ledamöter: Christina Knight, Anna Boberg, Fredric Thunholm, Jakob Swedenborg, Mattias Dahlqvist, Molly Rennéus
Guldägg
Bidragsnamn: Om världen inte får se.
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Motivering: På samma ögonblickliga sätt som dessa ikoniska bilder förändrade hur vi såg på krig, konflikter och elände lyckas dessa annonser förmedla hur viktigt det är med pressfrihet. Genom att ta bort det som väckte känslor i originalbilderna lyckas man skapa annonser som verkligen berör. Världen behöver få se bilder som dom här och det behövs annonser som dom här för att påminna om det.
Silverägg
Bidragsnamn: Barnäktenskap
Uppdragsgivare: Unicef
Tävlande byrå: TBWA Stockholm
Bidragsnamn: Den Clarityn 10 mg nu kommer
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: Peter och Fredrik fick till en öl
Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: Sveriges lyxigaste matkasse
Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet
Tävlande byrå: Garbergs
Diplom
Bidragsnamn: Den funktionsnedsatta annonsen
Uppdragsgivare: Arbetsförmedlingen
Tävlande byrå: Le Bureau
Bidragsnamn: En god jul till
Uppdragsgivare: Hjärtebarnsfonden
Tävlande byrå: Milk
Bidragsnamn: Nyårsannonsen
Uppdragsgivare: SJ
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: Ölavtalet
Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
KATEGORI AUDIO
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Lina Brunzell
Ledamöter: Hanna Belander, Martin Lundgren, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin
Guldägg
Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Motivering: Årets guldägg i kategori Audio går till Hesa Fredrik, eller ja till er (Åkestam Holst NoA och Pressbyrån) som lyckades hijacka den tjutande signalen om “viktigt meddelande till allmänheten” med ett ännu viktigare meddelande – det är dags för trefika. Vi var alla enade om att detta bidrag verkligen utvecklar kategorin och öppnar upp för fler smarta, kreativa idéer i framtiden. Och från och med nu kommer vi alltid bli sugna på kaffe när larmet går. Hatten av!
Silverägg
Bidragsnamn: Triss-tunes – reggae, punk och jul
Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Triss
Tävlande byrå: King
Diplom
Bidragsnamn: Nyårsdikten 2.0
Uppdragsgivare: Mind
Tävlande byrå: TBWA Stockholm
Bidragsnamn: Wilhelm Scream
Uppdragsgivare: Samsung Electronics Nordic
Tävlande byrå: Wenderfalck
KATEGORI DIGITALT
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Petra Albrektson
Ledamöter: Magnus Ivansson, Ellinor Ekström, Karl Risenfors, Louise Lundqvist, Nico Bonassi, Per-Olof Lundgren
Guldägg
Bidragsnamn: Mönstringslinsen
Uppdragsgivare: Rekryteringsmyndigheten
Tävlande byrå: Familjen
Motivering: Med en enkel och sann insikt kring förberedelse och nervositet löser Mönstringslinsen ett konkret kommunikationsproblem på ett modernt och relevant sätt.
Valet av plattform sänker barriären för målgruppen att ta del av aktiviteten på ett naturligt och underhållande sätt.
Stort grattis till byrån, arbetsgruppen och Rekryteringsmyndigheten till ett fint och välgjort hantverk, elegant, relevant och smart.
Silverägg
Bidragsnamn: 50/50
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: INGO Sthlm
Bidragsnamn: Ölavtalet
Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Diplom
Bidragsnamn: Ett Högt Pris
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
Tävlande byrå: Prime Weber Shandwick
Bidragsnamn: Grönborg Live
Uppdragsgivare: Oddset, Svenska Spel Sport & Casino
Tävlande byrå: Perfect Fools
Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
KATEGORI FÖRPACKNINGSDESIGN
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Anders Kornestedt
Ledamöter: Sara Hildén-Bengtsson, Cornelia Waldersten, Greg Brown, Greger Ulf Nilsson, Linus Östberg, Parasto Backman
Guldägg
Bidragsnamn: Tjoget Above the Clouds
Uppdragsgivare: SAS & Tjoget
Tävlande byrå: Open Studio
Motivering: Guldägg till Tjoget för några av de mest innehållsrika etiketterna någonsin: Nitton moln, tre flygplan, en båt och ett ufo. Sjutton hus, ett torn och två fågelholkar. Arton kvinnor (som alla heter Mary), två stjärnor, en regnbåge och mycket mera. När du sitter på ett flygplan har du all tid i världen att studera en förpackningsdesign. Fyndigt, kongenialt och ovanligt relevant.
Silverägg
Bidragsnamn: Husmanskost
Uppdragsgivare: Pontus Frithiof
Tävlande byrå: Frankenstein Studio
Bidragsnamn: Play Food from the Future
Uppdragsgivare: WIN WIN Awards
Tävlande byrå: Happy F&B/Forsman & Bodenfors
Diplom
Bidragsnamn: Positano (Yes)
Uppdragsgivare: Positano
Tävlande byrå: Open Studio
KATEGORI HANTVERK
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Alexander Elers
Ledamöter: Emma Rosas Hott, Frenne Hirani, Gustav Egerstedt, Linnea Roxeheim, Malin von Werder, Viktor Skogqvist
Guldägg
Bidragsnamn: Above and beyond
Uppdragsgivare: Com Hem
Tävlande byrå: M&C Saatchi
Motivering: En storslagen upplevelse sällan skådad i svensk reklam.
Med en oerhört kvalitativ produktion i världsklass där varenda liten detalj överösts av hantverkskärlek blåstes vi nästan av jurystolarna.
Det är vackert, spännande och inlevelsefullt. Ett bidrag som når svindlande höjder.
Silverägg
Bidragsnamn: Höna av en fjäder
Uppdragsgivare: SVT
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: Livet! LO – Facket Försäkrar
Uppdragsgivare: LO Facket Försäkrar
Tävlande byrå: Svensson Kommunikation
Bidragsnamn: När barn berättar
Uppdragsgivare: Bris
Tävlande byrå: Volt
Bidragsnamn: När livet vänder
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Tävlande byrå: King
Bidragsnamn: Opening the Opera
Uppdragsgivare: Kungliga Operan
Tävlande byrå: DVA Studio
Diplom
Bidragsnamn: Barncancerfonden
Uppdragsgivare: Barncancerfonden
Tävlande byrå: Aspekt/Garbergs
Bidragsnamn: För Erica
Uppdragsgivare: McDonald’s
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Bidragsnamn: Go ahead, eat like a vegan
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control
Bidragsnamn: Investera i din sömn
Uppdragsgivare: Sova
Tävlande byrå: Garbergs
Bidragsnamn: The musical massacre 2
Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest
Tävlande byrå: GEAB
Bidragsnamn: Things
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: Välkommen till Folknätet
Uppdragsgivare: Telia
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
KATEGORI IDENTITETSDESIGN
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Sara Hildén-Bengtsson
Ledamöter: Anders Kornestedt, Cornelia Waldersten, Greg Brown, Greger Ulf Nilsson, Linus Östberg, Parasto Backman
Guldägg
Bidragsnamn: Positano (Yes)
Uppdragsgivare: Positano
Tävlande byrå: Open Studio
Motivering: Juryn ger guldägget till en identitet skapad med sax, sötma och syra. Med få och enkla element har man på ett lustfyllt sätt skapat en stor helhet. Positano (Yes) identitet har en äkthet och direkthet som ingen i juryn kunde värja sig mot.
Silverägg
Bidragsnamn: Fading Stories
Uppdragsgivare: Raoul Wallenberg Academy
Tävlande byrå: Sunny at Sea
Diplom
Bidragsnamn: Till alla julmänniskor och alla andra
Uppdragsgivare: Åhléns
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: Polestar
Uppdragsgivare: Polestar
Tävlande byrå: Stockholm Design Lab
KATEGORI INNOVATION
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Magnus Ivansson
Ledamöter: Petra Albrektson, Ellinor Ekström, Karl Risenfors, Louise Lundqvist, Nico Bonassi, Per-Olof Lundgren
Guldägg
Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Motivering: Bidraget The E.V.A. Initiative vinner Guldägg för att de på ett innovativt sätt belyser och samtidigt erbjuder en lösning på ojämlikheter i säkerhet mellan kön i bilindustrin. På ett sätt som dessutom ligger helt i linje med Volvos varumärkesplattform och strategi. Initiativet baseras på krockdata från olika kroppsstorlekar och kön som samlats in under 50 år. Data som man nu fritt delar med sig av för att säkerställa att fler biltillverkare ska kunna erbjuda säkrare körning till alla i bilen. Ordningen är på väg att bli återställd. Och det är guld värt.
Silverägg
Bidragsnamn: 50/50
Uppdragsgivare: Burger King
Tävlande byrå: INGO Sthlm
Bidragsnamn: DO Black
Uppdragsgivare: Doconomy
Tävlande byrå: RBK
Bidragsnamn: Mönstringslinsen
Uppdragsgivare: Rekryteringsmyndigheten
Tävlande byrå: Familjen
Diplom
Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: Ölavtalet
Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
KATEGORI INTEGRERAT
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Martin Lundgren
Ledamöter: Hanna Belander, Lina Brunzell, Max Hultberg, Rojan Munthe, Stephanie Moradi, Zeynep Sahin
Guldägg
Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Motivering: Aldrig har det varit lättare att bombardera folk med reklam. Aldrig har folk varit mindre sugna på att bli bombarderade med reklam. Apotek Hjärtat har skapat en integrerad kampanj som inte tävlar i antal enheter utan leder med en idé som fått oss att uppmärksamma ett ämne många inte orkar eller vill prata om. Det är en gyllne påminnelse om att fantastiska idéer fortfarande är det starkaste pillret mot reklamtrötthet.
Silverägg
Bidragsnamn: Get Smoooth
Uppdragsgivare: Klarna
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Bidragsnamn: Ölavtalet
Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Diplom
Bidragsnamn: Spola Mjölken
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control
KATEGORI KORTARE FILMER
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Magnus Jakobsson
Ledamöter: Sophia Lindholm, Daniel Wall, Erik Lindqvist, Gisela Andersson, Linnéa Gardefjord, Maria Lashari
Guldägg
Bidragsnamn: Var Smak Har Sin Tid
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control
Motivering: En film som med ett fantastiskt hantverk, en oerhörd träffsäker copy och en kaxighet som inte tillåts någon annan än Oatly går ”Vår smak har sin tid” rakt in i hjärtat.
Att låta Kjell Bergqvist bli en symbol för en hel motsträvig generation och sedan avslöja honom som en trojansk häst är inget mindre än genialt.
När kommunikation är som bäst, förmågan att långt utanför en film, engagera och skapa debatt – i ett helt land.
Silverägg
Bidragsnamn: Living La Vida Loka
Uppdragsgivare: Loka
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: Maurten Unofficial
Uppdragsgivare: Maurten
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: När barn berättar
Uppdragsgivare: Bris
Tävlande byrå: Volt
Diplom
Bidragsnamn: Ge drömmen en chans på fredag
Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Eurojackpot
Tävlande byrå: King
Bidragsnamn: Höna av en fjäder
Uppdragsgivare: SVT
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: Osötad Ketchup
Uppdragsgivare: Felix/Orkla Foods
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: The Early End
Uppdragsgivare: Sector Alarm
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
KATEGORI LÄNGRE FILMER
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Sophia Lindholm
Ledamöter: Magnus Jakobsson, Daniel Wall, Erik Lindqvist, Gisela Andersson, Linnéa Gardefjord, Maria Lashari
Guldägg
Bidragsnamn: När livet vänder
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Tävlande byrå: King
Motivering: Det finns saker som inte går att blunda för. Saker som en filmjury inte heller kan blunda för.
Det är inte första gången den emotionella bergochdalbana som är cancer skildras i en fantastisk reklamfilm. Men det är kanske första gången det görs såhär bra. Att på detta sätt berätta om något av det svåraste som kan drabba en familj är värt kategorins finaste pris.
Grattis, King och Cancerfonden!
Silverägg
Bidragsnamn: Höna av en fjäder
Uppdragsgivare: SVT
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: The musical massacre 2
Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest
Tävlande byrå: GEAB
Diplom
Bidragsnamn: Dear Condom II
Uppdragsgivare: RFSU AB
Tävlande byrå: House of Radon
Bidragsnamn: Det är inte tanken som räknas
Uppdragsgivare: Unicef
Tävlande byrå: TBWA Stockholm
KATEGORI PR
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Marta Karlqvist
Ledamöter: Canan Yasar, Ebba Hultengren, Ellinor Irving, Hannes Kerstell, Johan Yilmaz, Patrick Kampmann
Guldägg
Bidragsnamn: A Hard Pill To Swallow
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Motivering: Jesus må ha gjort vin av vatten. Och vin i all ära. Men här ökades komplexiteten genom att faktisk medicin utvanns ur vattnet. En “anti-medicin” som med sin skadliga cocktail ger hög innovativ kraft och vänder på perspektivet för att skapa uppmärksamhet kring föroreningar från medicintillverkning. Med en stabil bas i forskning, en stark idé och design, förtjänar kampanjen vår uppmärksamhet och skapar en faktisk förändring genom en ny märkning. Ett textboksexempel på hur modern PR bör drivas som kommer att vara en måttstock även när mycket vatten hunnit rinna under broarna.
Silverägg
Bidragsnamn: DO Black
Uppdragsgivare: Doconomy
Tävlande byrå: RBK
Bidragsnamn: The E.V.A. Initiative
Uppdragsgivare: Volvo Car Corporation
Tävlande byrå: Forsman & Bodenfors
Diplom
Bidragsnamn: Google BAdWords
Uppdragsgivare: Bris
Tävlande byrå: Volt
Bidragsnamn: Lost & Sold
Uppdragsgivare: SL
Tävlande byrå: Ehrenstråhle
KATEGORI UTOMHUS
Juryordförande: Hedvig Hagwall Bruckner
Kategoriordförande: Christina Knight
Ledamöter: Alexander Fredlund, Anna Boberg, Fredric Thunholm, Jakob Swedenborg, Mattias Dahlqvist, Molly Rennéus
Guldägg
Bidragsnamn: Billboard Hotels
Uppdragsgivare: McDonald’s
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Motivering: Guldägget går till ”Billboard Hotels” för en idé helt i linje med McDonald’s satsning på hållbarhet och ett mer ’grönt’ erbjudande.
Dessutom är idén i sig ett smart, enkelt och kreativt utnyttjande av redan befintliga utomhusytor. Det gör det enkelt för franchisetagare att konkret och lokalt bidra till en mer hållbar värld och samtidigt visa att en stor aktör som McDonald’s gör skillnad i en angelägen fråga.
Silverägg
Bidragsnamn: Barn och cancer hör inte ihop
Uppdragsgivare: Barncancerfonden
Tävlande byrå: Garbergs
Bidragsnamn: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Bidragsnamn: Ölavtalet
Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Diplom
Bidragsnamn: Dear Haters
Uppdragsgivare: SL
Tävlande byrå: Garbergs
Bidragsnamn: McMack
Uppdragsgivare: McDonald’s
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Bidragsnamn: Sista brevet
Uppdragsgivare: Make a Change
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Bidragsnamn: Welcome to my hometown
Uppdragsgivare: Arbetsförmedlingen
Tävlande byrå: Le Bureau
Bidragsnamn: Ät Bättre
Uppdragsgivare: KRAV
Tävlande byrå: ANR BBDO
SPECIALPRIS GULDBLICK
Guldblicksakademien 2020: Tove Langseth (Ständig Sekreterare), Rikard Holst, Karin Frisell, Johan Landin, Tomas Granath, Lars Elfman, Clara Uddman, Petter Swanberg, Jesper Hellzén
Vinnare
Bidragsnamn: The musical massacre 2
Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest
Tävlande byrå: GEAB
Art Directors: Gustav Egerstedt & Alexander Rehnby
Motivering: Årets pristagare vinner tack vare den mordiska beslutsamheten, diaboliska envisheten och knivskarpa formkänslan. Juryn chockades av den grymt säkra regin, fasansfullt utstuderade grafiken och det övernaturligt pricksäkra visuella språket. Det är med skräckblandad förtjusning som vi hälsar Gustav Egerstedt och Alexander Rehnby välkomna in i Guldblicksakademien tack vare deras jobb Musical Massacre 2! Stort Grattis!
Övriga nominerade
Bidragsnamn: Get Smoooth
Uppdragsgivare: Klarna
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Art Directors: Clara Uddman, Petter Swanberg & Jesper Hellzén
Bidragsnamn: Go ahead, eat like a vegan
Uppdragsgivare: Oatly
Tävlande byrå: Oatly Department Of Mind Control
Art Director: Björn Lindén
SPECIALPRIS GULDSKRIFT
Guldskriftsakademien 2020: Anna Qvennerstedt (Ständig Sekreterare), Johannes Ivarsson, Olle Langseth, John Schoolcraft, Anna Boberg, Lina Franzon, Ida Backman, Magnus Jakobsson, Fredric Thunholm
Vinnare
Bidragsnamn: Den Clarityn 10 mg nu kommer
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Tävlande byrå: Åkestam Holst NoA
Copywriter: Petter Nylind
Motivering: Det är otroligt svårt att vinna guldskrift. Varje ord i varje bidrag vägs på guldvåg av en handfull synnerligen kinkiga copywriters. Därför är årets vinnare kanske den mest briljanta någonsin. För hen har lyckats med den oerhörda bedriften att vinna guldskrift utan att behöva skriva ett enda ord själv.
Ena halvan är skriven av en gammal psalmist – den andra av någon underbetald farmaceut. Men kombinationen är så pass genial att segern ändå är solskyddsfaktor 12!
Stort grattis till Israel Kolmodin (som gick ur tiden för drygt 300 år sedan), random medarbetare på Apotek Hjärtat – men framförallt – Petter Nylind på Åkestam Holst NoA för Den Clarityn 10 mg nu kommer!
Övriga nominerade
Bidragsnamn: Text på kartong
Uppdragsgivare: Delicato
Tävlande byrå: NORD DDB Stockholm
Copywriter: Frida Siversen Ljung
Bidragsnamn: Triss-tunes
Uppdragsgivare: Svenska Spel Tur, Triss
Tävlande byrå: King
Copywriter: Hedvig Hagwall Bruckner
PLATINAÄGGET
utses av Platinakademien
Mottagare: Johan Renck
Motivering:
TITANPRISET
Utses av KOMMs styrelse
Mottagare: Robyn
Motivering: I ett kvartssekel har Robyn burit Sveriges musikfana med skyhög kreativ integritet. Hennes mottaglighet och nyfikenhet för det okända har gjort henne till en av världens mest inspirerande kommunikatörer och kreatörer. Hennes musik, banbrytande framträdande, värderingar och intresse för teknik skapar en unik vision som bryter ny kommunikativ mark gång på gång. Hon är även en av vårt samhälles starkaste röst för att inspirera och engagera fler unga tjejer i vetenskap, teknik och matematik.
KYCKLINGSTIPENDIET
Jury 2020: Gabor Palotai, Mary Lee Copeland, Michal Sitkiewicz, Sedir Ajeenah, Shirin Troëng
Mottagare: Anna Salonen
Motivering: Med en till synes outtömlig energi och formstyrka har den här personen lyckats skapa imponerande idéer som rör sig bortom tid och rum. Under kort tid har hon redan hunnit med att rätta till historiska misstag, adressera samtida frågor och utnyttja framtidens teknik. Med en sån här bredd kan vi inte göra något annat än att här och nu tilldela henne kycklingstipendiet. Stort grattis Anna Salonen!
Mottagare: Martin Noreby & Simon Lublin
Motivering: Genom sina jobb lyckas de med bedriften att kombinera nytänkande med långsiktighet. Med intelligenta idéer som gör nytta både för kunden och samhället har de med lätthet övertygat juryn om att de förtjänar att bli årets kycklingstipendiater: Simon Lublin och Martin Noreby.
Mottagare: Richard Ntege
Motivering: Med hög konstnärlig kvalité och kreativitet skapar han en unik och dynamisk värld. Genom att ta risker och verka utanför den etablerade byråvärlden går han sin egen väg och visar en alternativ möjlighet även för andra. För sitt mod att radikalt sticka ut från mängden belönas Richard Ntege med kycklingstipendiet.