It ain’t rocket science! Eller?

Under majoriteten av mina 40+ år som journalist inom marknadsföringsområdet har jag skrivit otaliga artiklar, krönikor och rapporter om betydelsen av långsiktigt varumärkesbyggande. 

Och hösten 1988 skrev Ulf Enander, på HLR/BBDO, några artiklar om branding som vi publicerade i Quo Vadis. 1991 konstaterade jag bland annat att “Starka varumärken är företagens viktigaste tillgång” i en QV-artikel om brand extension. Och så vidare.

Sedan dess har så många bevis lagts fram inom forskningen och bevisats av praktiska exempel. Både när det gäller betydelsen av det starka varumärket och hur man skapar det. Kantar kommer om ett par veckor, för 20:e året i rad, med sin stora varumärkesrapport “BrandZ”. De har under alla dessa år tydligt pekat på det faktum att starka varumärken är lönsammare och ger större utdelning till sina ägare. De klarar lågkonjunkturer bättre än andra, kommer snabbare tillbaka. Kantar har även, upprepade gånger, visat att starka varumärken byggs långsiktigt bland annat med reklam på hög kreativ nivå. 

Det är rent förunderligt att detta inte är fullkomliga självklarheter för alla företag och deras styrelser. För att inte tala om “affärspressen”. För det är det uppenbarligen inte. 

Många är också de exempel på företag som irrar fram och tillbaka mellan olika strategier och taktiker.  Som snabbt och utan närmare eftertanke kastar stora delar av budgeten på nya trender eller ”mirakelkurer”, som charlataner av olika slag talar sig varma för. Som ”digitalisering” som skulle frälsa oss från ”gammelmedia”. Eller personifierad reklam, targeting och retargeting, lojalitetsprogram och så vidare.  Always on. 

Det hjälps inte ens när de största, mest välkända och respekterade företagen går ut öppet och berättar om sina misslyckanden, som följt av felsatsningar när de glömt att vårda sina varumärken och kommunicera brett med alla sina tänkbara kunder. Inte ens då tar man åt sig av insikterna. ”Bättre att begå misstagen själv, än att tro på andras motgångar” – eller?

Kanske har alla dessa rapporter, intervjuer, artiklar, krönikor varit för komplicerade att läsa för att vd:ar, marknadschefer eller styrelseordföranden ska förstå dem.

Men nu har Ph D Mats Georgson gjort en väldigt lättillgänglig beskrivning på dessa fakta. Nästan som en rock-video. Lättläst så att vem som helst skulle kunna förstå. 

Med hans tillstånd har jag nöjet att dela med mig av den här. 

Hoppas några fler ska förstå nu.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.