Share on Facebook
Share on LinkedIn

Idag skrev Dagens Media och Resumé att Jessica Bjurström lämnar jobbet som vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, för att bli generalsekreterare i KAK.

Jag blev faktiskt inte blev speciellt förvånad över att hon nu slutar. Inte för att jag fantiserat ihop någon konflikt eller andra problem, utan bara för att jag haft på känn att hon tyckt att det började bli dags att göra något nytt.

Hon har varit förbundets vd i tio år, eller åtta år ”effektiv tid”, om man vill vara petig. För sedan 2018 har hon varit tjänstledig och jobbat med Sveriges medverkan i Världsutställningen i Dubai (som skulle ha öppnat i oktober i år. Men, som det mesta i dessa Corona-tider, har flyttats fram ett år).

Jag kan förstås ha helt fel, men för mig signalerade den tjänstledigheten en längtan efter nya vyer.  

Det kan man väl både förstå och unna henne?

Med en bred bakgrund från kommunikationssektorn, med erfarenhet från både byrå- och mediebranschen, plus en avstickare som vd för Sponsrings- & Eventföreningen började hon på Komm i början av 2010. Förbundet hade då nyligen bytt namn, från Sveriges Reklamförbund. En markering av branschglidningen i en mer mångfacetterad sektor och ett sätt att locka till sig medlemmar från discipliner utanför de traditionella reklambyråerna.

För både organisationen och hela branschen hade året innan, 2009, varit ett tufft krisår, när det mesta pekade neråt.

Men Jessica Bjurström kavlade upp ärmarna och tog sig an både förbundets organisation och opinionsbildning med stort allvar. Så stort att hon redan två år senare fick sällskap av handelsminister Ewa Björling till Cannes Lions där ministern diskuterade kreativitet på ett frukostseminarium tillsammans med Komms dåvarande ordförande, Gustav Martner.

Då hade hon också, tillsammans med en idogt jobbande (och lobbande) Sven-Olof Bodenfors, lyckats hon få regeringskansliet att inlemma kommunikationsbranschen i ”de kreativa näringarna” och handelsministern talade i Cannes också om ökad reklamexport, vid sidan av exporten av film, musik och mode, med mera.

Bland andra plus i kanten hon lämnar efter sig finns ett idogt arbete för jämställdhet och inkludering, både internt i branschen och i de jobb som görs.

Pitchrekommendationerna är ett annat bra exempel. De togs fram i samarbete mellan Komm och Sveriges Annonsörer, 2011, och gav konkreta och vettiga riktlinjer för byråvalsprocesserna.

Med mera.

Kommunikationsbranschen har onekligen gått igenom enorma förändringar under Jessica Bjurströms tid som vd. Discipliner har krympt ihop, andra har tillkommit.

Budgetar har skrumpnat ihop och byråerna har även fått konkurrens från sina kunder, som tagit över en del av byråernas jobb.

Utvecklingen på mediesidan har varit minst lika omvälvande.

Just nu står kommunikationsbranschen åter mitt i en kris, precis som när Jessica Bjurström började på Komm. Covid-19 har skapat oro, ovisshet och stora ekonomiska problem på många håll.

Jag kan förstå om det lockar henne att byta bransch. Hon kommer definitivt att bli en tillgång för Kungliga Automobil Klubben. Jag önskar henne all lycka till och lyfter på hatten för ett väl utfört jobb för kommunikationsbranschen.

Så, vad händer nu?

Linda Nilsson har varit t.f. vd i två år och Komm har definitivt inte stått stilla under den tiden. Bland annat har de varit involverade i arbetet med Effektinitiativet, som presenterades av Sveriges Annonsörer i juni. Ytterligare ett projekt där ett samarbete mellan de två förbundet är både naturligt och till deras medlemmars bästa. Det finns fler områden där det skulle vara på sin plats, inte minst när det gäller opinionsbildning.

Det vore väl högst rimligt att man raderar t och f framför Linda Nilssons titel. Om hon nu skulle vilja åta sig den rollen mer permanent.

Jessica Bjurström skulle säkert känna sig både nöjd och tillfreds med den successionen.  

Print Friendly
 

One Response to Tack för ett bra jobb, Jessica!

  1. Björn Larsson skriver:

    Väl formulerat Karin ! Reklamförbundet (ja jag vet att man bytte namn för 100 år sedan) har verkligen blivit mera relevant o proaktiv under Jessicas 10 år. Well Done o lycka till i nya jobbet. Jag utgår från att du fått tjänstebil – varför inte en eldriven Aston Martin ? B

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: