Share on Facebook
Share on LinkedIn

Varumärket måste vara en fråga för ledning och styrelse, säger SAS-chefen Jan Carlzon, som är intervjuad i dagens SvD och även talar om samma sak på Stockholm Media Week.

Så rätt. Så självklart. Och ändå, så korkat det blev.

Jag vet inte om det beror på att Jan Carlzon drabbats av svårartad, partiell minnesförlust.  Eller om problemet är en skrämmande kunskapsbrist och historielöshet på SvD.

För grundtonen artikeln är tämligen reklamfientlig och direkt arrogant, när det gäller synen på kommunikationsbranschen.

Förutom det mycket kloka budskapet, att företagsledningen måste ta ansvar för varumärket och engagera sig i både intern och extern kommunikation, får vi exempelvis veta att Reklamgalor och guldägg inte är någonting för ”SAS-Janne”, som klämmer ur sig citat som:

”Reklam för reklamens egen skull är inte något som ett företag ska betala för”.

Och artikeln förklarar vidare att ”som många bolag gör idag, lägga ut marknadsföringsarbetet på externa aktörer kan innebära en risk”. Och om inte styrelsen har full koll ”då hamnar man i en situation där reklambyråerna kan kasta loss.”

Jag hoppas, ändå att Jan Carlzon haft lite svårt att uttrycka sig och blivit lite feltolkad. För det viktiga kärnbudskapet är ändå att varumärket måste upp på företagsledningens bord och huvudansvaret ska ligga hos styrelse och ledning. Både för varumärkesutveckling och kommunikation. (Hela artikeln finns på Svd Näringsliv.)

 Där är vi fullkomligt överens Carlzon och jag.

Tyvärr kommer många av SvD-läsarna i näringslivet att fästa lika stor vikt vid artikelns vulgäruttalanden, som vid huvudbudskapet.

Och Jan Carlzon, om någon, vet värdet av bra reklam och vikten av att samarbeta med de skickligaste kommunikationsbyråer.

Själv höll han sig i stort sett till samma partners under alla de år han var aktiv i sammanhanget. Från tiden som marknadschef på Vingresor, via Linjeflyg och till SAS var han Brindfors trogen.

Precis som så ofta på den tiden, var det företagsledningen som samarbetade med byrån. Och byrån var djupt involverad i strategiska diskussioner och produktutveckling, likväl som i reklamen.  För hur skicklig Jan Carlzon än varit, så har Vingresors utveckling till marknadsledare och föregångare när det gäller olika produkterbjudanden (som knatteklubbar och speciella ungdomsresor), Linjeflygs framgångar eller SAS fantastiska vändning aldrig varit effekter av solistinsatser. Jag kan lova att flera av de lovordade stegen egentligen är signerade Leon Nordin, Hans Brindfors, Lars Arvid Boisen, Björn Garenberg med flera, skickliga yrkesmän.

Det resulterade inte bara i ökade marknadsandelar och lönsamhet, utan ett helt bibliotek av guld-, silver- och bronsägg. Med flera utmärkelser.

Hur stor betydelse detta nära samarbete hade, blev också tydligt när Jan Carlzon blev den första mottagaren av Guldäggsplaketten, 1984.

Utmärkelsen instiftades av dåvarande Sveriges Reklamförbund 1984 och för att belöna en företagsledare vars insatser ”är av alldeles särskild betydelse för marknadsföringens roll i näringslivets Sverige”.

Den guldäggsgalan har du väl inte glömt, Janne?

Då såg du verkligen inte ut att tycka att det inte var något för dig! Tvärtom.

Jag var där.

Print Friendly
 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: