Hur skapas de mest fängslande historierna? Och vad ska du göra för att väcka uppmärksamhet och sympati i en värld full av skeptiker? Det är temat i Per Robert Öhlins nya bok Fame to Claim. Under några veckor i maj och juni kan du läsa några väl valda utdrag ur boken på några av landets bloggar med inriktning på kommunikation och varumärken (en lista på dem alla finns längst ner i inlägget). Vill du därefter köpa ett exemplar finns den att beställa bl.a. hos Ginza.
Författaren själv, Per Robert Öhlin är lite av en kommunikationens tusenkonstnär. Strateg, kreatör, föreläsare och författare. Hans böcker är exempelspäckade och lättillgängliga pedagogiska vägvisare för den som vill hitta rätt som varumärkesbyggare och kreatör. Fuck Logic, Fuck Logic 2 och Den mentala orgasmen, är några exempel på det. Och nu, den nya boken, Fame to Claim.
Idag är det min tur att bjuda på ett utdrag, som kommer från kapitlet Har du hört den förut. Håll till godo!
I boken The Hero With a Thousand Faces presenterar Joseph Campbell en struktur som går att känna igen i nästan alla framgångsrika berättelser, från antika Odysseus till våra dagars The Simpson’s.
Strukturen döpte han till Hjältens resa, som även blivit känd som »monomyten«.
Den som reser är den så kallade protagonisten och blivande hjälten. Vår hjälte kan vara både man och kvinna, och dyka upp på alla tänkbara platser, i alla kulturer, genom hela historien. Vad som också slår mig, när jag läser Campbells bok, är att Prometheus, Robin Hood och Steve Jobs egentligen är samma person.
Prometheus stal elden från gudarna och gav till människorna. Robin Hood tog från de rika och gav till de fattiga. Steve Jobs knyckte tekniken från storföretagen och gav till folket.
Alla tre är kulturhjältar som har format sin samtid. Men i grund och botten är de samma person, fast de bär olika masker.
Masker vi känner igen.
Faktum är att Campbells urhjälte gömmer sig bakom tusentals olika masker.
En av dem bär namnet Nelson Mandela, en man som högaktas av alla som kämpar för mänskliga rättigheter.
En annan känner vi igen som Zlatan. Han är utan tvekan hjälten som ger unga människor hopp om en framtid som fotbollsproffs.
Många tar formen av ett märke. Ett av dem är Harley-Davidson, en hjälte som inspirerar alla som vill uppleva ungdom och frihet.
Campbells urhjälte står också bakom gestalter som Buddha, Jesus och Moses.
Campbell har direkt påverkat mängder av författare och artister. Bland dem märks Bob Dylan, Jim Morrison, Stanley Kubrick, Arthur C. Clarke och j.k. Rowling och många fler.
Vem skrev manuset till Star Wars?
Läser du på filmaffischerna eller dvd-konvoluten till Star Wars, historiens mest framgångsrika filmberättelse, ser du att manuset är skrivet av en viss George Lucas.
Men det är inte helt korrekt.
En stor del av arbetet bör tillägnas Joseph Campbell som skrev ramhandlingen, The hero’s journey, redan 1949. Lucas har sagt att han har studerat Campbells struktur noggrant när han skrev sitt omåttligt framgångsrika rymdepos.
Men det stannar inte där. Går du bakåt i tiden kan du även se att Cambells hjältehistoria ligger till grund för den tusenåriga keltiska myten om den modige bondpojken Parcifal.
Du kanske minns honom som grabben som blev riddare för att kunna rädda sitt land.
Så figurer som Luke Skywalker, Darth Vader och Obi-Wan Kenobi är alltså inte fullt så unika som vi vill tro. I likhet med många av våra moderna märkeshjältar är de rena karbonkopior av våra förhistoriska arketyper.
Vill du läsa fler avsnitt ur boken, så ser hela Bloggstafetten ut så här:
Måndag 21 maj: The Brand-Man om ”Ekot från det förflutna”
Onsdagen 23 maj: Please copy me om ”Hjärtats triumf över förnuftet”
Torsdagen 24 maj: Fame to claim om ”Konflikten håller berättelsen vid liv”
Måndagen 28 maj: Nota Bene om ”Har du hört den förut?”
Onsdagen 30 maj: The Brand-Man om ”Berättelsens sju grundläggande ingredienser”
Torsdagen 31 maj: Internetzzo om ”Skillnaden mellan mål och syfte”
Måndagen 4 juni: Pers värld om ”Har du en meningsfull idé?”
Onsdagen 6 juni: Navid Modiri om ”En krigares själ”
Torsdagen 7 juni: Fame to claim om ”Alfahannar och alfahonor”
Måndagen 11 juni: Fabriken Åkestam Holst om ”Du behöver inte vara arg för bara för att du är billig”
Onsdagen 13 juni: Kontaktmannen om ”Var det hybris eller gemenskap som byggde Babels torn?”
Torsdagen 14 juni: Mangan Lundin om ”Århundradets förförare”
Måndagen 18 juni: The Brand-Man om ”Ur Zues huvud föddes listen”
Onsdagen 20 juni: Retorikiska om ”Marlboro Man, Fjällräven och andra obundna själar”
Torsdagen 21 juni: Wolber World om ”Naiva drömmar som förflyttar berg”
Måndagen 25 juni: Fame to claim om ”Gör din berättelse skillnad?”
7 thoughts on “Har du hört den förut? (utdrag ur den nya boken Fame to Claim)”