Share on Facebook
Share on LinkedIn

Sällan, mycket sällan, finns det några skäl att bli glad över reklamfilmerna i tv. Men nu har det dykt upp ett sådant exempel. Och för ovanlighetens skull har jag både lust och anledning att berömma en tv-annonsör.

Det handlar om K-rauta.  

Särskilt kul är det onekligen att kunna ge en eloge till en aktör som tidigare skitat ner tv-rutan med erbarmligt, pinsamt dålig reklam. Det skrev jag om i maj 2011.

K-rauta, som då låg uselt till i Svenskt Kvalitetsindex’ kundnöjdhetsmätningar, höjde knappast sitt anseende med en film där de försökte vara roliga men mer förde tankarna till KGB-förhör och etnisk resning.

Men nu är det något helt annat.

K-rauta har, med glimten i ögat, tagit avstamp i sitt stolta ursprung. Med McCann Stockholms hjälp och med skådespelaren Jarmo Mäkinen i huvudrollen visar K-rauta upp sin finska sisu. Till ackompanjemang av tangodragspel kämpar sig Jarmo fram från bastun, genom rally-skogen och över det hårda vinterhavet tills han når sitt västra grannland. ”För att Sveriges sak är vår och ni förtjänar bättre än tunna laminatgolv och sladdriga fogsvansar” och för att ”K-rauta är ett byggvaruhus av det rätta virket”.

Titta på filmen här!

Filmen kommer dessutom i en bister, svensk vinter där finsk sisu och förmåga att klara kyla och strapatser gått som humoristiska följetänger i sociala medier.

Som alltid, när man ser något som är riktigt bra, känns det fullkomligt självklart och obegripligt att K-rauta inte gjort precis den här reklamen redan från början.

Det finns ju, sedan urminnes tider en sådan styrka i det finska.  Relationerna mellan Sverige och Finland tål dessutom att skämta åt, med både ironi och värme.

Jag hoppas nu K-rauta ska leva upp till löftet, och stiger i SKI-mätningarna dessutom. I så fall har vi här ett exempel på när man lyckats kombinera humor och varumärkets själ på ett sätt som skapar sympati och har alla möjligheter att stärka varumärket.

Onnea, K-rauta!

 

Print Friendly
Tagged with:
 

5 Responses to K-rauta har förstått. Äntligen!

  1. […] K-Rauta lyfte sig själv i håret, när de för två år sedan gjorde helt om och drog igång ett nytt reklamkoncept så långt från sina tidigare pinsamheter man kunde komma. […]

  2. Johan Wiklund skriver:

    Kitos Carin,

    När vi jobbade fram detta så kändes som det enda vi borde göra och så självklart så att vi borde förmedlat det för länge sedan. Varför krångla till det?

    Bra reklamfilmer i all ära men som du påpekar så är det i kundmötet det gäller. Att hålla vad man lovar kan tyckas väldigt enkelt men kräver full närvaro och sisu. Varje dag.

    Med bästa hälsningar

    Johan Wiklund, VD K-rauta Sverige

    Psst: Jarmo säger faktiskt laminatgolv även om det går undan…

    • Carin Fredlund skriver:

      Ska bli kul att se hur ni utvecklas, både i reklamen och SKI. Nu när ni äntligen är inne på rätt spår.
      Och även jag har bättrat mig – och korrigerat till laminatgolv.

  3. Carin Fredlund skriver:

    Vilket bevisar det du säger. Det var svårt att höra vad han sa.

  4. Olle Qvarnström skriver:

    Psst! Det heter laminatgolv, och inte lamellgolv.

    För övrigt så är det en väldigt bra reklamfilm även om regissören borde få en smäll på käften för den sista delen. Helt plötsligt när Jarmo kommer upp ur vattnet så ökar tempot på hans monolog enormt och det han säger blir näst intill oförståeligt.

    Menmen, ljusår bättre än de tidigare snedstegen..

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: