Share on Facebook
Share on LinkedIn

För några dagar sedan avslöjades nomineringslistan för årets Guldägg, den viktigaste rankingen av svensk reklams kreativa nivå och en viktig sporre för hela branschens utveckling.    

Allt emellanåt dyker diskussionen om kreativitetens betydelse upp igen, men det är inte så mycket att diskutera, egentligen. Det finns otaliga bevis på värdet av högt kreativ reklam (till exempel här – och här).

Men hur ofta har du inte hört att ”hälften av all reklam är bortkastad, man vet bara inte vilken hälft”?

Fyndigt som oneliner, kanske. Men mest av allt rätt enfaldigt.

Världen är förvisso full av skräpreklam. Den översvämmar vårt livsrum, irriterar och tråkar ut oss och får oss i värsta fall totalt avogt inställda till varumärket.

Ofta är den skapad utan att man riktigt vet varför. Det finns en reklambudget, men ingen klart formulerad målsättning. Än mindre har syftet förklarats för dem som skall omforma budgeten till konkreta åtgärder.

Det är inget isolerat svenskt problem. För några år sedan visade en amerikansk undersökning att av 36 undersökta, stora varumärkesägare, var det bara två som redan från start hade definierat vad som skulle räknas som framgång för varje enskild marknadssatsning.

Sådan reklam blir försiktig, luddig, om ens märkbar.

Många skyller skräpreklamen på byråerna och visst finns det mer att önska av många byråer, både när det gäller kunskap och ambitioner. Men utvecklingen går framåt. Några tuffa lågkonjunkturer har rensat bort de mest amatörmässiga och utbildningsnivåerna har höjts.

Jag vill dock påstå att det största problemet med den reklamen inte är inkompetenta kommunikationsbyråer, utan det faktum att deras kunder köper den.

 

DET FINNS ALLTID NÅGON SOM BESTÄLLT OCH BETALAT SKRÄPREKLAMEN

Det är självklart alltid företaget som har ansvaret för hur det uppträder på marknaden. Det är företaget som väljer byråpartners, beställer, godkänner och betalar. Skräpet skulle aldrig sändas i tv, spridas på nätet eller tryckas i andra medier, om inte annonsören godkänt den.

Bra reklam skapas i djupa, långsiktiga och nära relationer mellan företag och deras konsulter.  Företag som känner sin marknad lika väl som sin egen verksamhet. Som väljer sina samarbetspartners noga och sedan har förtroende för deras förmåga, ställer hårda krav och förväntar sig resultat.

Då skapas kommunikations som bygger på tydliga varumärkeslöften och inte behöver vara fjättrad vid något media. Den skapar känslor och når rakt in i hjärta och mage, men inte nödvändigtvis till hjärnan. Den påverkas ändå, utan att alltid märka det själv.

Den reklamen flyger vidare av sig själv och ger värdeeffekter långt utöver konsult- och mediabudgeten.

Som exempelvis Volvos satsningar tillsammans med Claud van Damme och Zlatan.

Bra reklam skapar dessutom inte bara värden för varumärket, utan också för konsumenter och andra intressenter. Ibland kanske ”bara” som extra underhållning, samtalsämne och glädje. Ibland direkt, faktiskt nytta.

Man talar idag om det som ”Marketing as Servvice”, men det är ingen ny företeelse. Redan för över 100 år sedan kom den franska däcksfabrikanten Michelin på att man kunde skapa starka relationer mellan varumärke och konsumenter genom att ge ut en guide över hotell och restauranger. De allra bästa restaurangerna betygssattes med tre stjärnor och rubricerades ”värt en resa” – helst med Michelinskodd bil, förstås. Idag är Michelins marknadsföringsidé en internationell bibel för resenärer och gourméer.

Ett färskare exempel på Marketing as Service var när Paus Ljud & Bild för några månader sedan skapade ”visitkort” som samtidigt är en liten högtalare i fickformat. Nära förknippat med varumärket och en ständig påminnelse om vart man kan vända sig, när man kräver bättre ljudresurser.

Den reklamen är lika värdefull för mottagaren som för avsändaren.

 

”ÅRETS BYRÅ” ETT ANNAT MÄTVERKTYG FÖR BÅDE BYÅER OCH KUNDER

Som de flesta redan vet, är det Åkestam Holst som ligger bakom reklamen för Paus Ljud & Bild. Byrån utsågs nyligen, för sjunde gången på tio år, till Årets Byrå i Regis årliga undersökning. Mätningen som gjorts under många år, där företagen betygsätter sina kommunikationsbyråer ur en mängd perspektiv och rangordnar dem, uppdelat i olika kategorier utifrån disciplin och storlekar.

Att nomineras till Året Byrå är en stor framgång för de byråer som på det sättet får klart besked om att deras kunder är nöjda och på det sättet också utmärkta argument för nya kunder. Många byråer använder också undersökningen som ett verktyg för att utvecklas – både när det gäller kvalitet och kundsamarbeten.

Men ingen byrå är bättre än den tillåts vara. Underverk sker bara i samarbetet mellan en bra byrå och en skicklig uppdragsgivare.

Det är ont om mirakler idag.

Det finns förvisso kunder som är nöjda med sina byråer, trots att kommunikationen inte är mycket att glädjas över.

Där är kunderna nöjda, för de får som de vill. Byråer som backar baklänges med böjd rygg och aldrig säger emot och försiktig, inställsam reklam som inte upprör någon. Men inte heller berör. Den orsakar inga svallvågor hos målgrupperna och sällan ens en krusning i resultaträkningen.

De byråerna hamnar dock inte i toppen i Årets Byrå.

Redovisningen av Årets Byrå ger bra information om byråer av alla discipliner. Men det är bara halva bilden. Jag skulle också vilja se en bedömning av reklamköpare, där byråerna poängsätter nuvarande och tidigare uppdragsgivare. Företagen skulle ha mycket att lära av det.

 

VARFÖR MÄTER MAN INTE OCKSÅ KUNDERNAS FÖRMÅGA?

Men många företag har fortfarande bedrövligt liten förståelse för varumärkesstrategi och marknadskommunikation. Ansvaret ligger långt ner i organisationen. Hos marknadschefer som saknar egentligt mandat och mod. Då gäller det att göra det säkrast möjliga. Inte sticka ut, inte märkas för mycket. Heller svaga resultat från menlöst, trygg reklam, än risken för bakslag (eller chansen till succé) från kommunikation som sticker ut.

I de företagen är marknadsföring inte en investering, utan en kostnad, som hanteras enligt gummibandsprincipen. I goda tider kan man dra ut lite extra. Men i lågkonjunktur spänner man åt, så mycket man kan. Ofta har man också anammat den nya modellen för byråval: Inköpsavdelningen köper kommunikationstjänster på samma ”effektiva” sätt som kopieringsmaskiner och städning. Lägst offert vinner. Punkt.

Andra byter byrå stup i kvarten. Varje ny marknadschef, med behov av egen profilering, ska välja själv. Kommunikationen byter inriktning, utseende och språk lika ofta.

Relationerna med konsulterna blir gärna à la carte-lösningar, istället för långsiktiga, strategiska. Snabbt och billigt ska det vara.

Dessa företag kan varken definiera vad de egentligen vill ha ut av sina byråer, vilka varumärkesvärden som ska förmedlas eller vilken målsättning man har med kommunikationen. Därför kan de inte heller ställa tillräckligt höga krav på sina partners. Och ingen vet om målen uppfyllts.  Bäst då att inte sätta upp några mätbara mål!

Sen jobbar man vidare på sin egen kant, i lugn och ro. Produktion, försäljning, marknad, information, personal, kundtjänst  – alla har de sina egna revir att vakta över och den högra handen har ingen aning om vad den vänstra gör.

Marknaden blir lika oförstående. Eller ointresserad.

De företagen skulle aldrig nomineras i undersökningen Årets Kund.

Det finns däremot en tydlig, gemensam nämnare bland byråerna som toppar de flesta disciplinerna i Årets Byrå. De har inte bara de nöjdaste kunderna, utan även de skickligaste, med de starkaste varumärkena och bästa lönsamheten. De ställer höga krav på sina byråer och ser på samarbetet som långsiktiga investeringar. De har mycket långa samarbeten och ännu längre varumärkesstrategier.

Det är därför de är nöjda.

Och de skulle säkert själva också bli nominerade till Årets Kund.

 (Inlägget har delvis varit publicerat i Annonsören och/eller Dagens Media)

 

Är du nyfiken på guldäggsnomineringarna och Årets Byråer, så kommer en lista här:

Guldäggsnomineringar (ber om ursäkt för att jag tidigare återgav min gamla lista från 2012):

KATEGORI ALTERNATIVA MEDIA

Bidragsnamn: Allt blir finare med julbelysning

Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Fortum

 

Bidragsnamn: Artists Anonymous

Byrå: Le Bureau

Uppdragsgivare: Wetterling Gallery

 

Bidragsnamn: Bögbyrån

Byrå: Åkestam Holst

 

Uppdragsgivare: Pressbyrån

Bidragsnamn: En helt vanlig CP-öl

Byrå: Hey, it’s Enrico Pallazzo!

Uppdragsgivare: GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living

 

Bidragsnamn: Flykten slutar här

Byrå: Deportivo

Uppdragsgivare: UNICEF

 

Bidragsnamn: Natalia Project

Byrå: RBK

Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

 

Bidragsnamn: Restaurang Dill

Byrå: Ingo

Uppdragsgivare: Lidl

 

KATEGORI DESIGN

(Förpackningsdesign)

Bidragsnamn: Absolut flavored portfolio re-design

Byrå: The Brand Union

Uppdragsgivare: The Absolut Company

 

(Förpackningdesign)

Bidragsnamn: Absolut Originality

Byrå: Happytear

Uppdragsgivare: The Absolut Company

 

(Redaktionell design)

Bidragsnamn: AIX 1637–1930

Byrå: Henrik Nygren Design

Uppdragsgivare: AIX Arkitekter

 

(Visuell identitet)

Bidragsnamn: Chameleon Cabin

Byrå: Happy F&B

Uppdragsgivare: Göteborgstryckeriet

 

(Kommersiella miljöer)

Bidragsnamn: Elliott Erwitt 100+1

Byrå: Frankenstein Studio

Uppdragsgivare: Fotografiska

 

(Kommersiella miljöer)

Bidragsnamn: Hermés 2013

Byrå: JoAnn Tan Studio

Uppdragsgivare: Hermès/DSE

 

(Förpackningsdesign)

Bidragsnamn: Our/Vodka

Byrå: Great Works

Uppdragsgivare: Our/Vodka

 

(Kommersiella miljöer)

Bidragsnamn: Pocket

Byrå: Frankenstein Studio

Uppdragsgivare: Pontus Frithiof Group

 

(Visuell identitet)

Bidragsnamn: Ränder

Byrå: Stockholm Design Lab

Uppdragsgivare: Nordiska Museet

(Redaktionell design)

Bidragsnamn: The Story of Bolon

Byrå: Tor Norinder Design

Uppdragsgivare: Bolon AB

 

(Redaktionell design)

Bidragsnamn: Tio lektioner i matlagning

Byrå: Garbergs Project

Uppdragsgivare: Wahlström & Widstrand och Lotta Lundgren

(Förpackningsdesign)

Bidragsnamn: Verso Skincare

Byrå: The Studio

Uppdragsgivare: Selego

 

KATEGORI DIGITALT

(Övrigt digitalt)

Bidragsnamn: Avicii x You

Byrå: House of Radon

Uppdragsgivare: Universal Music

 

(Övrigt digitalt)

Bidragsnamn: Följ Nattjourens väg mot julen

Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission

 

(Sajter)

Bidragsnamn: GOWEST

Byrå: M&C Saatchi

Uppdragsgivare: Stockholm Pride

 

(Övrigt digitalt)

Bidragsnamn: Göteborgs Lucia 2013 – Det är rösten som räknas

Byrå: Stendahls Reklambyrå

Uppdragsgivare: insideout AB

 

(Övrigt digitalt)

Bidragsnamn: Live test series

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB

 

(Sajter)

Bidragsnamn: Melodikryssfabriken

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Sveriges Radio

 

(Övrigt digitalt)

Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank

Byrå: Abby Norm

Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB

 

KATEGORI DIREKT

Bidragsnamn: Det besjälade bläcket.

Byrå: Lowe Brindfors

Uppdragsgivare: Guldbaggen / Svenska Filminstitutet

 

Bidragsnamn: En kuverthistoria på liv och död

Byrå: Mecka

Uppdragsgivare: Bong Sverige AB

 

Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank

Byrå: Abby Norm

Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB

 

Bidragsnamn: The Great Phone Swap

Byrå: Crispin Porter & Bogusky Europe AB

Uppdragsgivare: Sony Mobile

 

KATEGORI EVENT

Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank

Byrå: Abby Norm

Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB

 

Bidragsnamn: Sweat for Water

Byrå: Deportivo

Uppdragsgivare: UNICEF och Gothia Cup

 

Bidragsnamn: The Great Phone Swap

Byrå: Crispin Porter & Bogusky Europe AB

Uppdragsgivare: Sony Mobile

 

Bidragsnamn: The Live Quiz Release

Byrå: Saatchi & Saatchi

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger

 

KATEGORI FILM

Bidragsnamn: Avdramatisera

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Systembolaget

 

Bidragsnamn: Bilbanemannen

Byrå: King

Uppdragsgivare: Lotto – Svenska Spel

 

Bidragsnamn: Dansaren

Byrå: TBWA Stockholm

Uppdragsgivare: Svensk Adressändring

 

Bidragsnamn: Glöm inte bort varför du startade ditt företag

Byrå: Fortune

Uppdragsgivare: PwC

 

Bidragsnamn: ICA partner till landslaget

Byrå: King

Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

 

Bidragsnamn: Leave the world behind

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Volvo Personbilar Sverige

 

Bidragsnamn: Telefonkungarna

Byrå: Honesty

Uppdragsgivare: Halebop

 

Bidragsnamn: The Epic Split

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB

 

Bidragsnamn: The Good Guys Christmas

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: UNICEF

 

Bidragsnamn: Tokyo

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Kalles Kaviar / Abba Seafood AB

 

Bidragsnamn: Ulfs BFF

Byrå: King

Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

 

Bidragsnamn: Va som folk!

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: IQ Initiativet

 

Bidragsnamn: Vad håller du på med?

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

 

KATEGORI HANTVERK

 

(Digitalt)

Bidragsnamn: ALB Whispers – Trojan horses

Byrå: Acne Production

Uppdragsgivare: CLM BBDO Paris

 

(Digitalt)

Bidragsnamn: Magnum 5 Lost Kisses

Byrå: Lowe Brindfors

Uppdragsgivare: Magnum – Unilever

 

(Film/ljud)

Bidragsnamn: Nattvandrare

Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: IKEA

 

(Bild)

Bidragsnamn: Pop-pusslet

Byrå: Saatchi & Saatchi

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger

 

(Film/ljud)

Bidragsnamn: The Castle

Byrå: King

Uppdragsgivare: Eurojackpot – Svenska Spel

 

(Film/ljud)

Bidragsnamn: The Epic Split

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB

 

(Bild)

Bidragsnamn: Varje dag är en doft

Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet

 

KATEGORI INTEGRERAT

Bidragsnamn: Det är mycket nu

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

 

Bidragsnamn: Festivaldödsdödaren

Byrå: Saatchi & Saatchi

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger

 

Bidragsnamn: Fler hem nu!

Byrå: Le Bureau

Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen

 

Bidragsnamn: Konst av en slump

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

 

Bidragsnamn: Likes räddar inte liv

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: UNICEF

 

Bidragsnamn: Live test series inkl. The Chase 360°

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB

 

KATEGORI MOBILT

Bidragsnamn: A Journey Through Middle-earth

Byrå: North Kingdom

Uppdragsgivare: Google and Warner Bros.

 

Bidragsnamn: Defeat Treat

Byrå: Pool

Uppdragsgivare: O´Learys

 

Bidragsnamn: First Tracks

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Helly Hansen

 

Bidragsnamn: Hockey-VM 2013

Byrå: OTW Communication

Uppdragsgivare: TV4

 

Bidragsnamn: Natalia Project

Byrå: RBK

Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

 

KATEGORI PR

Bidragsnamn: Babybojen

Byrå: Prime

Uppdragsgivare: Trygg-Hansa

 

Bidragsnamn: En helt vanlig CP-öl

Byrå: Hey, it’s Enrico Pallazzo!

Uppdragsgivare: GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living

 

Bidragsnamn: GOWEST

Byrå: M&C Saatchi

Uppdragsgivare: Stockholm Pride

 

Bidragsnamn: Natalia Project

Byrå: RBK

Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

 

Bidragsnamn: Paint it Black

Byrå: AIK Think Tank

Uppdragsgivare: AIK Fotboll

 

Bidragsnamn: Är du Klaus-Heidi?

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Lufthansa

 

KATEGORI RADIO

Bidragsnamn: Conrad Mullvad

Byrå: Fun Radio

Uppdragsgivare: Conrad Elektronik Norden AB

 

Bidragsnamn: Det är mycket nu

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

 

Bidragsnamn: Håkan och Lenas podcast

Byrå: Sverige AB

Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission

 

Bidragsnamn: Stefan Löfven väcker ungdomar

Byrå: Granath Havas Worldwide

Uppdragsgivare: Socialdemokraterna

 

Bidragsnamn: Stigs podcast

Byrå: King

Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

 

Bidragsnamn: Vad håller du på med?

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

 

KATEGORI TIDNINGSANNONSERING

Bidragsnamn: Björn Borg say´s Da!

Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Björn Borg

 

Bidragsnamn: Det är mycket nu

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

 

Bidragsnamn: Emoji

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Comviq

 

Bidragsnamn: En väldigt svensk smak

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Abba Seafood

 

Bidragsnamn: Frukters och grönsakers inverkan på kroppen

Byrå: King

Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

 

Bidragsnamn: Förlåt

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Tele2

 

Bidragsnamn: ICA-skolan

Byrå: King

Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

 

Bidragsnamn: SSRS

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Frivilliga

 

Bidragsnamn: Stig Jobs

Byrå: King

Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

 

Bidragsnamn: Vad håller du på med?

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

 

KATEGORI UTOMHUS

Bidragsnamn:  Emoji

Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Comviq

 

Bidragsnamn: Gränsen

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: McDonald’s

 

Bidragsnamn: McSenior

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: McDonald’s

 

Bidragsnamn: Stig Jobs

Byrå: King

Uppdragsgivare: ICA Sverige AB

 

Bidragsnamn: Street posters

Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Norwegian

 

Bidragsnamn: Vad håller du på med?

Byrå: DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

 

 

ÅRETS BYRÅ 2014 (förra årets placering inom parentes)

ÅRETS CONTENT-BYRÅ
1. Spoon (3)

2. Newsroom (ny)

3. OTW (4)

4. Redaktörerna (6)

 

ÅRETS DIGITALA BYRÅ (8-15 mkr)

1. Opacity (3)

2. Oakwood (2)

3. Some Guys (1)

4. Actionist (ny)

5. Webbyrån Petra (ny)

 

ÅRETS DIGITALA BYRÅ (15+ mkr)

1. Dear Friends (5)

2. Daytona (2)

3. Ziggy Creative Colony (4)

4. River (6)

5. The Viral Company (ny)

6. House of Radon (ny)

7. Winston (7)

8. Doberman (8)

9. Limetta (3)

10. KAN (9)

 

DM/RM-BYRÅER

1. Abakus (2)

2. Gadd (5)

3. IK Stockholm (3)

4. Friends & Tactics (ny)

 

EVENT MARKETING-BYRÅER

1. Occasion (1)

2. Minnesota (8)

3. Nine Yards (2)

4. Perfect Noise (ny)

5. Le Pacte (ny)

6. PS Communication (3)

7. UMG (7)

 

PR-BYRÅER (8-25 MKR)

1. Friends Agenda (2)

2. Aspekta (1)

3. Welcom (5)

4. Agency (3)

5. Paues Åberg Communications (ny)

6. Mindmakers PR (ny)

7. A.W.orld B.eneath (10)

 

PR-BYRÅER (+ 25 MKR)

1. Gullers Grupp (2)

2. Westander (1)

3. Narva (13 – ny kategori)

4. Grayling (8)

5. Solberg (ny)

6. Prime (6)

7. Springtime (7)

 

MEDIEBYRÅER

1. Bizkit (2)

2. Maxus (1)

3. Scream Mediabyrå (4)

4. Mindshare (14)

5. Mediacom (10)

6. IUM (8)

7. Tre Kronor Media (3)

 

REKLAMBYRÅER (8-15 MKR)

1. Heart Communication (3)

2. The Fan Club (ny)

3. Bulldozer (ny)

4. Zellout (12)

5. Holy Diver (17)

6. Confetti (ny)

7. Matador (5)

8. Tomorro (ny)

9. Bilbo & Co (3 – ny kategori)

10. W Communication Agency (ny)

11. Hill (3)

12. Sunny side up (ny)

 

REKLAMBYRÅER (15-25 MKR)

1. John Doe Worldwide (1 – ny kategori)

2. Damn Good Agency (9 – ny kategori)

3. Volt (14 – ny kategori)

4. Granath (15)

5. Le Bureau (17)

6. Det (19 – ny kategori)

7. PS Agency (1 – ny kategori)

8. Futurniture (4)

9. Rekyl (19)

10. Blomquist Annonsbyrå (3)

 

REKLAMBYRÅER (25-50 MKR)

1. Strateg (4)

2. Fältman & Malmén (6)

3. Ellermore (8 – ny kategori)

4. Berntzon Bylund (2 – ny kategori)

5. Ord & Bild reklambyrå (3)

6. Change (ny)

6. Vinter (1)

8. Cordovan (8 – ny kategori)

9. SWE Reklambyrå (16)

10. Pyramid (2)

 

REKLAMBYRÅER (+ 50 MKR)

1. Åkestam Holst (2)

2. Forsman & Bodenfors (1)

3. King (3)

4. Garbergs (7)

5. Klirr Stockholm (4)

6. Lowe Brindfors (5)

7. DDB (10)

 

VARUMÄRKES- OCH DESIGN-BYRÅER (8-25 MKR)

1. Bold (ny kategori)

2. Nine (ny kategori)

3. BAS (ny kategori)

4. Blink (ny kategori)

 

VARUMÄRKES- OCH DESIGN-BYRÅER (+ 25 MKR)

1. Seventy (ny kategori)

2. Silver (ny kategori)

3. Essen International (ny kategori)

4. Rewir (ny kategori)

 

 

Print Friendly
 

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: