För några dagar sedan avslöjades nomineringslistan för årets Guldägg, den viktigaste rankingen av svensk reklams kreativa nivå och en viktig sporre för hela branschens utveckling.
Allt emellanåt dyker diskussionen om kreativitetens betydelse upp igen, men det är inte så mycket att diskutera, egentligen. Det finns otaliga bevis på värdet av högt kreativ reklam (till exempel här – och här).
Men hur ofta har du inte hört att ”hälften av all reklam är bortkastad, man vet bara inte vilken hälft”?
Fyndigt som oneliner, kanske. Men mest av allt rätt enfaldigt.
Världen är förvisso full av skräpreklam. Den översvämmar vårt livsrum, irriterar och tråkar ut oss och får oss i värsta fall totalt avogt inställda till varumärket.
Ofta är den skapad utan att man riktigt vet varför. Det finns en reklambudget, men ingen klart formulerad målsättning. Än mindre har syftet förklarats för dem som skall omforma budgeten till konkreta åtgärder.
Det är inget isolerat svenskt problem. För några år sedan visade en amerikansk undersökning att av 36 undersökta, stora varumärkesägare, var det bara två som redan från start hade definierat vad som skulle räknas som framgång för varje enskild marknadssatsning.
Sådan reklam blir försiktig, luddig, om ens märkbar.
Många skyller skräpreklamen på byråerna och visst finns det mer att önska av många byråer, både när det gäller kunskap och ambitioner. Men utvecklingen går framåt. Några tuffa lågkonjunkturer har rensat bort de mest amatörmässiga och utbildningsnivåerna har höjts.
Jag vill dock påstå att det största problemet med den reklamen inte är inkompetenta kommunikationsbyråer, utan det faktum att deras kunder köper den.
DET FINNS ALLTID NÅGON SOM BESTÄLLT OCH BETALAT SKRÄPREKLAMEN
Det är självklart alltid företaget som har ansvaret för hur det uppträder på marknaden. Det är företaget som väljer byråpartners, beställer, godkänner och betalar. Skräpet skulle aldrig sändas i tv, spridas på nätet eller tryckas i andra medier, om inte annonsören godkänt den.
Bra reklam skapas i djupa, långsiktiga och nära relationer mellan företag och deras konsulter. Företag som känner sin marknad lika väl som sin egen verksamhet. Som väljer sina samarbetspartners noga och sedan har förtroende för deras förmåga, ställer hårda krav och förväntar sig resultat.
Då skapas kommunikations som bygger på tydliga varumärkeslöften och inte behöver vara fjättrad vid något media. Den skapar känslor och når rakt in i hjärta och mage, men inte nödvändigtvis till hjärnan. Den påverkas ändå, utan att alltid märka det själv.
Den reklamen flyger vidare av sig själv och ger värdeeffekter långt utöver konsult- och mediabudgeten.
Som exempelvis Volvos satsningar tillsammans med Claud van Damme och Zlatan.
Bra reklam skapar dessutom inte bara värden för varumärket, utan också för konsumenter och andra intressenter. Ibland kanske ”bara” som extra underhållning, samtalsämne och glädje. Ibland direkt, faktiskt nytta.
Man talar idag om det som ”Marketing as Servvice”, men det är ingen ny företeelse. Redan för över 100 år sedan kom den franska däcksfabrikanten Michelin på att man kunde skapa starka relationer mellan varumärke och konsumenter genom att ge ut en guide över hotell och restauranger. De allra bästa restaurangerna betygssattes med tre stjärnor och rubricerades ”värt en resa” – helst med Michelinskodd bil, förstås. Idag är Michelins marknadsföringsidé en internationell bibel för resenärer och gourméer.
Ett färskare exempel på Marketing as Service var när Paus Ljud & Bild för några månader sedan skapade ”visitkort” som samtidigt är en liten högtalare i fickformat. Nära förknippat med varumärket och en ständig påminnelse om vart man kan vända sig, när man kräver bättre ljudresurser.
Den reklamen är lika värdefull för mottagaren som för avsändaren.
”ÅRETS BYRÅ” ETT ANNAT MÄTVERKTYG FÖR BÅDE BYÅER OCH KUNDER
Som de flesta redan vet, är det Åkestam Holst som ligger bakom reklamen för Paus Ljud & Bild. Byrån utsågs nyligen, för sjunde gången på tio år, till Årets Byrå i Regis årliga undersökning. Mätningen som gjorts under många år, där företagen betygsätter sina kommunikationsbyråer ur en mängd perspektiv och rangordnar dem, uppdelat i olika kategorier utifrån disciplin och storlekar.
Att nomineras till Året Byrå är en stor framgång för de byråer som på det sättet får klart besked om att deras kunder är nöjda och på det sättet också utmärkta argument för nya kunder. Många byråer använder också undersökningen som ett verktyg för att utvecklas – både när det gäller kvalitet och kundsamarbeten.
Men ingen byrå är bättre än den tillåts vara. Underverk sker bara i samarbetet mellan en bra byrå och en skicklig uppdragsgivare.
Det är ont om mirakler idag.
Det finns förvisso kunder som är nöjda med sina byråer, trots att kommunikationen inte är mycket att glädjas över.
Där är kunderna nöjda, för de får som de vill. Byråer som backar baklänges med böjd rygg och aldrig säger emot och försiktig, inställsam reklam som inte upprör någon. Men inte heller berör. Den orsakar inga svallvågor hos målgrupperna och sällan ens en krusning i resultaträkningen.
De byråerna hamnar dock inte i toppen i Årets Byrå.
Redovisningen av Årets Byrå ger bra information om byråer av alla discipliner. Men det är bara halva bilden. Jag skulle också vilja se en bedömning av reklamköpare, där byråerna poängsätter nuvarande och tidigare uppdragsgivare. Företagen skulle ha mycket att lära av det.
VARFÖR MÄTER MAN INTE OCKSÅ KUNDERNAS FÖRMÅGA?
Men många företag har fortfarande bedrövligt liten förståelse för varumärkesstrategi och marknadskommunikation. Ansvaret ligger långt ner i organisationen. Hos marknadschefer som saknar egentligt mandat och mod. Då gäller det att göra det säkrast möjliga. Inte sticka ut, inte märkas för mycket. Heller svaga resultat från menlöst, trygg reklam, än risken för bakslag (eller chansen till succé) från kommunikation som sticker ut.
I de företagen är marknadsföring inte en investering, utan en kostnad, som hanteras enligt gummibandsprincipen. I goda tider kan man dra ut lite extra. Men i lågkonjunktur spänner man åt, så mycket man kan. Ofta har man också anammat den nya modellen för byråval: Inköpsavdelningen köper kommunikationstjänster på samma ”effektiva” sätt som kopieringsmaskiner och städning. Lägst offert vinner. Punkt.
Andra byter byrå stup i kvarten. Varje ny marknadschef, med behov av egen profilering, ska välja själv. Kommunikationen byter inriktning, utseende och språk lika ofta.
Relationerna med konsulterna blir gärna à la carte-lösningar, istället för långsiktiga, strategiska. Snabbt och billigt ska det vara.
Dessa företag kan varken definiera vad de egentligen vill ha ut av sina byråer, vilka varumärkesvärden som ska förmedlas eller vilken målsättning man har med kommunikationen. Därför kan de inte heller ställa tillräckligt höga krav på sina partners. Och ingen vet om målen uppfyllts. Bäst då att inte sätta upp några mätbara mål!
Sen jobbar man vidare på sin egen kant, i lugn och ro. Produktion, försäljning, marknad, information, personal, kundtjänst – alla har de sina egna revir att vakta över och den högra handen har ingen aning om vad den vänstra gör.
Marknaden blir lika oförstående. Eller ointresserad.
De företagen skulle aldrig nomineras i undersökningen Årets Kund.
Det finns däremot en tydlig, gemensam nämnare bland byråerna som toppar de flesta disciplinerna i Årets Byrå. De har inte bara de nöjdaste kunderna, utan även de skickligaste, med de starkaste varumärkena och bästa lönsamheten. De ställer höga krav på sina byråer och ser på samarbetet som långsiktiga investeringar. De har mycket långa samarbeten och ännu längre varumärkesstrategier.
Det är därför de är nöjda.
Och de skulle säkert själva också bli nominerade till Årets Kund.
(Inlägget har delvis varit publicerat i Annonsören och/eller Dagens Media)
Är du nyfiken på guldäggsnomineringarna och Årets Byråer, så kommer en lista här:
Guldäggsnomineringar (ber om ursäkt för att jag tidigare återgav min gamla lista från 2012):
KATEGORI ALTERNATIVA MEDIA
Bidragsnamn: Allt blir finare med julbelysning
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Fortum
Bidragsnamn: Artists Anonymous
Byrå: Le Bureau
Uppdragsgivare: Wetterling Gallery
Bidragsnamn: Bögbyrån
Byrå: Åkestam Holst
Uppdragsgivare: Pressbyrån
Bidragsnamn: En helt vanlig CP-öl
Byrå: Hey, it’s Enrico Pallazzo!
Uppdragsgivare: GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living
Bidragsnamn: Flykten slutar här
Byrå: Deportivo
Uppdragsgivare: UNICEF
Bidragsnamn: Natalia Project
Byrå: RBK
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
Bidragsnamn: Restaurang Dill
Byrå: Ingo
Uppdragsgivare: Lidl
KATEGORI DESIGN
(Förpackningsdesign)
Bidragsnamn: Absolut flavored portfolio re-design
Byrå: The Brand Union
Uppdragsgivare: The Absolut Company
(Förpackningdesign)
Bidragsnamn: Absolut Originality
Byrå: Happytear
Uppdragsgivare: The Absolut Company
(Redaktionell design)
Bidragsnamn: AIX 1637–1930
Byrå: Henrik Nygren Design
Uppdragsgivare: AIX Arkitekter
(Visuell identitet)
Bidragsnamn: Chameleon Cabin
Byrå: Happy F&B
Uppdragsgivare: Göteborgstryckeriet
(Kommersiella miljöer)
Bidragsnamn: Elliott Erwitt 100+1
Byrå: Frankenstein Studio
Uppdragsgivare: Fotografiska
(Kommersiella miljöer)
Bidragsnamn: Hermés 2013
Byrå: JoAnn Tan Studio
Uppdragsgivare: Hermès/DSE
(Förpackningsdesign)
Bidragsnamn: Our/Vodka
Byrå: Great Works
Uppdragsgivare: Our/Vodka
(Kommersiella miljöer)
Bidragsnamn: Pocket
Byrå: Frankenstein Studio
Uppdragsgivare: Pontus Frithiof Group
(Visuell identitet)
Bidragsnamn: Ränder
Byrå: Stockholm Design Lab
Uppdragsgivare: Nordiska Museet
(Redaktionell design)
Bidragsnamn: The Story of Bolon
Byrå: Tor Norinder Design
Uppdragsgivare: Bolon AB
(Redaktionell design)
Bidragsnamn: Tio lektioner i matlagning
Byrå: Garbergs Project
Uppdragsgivare: Wahlström & Widstrand och Lotta Lundgren
(Förpackningsdesign)
Bidragsnamn: Verso Skincare
Byrå: The Studio
Uppdragsgivare: Selego
KATEGORI DIGITALT
(Övrigt digitalt)
Bidragsnamn: Avicii x You
Byrå: House of Radon
Uppdragsgivare: Universal Music
(Övrigt digitalt)
Bidragsnamn: Följ Nattjourens väg mot julen
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission
(Sajter)
Bidragsnamn: GOWEST
Byrå: M&C Saatchi
Uppdragsgivare: Stockholm Pride
(Övrigt digitalt)
Bidragsnamn: Göteborgs Lucia 2013 – Det är rösten som räknas
Byrå: Stendahls Reklambyrå
Uppdragsgivare: insideout AB
(Övrigt digitalt)
Bidragsnamn: Live test series
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB
(Sajter)
Bidragsnamn: Melodikryssfabriken
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Sveriges Radio
(Övrigt digitalt)
Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank
Byrå: Abby Norm
Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB
KATEGORI DIREKT
Bidragsnamn: Det besjälade bläcket.
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Guldbaggen / Svenska Filminstitutet
Bidragsnamn: En kuverthistoria på liv och död
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Bong Sverige AB
Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank
Byrå: Abby Norm
Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB
Bidragsnamn: The Great Phone Swap
Byrå: Crispin Porter & Bogusky Europe AB
Uppdragsgivare: Sony Mobile
KATEGORI EVENT
Bidragsnamn: Photoshop Live-Street Retouch Prank
Byrå: Abby Norm
Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB
Bidragsnamn: Sweat for Water
Byrå: Deportivo
Uppdragsgivare: UNICEF och Gothia Cup
Bidragsnamn: The Great Phone Swap
Byrå: Crispin Porter & Bogusky Europe AB
Uppdragsgivare: Sony Mobile
Bidragsnamn: The Live Quiz Release
Byrå: Saatchi & Saatchi
Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger
KATEGORI FILM
Bidragsnamn: Avdramatisera
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Systembolaget
Bidragsnamn: Bilbanemannen
Byrå: King
Uppdragsgivare: Lotto – Svenska Spel
Bidragsnamn: Dansaren
Byrå: TBWA Stockholm
Uppdragsgivare: Svensk Adressändring
Bidragsnamn: Glöm inte bort varför du startade ditt företag
Byrå: Fortune
Uppdragsgivare: PwC
Bidragsnamn: ICA partner till landslaget
Byrå: King
Uppdragsgivare: ICA Sverige AB
Bidragsnamn: Leave the world behind
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Volvo Personbilar Sverige
Bidragsnamn: Telefonkungarna
Byrå: Honesty
Uppdragsgivare: Halebop
Bidragsnamn: The Epic Split
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB
Bidragsnamn: The Good Guys Christmas
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: UNICEF
Bidragsnamn: Tokyo
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Kalles Kaviar / Abba Seafood AB
Bidragsnamn: Ulfs BFF
Byrå: King
Uppdragsgivare: ICA Sverige AB
Bidragsnamn: Va som folk!
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: IQ Initiativet
Bidragsnamn: Vad håller du på med?
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
KATEGORI HANTVERK
(Digitalt)
Bidragsnamn: ALB Whispers – Trojan horses
Byrå: Acne Production
Uppdragsgivare: CLM BBDO Paris
(Digitalt)
Bidragsnamn: Magnum 5 Lost Kisses
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Magnum – Unilever
(Film/ljud)
Bidragsnamn: Nattvandrare
Byrå: Åkestam Holst
Uppdragsgivare: IKEA
(Bild)
Bidragsnamn: Pop-pusslet
Byrå: Saatchi & Saatchi
Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger
(Film/ljud)
Bidragsnamn: The Castle
Byrå: King
Uppdragsgivare: Eurojackpot – Svenska Spel
(Film/ljud)
Bidragsnamn: The Epic Split
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB
(Bild)
Bidragsnamn: Varje dag är en doft
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet
KATEGORI INTEGRERAT
Bidragsnamn: Det är mycket nu
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Bidragsnamn: Festivaldödsdödaren
Byrå: Saatchi & Saatchi
Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger
Bidragsnamn: Fler hem nu!
Byrå: Le Bureau
Uppdragsgivare: Hyresgästföreningen
Bidragsnamn: Konst av en slump
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall
Bidragsnamn: Likes räddar inte liv
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: UNICEF
Bidragsnamn: Live test series inkl. The Chase 360°
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar AB
KATEGORI MOBILT
Bidragsnamn: A Journey Through Middle-earth
Byrå: North Kingdom
Uppdragsgivare: Google and Warner Bros.
Bidragsnamn: Defeat Treat
Byrå: Pool
Uppdragsgivare: O´Learys
Bidragsnamn: First Tracks
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Helly Hansen
Bidragsnamn: Hockey-VM 2013
Byrå: OTW Communication
Uppdragsgivare: TV4
Bidragsnamn: Natalia Project
Byrå: RBK
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
KATEGORI PR
Bidragsnamn: Babybojen
Byrå: Prime
Uppdragsgivare: Trygg-Hansa
Bidragsnamn: En helt vanlig CP-öl
Byrå: Hey, it’s Enrico Pallazzo!
Uppdragsgivare: GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living
Bidragsnamn: GOWEST
Byrå: M&C Saatchi
Uppdragsgivare: Stockholm Pride
Bidragsnamn: Natalia Project
Byrå: RBK
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
Bidragsnamn: Paint it Black
Byrå: AIK Think Tank
Uppdragsgivare: AIK Fotboll
Bidragsnamn: Är du Klaus-Heidi?
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Lufthansa
KATEGORI RADIO
Bidragsnamn: Conrad Mullvad
Byrå: Fun Radio
Uppdragsgivare: Conrad Elektronik Norden AB
Bidragsnamn: Det är mycket nu
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Bidragsnamn: Håkan och Lenas podcast
Byrå: Sverige AB
Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission
Bidragsnamn: Stefan Löfven väcker ungdomar
Byrå: Granath Havas Worldwide
Uppdragsgivare: Socialdemokraterna
Bidragsnamn: Stigs podcast
Byrå: King
Uppdragsgivare: ICA Sverige AB
Bidragsnamn: Vad håller du på med?
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
KATEGORI TIDNINGSANNONSERING
Bidragsnamn: Björn Borg say´s Da!
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Björn Borg
Bidragsnamn: Det är mycket nu
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Bidragsnamn: Emoji
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Comviq
Bidragsnamn: En väldigt svensk smak
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Abba Seafood
Bidragsnamn: Frukters och grönsakers inverkan på kroppen
Byrå: King
Uppdragsgivare: ICA Sverige AB
Bidragsnamn: Förlåt
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Tele2
Bidragsnamn: ICA-skolan
Byrå: King
Uppdragsgivare: ICA Sverige AB
Bidragsnamn: SSRS
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Frivilliga
Bidragsnamn: Stig Jobs
Byrå: King
Uppdragsgivare: ICA Sverige AB
Bidragsnamn: Vad håller du på med?
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
KATEGORI UTOMHUS
Bidragsnamn: Emoji
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Comviq
Bidragsnamn: Gränsen
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: McDonald’s
Bidragsnamn: McSenior
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: McDonald’s
Bidragsnamn: Stig Jobs
Byrå: King
Uppdragsgivare: ICA Sverige AB
Bidragsnamn: Street posters
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Norwegian
Bidragsnamn: Vad håller du på med?
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
ÅRETS BYRÅ 2014 (förra årets placering inom parentes)
ÅRETS CONTENT-BYRÅ
1. Spoon (3)
2. Newsroom (ny)
3. OTW (4)
4. Redaktörerna (6)
ÅRETS DIGITALA BYRÅ (8-15 mkr)
1. Opacity (3)
2. Oakwood (2)
3. Some Guys (1)
4. Actionist (ny)
5. Webbyrån Petra (ny)
ÅRETS DIGITALA BYRÅ (15+ mkr)
1. Dear Friends (5)
2. Daytona (2)
3. Ziggy Creative Colony (4)
4. River (6)
5. The Viral Company (ny)
6. House of Radon (ny)
7. Winston (7)
8. Doberman (8)
9. Limetta (3)
10. KAN (9)
DM/RM-BYRÅER
1. Abakus (2)
2. Gadd (5)
3. IK Stockholm (3)
4. Friends & Tactics (ny)
EVENT MARKETING-BYRÅER
1. Occasion (1)
2. Minnesota (8)
3. Nine Yards (2)
4. Perfect Noise (ny)
5. Le Pacte (ny)
6. PS Communication (3)
7. UMG (7)
PR-BYRÅER (8-25 MKR)
1. Friends Agenda (2)
2. Aspekta (1)
3. Welcom (5)
4. Agency (3)
5. Paues Åberg Communications (ny)
6. Mindmakers PR (ny)
7. A.W.orld B.eneath (10)
PR-BYRÅER (+ 25 MKR)
1. Gullers Grupp (2)
2. Westander (1)
3. Narva (13 – ny kategori)
4. Grayling (8)
5. Solberg (ny)
6. Prime (6)
7. Springtime (7)
MEDIEBYRÅER
1. Bizkit (2)
2. Maxus (1)
3. Scream Mediabyrå (4)
4. Mindshare (14)
5. Mediacom (10)
6. IUM (8)
7. Tre Kronor Media (3)
REKLAMBYRÅER (8-15 MKR)
1. Heart Communication (3)
2. The Fan Club (ny)
3. Bulldozer (ny)
4. Zellout (12)
5. Holy Diver (17)
6. Confetti (ny)
7. Matador (5)
8. Tomorro (ny)
9. Bilbo & Co (3 – ny kategori)
10. W Communication Agency (ny)
11. Hill (3)
12. Sunny side up (ny)
REKLAMBYRÅER (15-25 MKR)
1. John Doe Worldwide (1 – ny kategori)
2. Damn Good Agency (9 – ny kategori)
3. Volt (14 – ny kategori)
4. Granath (15)
5. Le Bureau (17)
6. Det (19 – ny kategori)
7. PS Agency (1 – ny kategori)
8. Futurniture (4)
9. Rekyl (19)
10. Blomquist Annonsbyrå (3)
REKLAMBYRÅER (25-50 MKR)
1. Strateg (4)
2. Fältman & Malmén (6)
3. Ellermore (8 – ny kategori)
4. Berntzon Bylund (2 – ny kategori)
5. Ord & Bild reklambyrå (3)
6. Change (ny)
6. Vinter (1)
8. Cordovan (8 – ny kategori)
9. SWE Reklambyrå (16)
10. Pyramid (2)
REKLAMBYRÅER (+ 50 MKR)
1. Åkestam Holst (2)
2. Forsman & Bodenfors (1)
3. King (3)
4. Garbergs (7)
5. Klirr Stockholm (4)
6. Lowe Brindfors (5)
7. DDB (10)
VARUMÄRKES- OCH DESIGN-BYRÅER (8-25 MKR)
1. Bold (ny kategori)
2. Nine (ny kategori)
3. BAS (ny kategori)
4. Blink (ny kategori)
VARUMÄRKES- OCH DESIGN-BYRÅER (+ 25 MKR)
1. Seventy (ny kategori)
2. Silver (ny kategori)
3. Essen International (ny kategori)
4. Rewir (ny kategori)