Share on Facebook
Share on LinkedIn

Humor är en effektiv väg till marknadens hjärta. Men humor är svårt. Den som försöker vara rolig men utan istället blir plump eller löjlig har valt en väg full av hål och hinder. Risken är stor att man hamnar i diket istället.

En annonsör som tagit i så att tygen nästan spricker är Beijer Byggmaterial. I deras reklamfilmer spelar tre sumobrottare huvudrollen.

Inte för att de är starka, smidiga och viga, utan för att de är smällfeta.

Plus lite korkade och infantila, som det verkar.

De ska illustrera att byggvarorna från Beijer är stabila och håller för till och med för feta sumo-arslen.

Jag har i och för sig svårt att tro att inte impregnerade plankor i samma dimensioner från XL Bygg, eller någon annan, skulle hålla för lika många sumo-brottare som Beijers plankor.

Hur många tycker det är jättekul och lockande att titta in i tre knappt skylda, feta rumpor som slår sig ner på altanräcket, för att ”vila stjärten”.

Är det bara jag som dessutom ser symboliken i att de tre först bjuds små, grillade korvar innan de vänder ändan till?

I andra filmer kryper de runt på taket i sina otympliga kroppar. Eller kivas om att få sova i överslafen i våningssängar

Någon tyckte uppenbarligen att det var en bra idé att Beijer fokusera på sina plankor i reklamen. Och att de skulle lägga beslag på ”stabilitet”, på produkter som knappast skiljer sig från konkurrenternas.

Och då skulle förstås stabilitet illustreras med att det håller för något tungt. Lyckligtvis var det i alla fall ingen som släppte fram idén att man skulle låta sjukligt överviktigt folk i allmänhet få illustrera denna stabilitet. Men fettdallrande japanska brottare var ok att flina åt.

Nej, det är inte speciellt kul. Liknar mer lyteskomik.

Rena skitreklamen, tycker jag.

Skit är också fokus i Skodas senaste reklam. Uttryckligen.

”Byggd för att ta skit” är temat.

Rätt obegripligt tema.

Än mer obegripligt blev det att man på sociala medier hade någon form av tävling som gick ut på att man skulle kasta så mycket verbal skit som möjligt på en Skoda Octavia. Detta ”översattes” sedan till ren skit – vikt i relation till okväden. Och sen skulle man spela in när bilden körde därifrån.

Knappt 1 000 kg kastades på bilen och enligt ihärdiga rykten i de sociala medierna lyckades bilen egentligen inte komma iväg, utan slirade fast i dyngan. Fast det framgår inte av den film som Skoda lagt ut på sin hemsida.

Men, varifrån kommer Skodas kiss-och-bajs-humor?

Under förra seklet hade den tjeckoslovakiska bilen ett välförtjänt dåligt rykte i Sverige, ända sedan den välte i låg fart, i Trafikmagasinet på 1970-talet.

Men på 90-talet gick Volkswagen in som partner i bolaget och man vågade sig åter in i Sverige. 1995 kom man Skoda upp i en marknadsandel på 0,25 procent.

Den lanserades med konceptet ”för nuftiga människor”.

Kanske fanns inspirationen från Ikeas ”inte för de rika med för de kloka”.

Tillväxten var imponerande snabb. 1996 var man uppe i 1,45 procent andel, vilket fördubblades året därpå. I stort sett har märket hållit sig runt 4 – 4,5 sedan dess. Med några topp- och bottennoteringar sedan dess.

Speciellt mycket skit kastas det knappast efter Skoda. Varken bland bilköpare eller journalister. Många andra märken har haft en betydligt tristare utveckling.

Kanske är det reklamkreatörerna, som anser att bilen är skit och därför tycker det är en bra idé att skämta om det.

Men de 4,44 procent av bilköparna som valde Skoda i augusti är kanske inte lika förtjusta i att bli förknippade med skiten.

 

 

 

 

 

 

Print Friendly
Tagged with:
 

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: