Share on Facebook
Share on LinkedIn

K-rauta lyfte sig själv i håret, när de för två år sedan gjorde helt om och drog igång ett nytt reklamkoncept så långt från sina tidigare pinsamheter man kunde komma.

I sällskap med skådespelaren Jarmo Mäkinen förflyttades varumärket på ett antal skalor. Bland annat har mätningar visat att varumärkeskännedomen ökat från 8 till 22 procent och att 45 procent av dem som sett filmerna blivit mer positivt inställda till K-rauta.

2014 var K-rauta en av tre nominerade till ”Evimetrix Swedish Brand Award 2014” i kategorin Bygg & Trädgård. Mätningen undersöker varje år 500 varumärken i 33 branscher. Bland annat mäts Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Utifrån dessa parametrar tar Evimetrix också fram ett värde på ”Varumärkesposition” och där kan man se att K-Rauta är på väg uppåt och har förbättrat sina resultat från 2013 till 2014.

Under åren 2010-2011 däremot sjönk K-rautas position stadigt. Och hade den mest avskyvärda reklam man kan tänka sig (jag skrev mer om det då).

Det finns många områden, där jag fortfarande inte har klara siffror på hur utvecklingen ser ut för K-rauta, sedan de startade sitt nya koncept. Sådant som lojalitet, preferens, marknadsandelarnas utveckling och försäljningsutveckling. Men jag hoppas de ser att det varit värt det!

Jag tycker dock inte att de filmer som följde, nådde samma nivåer som den första, där Jarmo kämpade över havet för att ”Sveriges sak är vår” och att vi svenskar förtjänade ett ”byggvaruhus av det rätta virket.

Inte förrän nu.

Den nya filmen ligger dessutom perfekt i timing.

Jarmo får sällskap av Arja Saijonmaa, just när hon tagit den svenska publiken med storm i ”Lyckliga Gatan”, TV4:s mycket lyckade satsning på att para ihop gamla schlagerikoner med unga rap-artister. Arja, inledde serien med att byta låtar med Gee Dixon och dessutom med att bjuda in honom och programledaren Matar Samba i sin bastu. ”Vilka små fröknar!” fnös hon, när de två sedan tvekade att kasta sig i havet efter bastun.

Och, mycket passande, är det just K-ratuas bastusegment, som ska få specialhjälp av Arja Saijonmaa.

Den nya reklamfilmen har svingat sig upp på nästan samma nivå, som Jarmos första, när det gäller glimt i ögat.

Här passerar Jarmo flera heliga, svenska kor – som spädbarnspappan med Baby-Björn på magen och nappflaskan i högsta hugg till Spandexklädda medelålders gossar som filar på sina racercyklar. För att avsluta med en ritt på den heliga finska björnen (björnen är det heligaste av alla djur för finländarna) tillsammans med Arja Saijonmaa, sjungandes duett på en lätt förvanskad version av hennes gamla hit, ”Högt över havet”.

Tror jag ska bygga mig en bastu igen

 

 

 

Print Friendly
Tagged with:
 

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: