Share on Facebook
Share on LinkedIn

På Stora Annonsördagen förra veckan nämndes behovet av digitala strategier flera gånger. Någon gick till och med så långt som att undra om IT-chefen skulle ta över marknadschefens roll.

Gudsigförbarme!

Digital strategi? Och hur står det till med den analoga strategin?

Jag vill påstå att alla företag måste ha klara varumärkes- och kommunikationsstrategier. Dessa ska vara överordnat allt annat och gälla oavsett teknik, uttryckssätt och kanalval.

Varumärket skall naturligtvis fungera och kommunicera lika tydligt på digitala plattformar som i analoga. Samt i alla andra tänkbara medier och sammanhang. Varumärkena lever till mycket stor del i digitala världar idag. Vare sig man vill eller inte. För där rör sig marknaden och kunderna – befintliga och presumtiva. Så självklart måste företagets varumärken vara lika bekväma där, som i butiken och i alla andra miljöer.

Och hur många gånger har vi inte hört att någon befattningskategori inom kort kommer att ”ta över” från alla andra. Inom kommunikationsbranschen har det ena dagen hetat att pr skulle ta över från reklam. För att sedan ändras till att content skulle ta över hela rasket.

Samma snäva utgångspunkt i disciplin och kanaler.

Men visst, jag kan nog tänka mig att en och annan företagsledning har lättare att begripa att programmering och datastrukturer kostar pengar, än att varumärkesutveckling och marknadskommunikation gör det. Fast det beror inte på it-chefernas förträfflighet eller teknikens överhöghet, utan bara på okunnighet från företagsledarna.

Så sluta nu tjata om digitala strategier!

Inse att det är viktigare än någonsin att ha tydliga strategier för varumärkesutveckling och kommunikation!

Skrota det destruktiva stuprörstänkandet i företagen. Lägg det övergripande ansvaret för varumärket på vd (vilket förstås kräver att vd begriper vad det betyder) och riv sedan staketen mellan sälj, marknad, hr, it och allt annat som stängts in i sina egna avgränsade fållor men egentligen hänger ihop med varumärkets utveckling och uttryck. Se till att företagen har nödvändig kompetens inom dessa områden men att alla samarbetar för att uppnå den varumärkesstrategi som lagts fast.

Då kan it-chefen finna det mest effektiva sättet att digitalt implementera kommunikationsstrategin för att marknadschefen ska kunna skapa relationer och föra dialog med marknaden. Men ”ta över”, glöm det! Det är lika logiskt som att marknadschefen skulle ta över all programmering.

 

Print Friendly
Tagged with:
 

4 Responses to Sluta tjata om digital strategi!

  1. Jens Krona skriver:

    Det är bara att hålla med dig Carin. Bra insikt och bra formulerat.

  2. Peter Westerståhl skriver:

    Bra rutet! Man kan bara undra varför inte detta är fundamenta?

  3. elwirakotowska skriver:

    Strålande! Som vanligt:). Vi kan inte längre dela marknadsföring i digitala och icke digitala kanaler. Frågan är: finns kompetens på marknadsavdelningar att tänka omnichannel? Att tänka helhet? Det vill säga inte bara hoppa på något senaste men fundera hur det senaste kan förankras i det nuvarande.
    Hmmm, nu var det kanske lite flummig förklaring från mig..

  4. Hans Rosenhoff skriver:

    Bara så bra ….

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: