Share on Facebook
Share on LinkedIn

Tove Langseth är årets Platinaäggvinnare. Det berättade di.se i går kväll. Det var en väldigt trevlig nyhet! Akademin, som haft så svårt att hitta kvinnor, lyckas nu äntligen! ”Igen”. Tove blir den fjärde kvinnan i Akademin, sedan starten 1975. Hon är en av dem jag själv brukar nämna som en alldeles utomordentligt lämplig kandidat, för att blanda in lite fler x-kromosomer bland herrarna i klubben.

Men, det handlar inte om någon form av könskvotering, utan det faktum att Tove är en så begåvad kreatör.

Ingen svensk kreatör har haft så snabb utveckling i sin karriär som Tove Langseth. Inte många internationella heller. Inom loppet av tre månader 2001 belönades hon med kycklingstipendium, guldägg, silverägg och Grand Prix i Cannes.

Men det var på vippen att hon inte ens började jobba med reklam. Av en händelse fick hon jobb som ateljéassistent på Aggerborgs, men det tände ingen gnista. Hon tyckte det var en konstigt värld och bestämde sig istället för att studera juridik. Egentligen mest för att bryta med familjetraditionen, med flera arkitekter.

Men, naturligtvis var inte juridik rätt heller. Så efter lite funderingar insåg hon att det kanske inte var så dumt med reklam ändå och sökte in på Beckmans.

Väl där förstod hon dock snabbt att hon funnit sin rätta stig. Under skoltiden jobbade och praktiserade både i London, på Wallpaper, och på byråer i Stockholm som Acne, Romson och Paradiset.

Medan hon fortfarande gick på Beckmans erbjöds hon jobb som Joakim Jonassons assistent på Paradiset, strax före sekelskiftet. Ett erbjudande hon nappade på,  dagen innan hon också erbjöds jobb som AD på Romson med ansvar för NK-uppdraget.

Joakim Jonasson slängde henne direkt ut på djupt vatten tillsammans med Diesel.

Jag träffade Tove Langseth första gången i Cannes 2001. Paradiset och Diesel hade just tagit emot ett Grand Prix i Print & Posters-tävlingen för Diesels ”Afrika-kampanj”. Jag tog kontakt med Joakim Jonasson för en intervju, men han sa direkt att jag skulle tala med Tove istället. Det var hon som skulle ha största äran, tyckte han.

Jag är rätt övertygad om och glad över att Joakim Jonasson argumenterat för Tove Langseth i Platinaakademin, ända sedan han själv valdes in 2004. Han vet hennes förmåga.

Själv sa hon, när jag intervjuade henne 2001, att hon såg tiden på Paradiset som den mest lärorika och utvecklande för hennes yrke.

”Jag har lärt mig så mycket av att ha starka människor omkring mig, som Stefan(Öhström) och Jocke. Många av de stora byråerna skapar duktiga kreatörer genom att ha ett bra ledarskap som kan utveckla talanger”, sa hon då.

Hon hade ingen större förståelse för unga kreatörer som tidigt startar eget istället för att stanna och utvecklas i stora organisationer.

”Det är klart att det känns jobbigt ibland och man tänker att vad skönt det vore att ha något eget, så man själv får bestämma. Men jag behöver dynamiken i att arbeta med många människor. Och jag älskar att vara med i ett lag och kunna bråka och diskutera jobben. Startar man eget är risken dessutom stor att man gör det med människor som är alldeles för lika en själv”, sa hon i Cannes-intervjun.

Hon började i toppen från start och fick mycket utrymme direkt. Eller tog sig. Hon har aldrig varit behäftad av någon ohälsosam vördnad för storheter.

”Folk har för mycket respekt för duktiga människor. De har visserligen gjort bra saker, men det innebär inte automatiskt att nästa sak de gör är lika bra. Och skulle jag bara ha suttit och hållit med Jocke, så hade jag nog inte fått vara kvar på byrån”, fortsatte hon.

Den grund hon la på Paradiset var av det slag som man kan man bygga den allra bästa utveckling på.

Och det har Tove Langseth onekligen gjort och hon har fortsatt att utvecklas. Prisskåpet är proppfullt och många är de företag som rönt stora framgångar med hennes hjälp.

Efter Paradiset blev det en tid på Leo Burnett och Lowe Brindfors, innan hon kom tillbaka till DDB Stockholm – det som en gång varit Paradiset DDB – 2008. Efter flera år som creative director på byrån tog hon, tillsammans med Jacob Sandström, över som ledare på byrån, efter David Sandström hösten 2016. (Deras syn på byrån och reklamens roll, samt om byråns utveckling skrev jag om i ett reportage i Trender & Tendenser för ungefär ett år sedan: http://joom.ag/L97W/p6)

För snart ett år sedan började DDB en ny utvecklingsprocess. Andreas Dahlqvist kom tillbaka från New York för att tillsammans med Niclas Melin och resten av partnergruppen bilda en ny helt integrerad nordisk byrå under namnet Nord DDB.

Nyligen berättade Tove Langseth att det var dags för henne att bryta upp från DDB. Samma beslut, tog hennes man, Olle, för en tid sedan. Han har gått till Forsman & Bodenfors. De två har ofta jobbat tillsammans. Om hon också väljer F&B är ännu osäkert. Själv säger hon att hon inte vet, eller bestämt sig än.

Men den byrå som får Tove Langseth bland sina nya medarbetare kan skatta sig lycklig.

 

Print Friendly
Tagged with:
 

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: