Summering av ännu en Guldäggskväll

När vinnaren av Titanpriset offentliggjordes vid Guldäggsgalan igår, uppstod en stämning som jag aldrig tidigare upplevt på en Guldäggsfest. Och jag har varit på rätt många.

Riktigt hur många, vet jag inte riktigt.

På väg in till festen igår, mötte jag David Orlic, Komms ordförande. Vi kom att tala lite om hur många galor vi varit på. Jag kunde i alla fall konstatera att min Guldäggsdebut skett samma år som David Orlic föddes, för 35 år sedan.

Som styrelsens ordförande var det också David Orlic som presenterade Titan-vinnaren, eftersom det är ett specialpris, som delas ut av Komms styrelse. Han läste upp motiveringen:

”Titanpriset ska belöna nyskapande och innovativ kommunikation som inspirerar människor både i och utanför branschen. Titanpristagaren ska ha brutit konventioner och skapat nya förutsättningar för hur företag och organisationer kan agera i samhället.

Men ibland finns ingen organisation, och ännu mindre något företag. Ibland finns varken verktygen, plattformarna eller ens insikten om att kommunikationen behövs. Men så tänds en gnista.

Det började med sexanklagelser mot en Hollywoodmogul. Och en hashtag för alla som delade liknande upplevelser av övergrepp, trakasserier och diskriminering.

Det hade kunnat stanna där, vid en hashtag, utspridda berättelser på nätet och artiklar om anklagade kändisar. Men i Sverige blev det något mycket större. När Metoo-berättelserna började delas här, var det några som förstod att kraften inte låg i de enstaka historierna utan i det samlade vittnesmålet, och att effekten skulle bli så mycket större om berättelserna samordnades. Trots avsaknad av organisation och befintliga strukturer skapade de tillsammans plattformar så att kollektivet kunde skydda och hjälpa de utsatta. En insats som gjorde att berättelserna som tidigare inte fått berättas äntligen hördes. Och att de hördes tydligt utan att överrösta varandra.

Årets Titanpris delas inte ut till en eller flera namngivna individer – det hyllar en hel rörelse. De som bildade grupper, ordnade branschupprop och skötte presskontakter. De som hjälpte till att flytta skammen dit den hör hemma och samtalet från de slutna rummen till det offentliga.

Det var nyskapande och inspirerande, det bröt konventioner och det skapade nya förutsättningar för hur vi alla kan agera i samhället.

2018 års Titanpris tilldelas de samordnande krafterna bakom Sveriges #metoo-upprop.”

När han hunnit ungefär två tredjedelar ner i motiveringen stod alla upp. Den gigantiska lokalen i Stockholm Waterfront kändes plötsligt liten och ombonad. De tusentals gästerna var som ett enda stort, varmt hjärta och kraften i rörelsen mycket påtaglig. Det var en mycket speciell upplevelse, som jag aldrig varit med om på en Guldäggsgala tidigare.

Komms styrelse ska ha en extra eloge, för att de höjde sina blickar från den egna branschen. Istället för att bara premiera den branschspecifika #sistabriefene valde man hela den samlade #metoo-rörelsen. För, som alla runt bordet var helt överens om, det är onekligen den gemensamma kraften som brutit konventioner och skapat nya förutsättningar för hela samhället och en utveckling som inte går att stoppa.

Ett antal representanter från alla de separata #metoo-grupperna tog emot priset och deras tacktal fick många av gästerna att diskret torka sig i ögonhöjd med sina servetter.

Aldrig har heller en guldäggspublik varit så knäpp tyst, som när de talet hölls.

Intressanta eller spirituella tacktal, är väl inte det som Guldäggsgalan är mest känd för.

David Sundin, som var en av kvällens konferencierer har ju rutin på att leda guldäggsgalor, hade redan tidigt på kvällen förklarat för sin medkonferencier, nykomlingen Josefin Johansson, hur det brukar gå till.

Hans ironiska beskrivning av alla fantastiska tacktal mötte jubel i publiken.

Men, jag tycker nog att den normala totala tunghäfta, som vinnare brukar visa upp, hade lättat något. Inte mycket. Men en och annan kunde i alla fall prestera flerordsmeningar.

Vinnaren av Guldblick, specialpriset som premierargod art direction och tilldelas den kreatör som gjort det mest imponerande formgivningsjobbet under föregående år. Det gick till Lars Elfman, för jobbet med Oatlys ”London Takeover”.

Han passade på att avsluta sitt tack med ett tack också till sina föräldrar, för att de låtit honom sitta på sitt rum och rita och teckna hela tiden, istället för att tjata på honom om att gå ut och ägna sig åt något sportigt.

Hur lyckad en guldäggsutdelning blir hänger ju på några nyckelfaktorer. Speciellt för den majoritet som inte går hem med några ägg över huvud taget. Bland de viktigaste är konferenciererna (nu när sånt som teknik och logistik inte längre fallerar på de sätt som var vanligt, innan man överlät åt proffs att sköta de delarna).

Men årets konferencierspar bidrog mycket bra till en trevlig kväll. De var professionella, avslappnade och trivsamma. De kompletterade med sina egna ”specialpriser” och små lustifikationer, utan att dominera och ta över.

Trevligast av alla hade förstås gänget från Åkestam Holst, som dominerade tillställningen totalt. Sju guld och tio silverägg fick de bära med sig hem. En bedrift som inte motsvarats i ”modern tid”, det vill säga i detta millenium. Inte ens Forsman & Bodenfors har nått så högt, om jag minns rätt. De fick lika många guld, sitt bästa år 2012 . Men ”bara” sex silver.

Så det blev en speciell Guldäggskväll, även av det skälet. För som Billy Andersson skriver i resume.se, en sådan dominans har vi nog inte sett på decennier. Om någonsin. Konkurrensen var möjligen tuffare, om vi går tillbaka till de år då Hall & Cederquis och Falk & Pihl,  Brindfors stod på absolut topp.

Hela listan av vinnare ser ut så här, rakt upp och ner från Komms pressrelease:

KATEGORI AKTIVERING

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Josefine Richards Ledamöter: Cecilia Lindqvist, Hermes Holm, Jenny Hagblom, Joakim Karlsson, Kalle Berglind, Linnéa Gardefjord

Guldägg

Uppdragsgivare: IM Individuell Människohjälp
Bidragsnamn: The Humanium Metal Initiative
Byrå: Great Works / Åkestam Holst
Motivering: Ett bidrag hjälpte oss att definiera vår egen kategori. Tack för det! Juryn fullkomligen smalt av denna kommunikativa ingenjörskonst som engagerar på snedden, bredden och ledden. När metoden är målet, då belönas den ädlaste metall med den ädlaste metall. Arbetsgruppen bakom Humanium, kom upp och ta emot ert guldägg.


Silverägg

Uppdragsgivare: McDonald’s Sverige
Bidragsnamn: Gör Donken

Byrå: NORD DDB Stockholm / Prime

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: IKEA Pee Ad

Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: The Global Village
Bidragsnamn: Järvaveckan
Byrå: Prime Weber Shandwick

Uppdragsgivare: Adobe
Bidragsnamn: The Original Brushes Of Edvard Munch
Byrå: Abby Priest


Diplom

Uppdragsgivare: Delicato
Bidragsnamn: Försäkringen
Byrå: NORD DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Ultramare
Bidragsnamn: Inte Ont I Hals-Duken
Byrå: Milk

Uppdragsgivare: Folkoperan
Bidragsnamn: Kom För Att Komma
Byrå: Ingo

Uppdragsgivare: McDonald’s Sverige
Bidragsnamn: McCoins
Byrå: NORD DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Scouterna
Bidragsnamn: Scout View
Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Lenovo
Bidragsnamn: Silver Snipers
Byrå: Ehrenstråhle

Uppdragsgivare: Visit Sweden
Bidragsnamn: Sweden On Airbnb
Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Lexter Ljuddesign AB
Bidragsnamn: The Impossible Run
Byrå: McCann Stockholm

Uppdragsgivare: Beyond Retro
Bidragsnamn: The Organ Donor Price Tag
Byrå: ANR BBDO


KATEGORI ANNONSERING

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Johannes Ivarsson Ledamöter: Alexander Elers, Christina Knight, Ida Jagerfelt, Lars Elfman, Lisa Vaccino, Nick Christensen

Guldägg

Uppdragsgivare: Ikea Sverige
Bidragsnamn: Ikea Pee Ad
Byrå: Åkestam Holst
Motivering: Man kan ju tycka att en annons man kissar på angränsar till effektsökeri. Men när det blir så här sant mot målgruppen, mot konceptet och mot varumärket så är det inte det. Då är det istället bra reklam. Och då finns inget annat alternativ än att ge IKEA och Åkestam Holst Guldägget i annonsering 2018. Gratulerar!


Silverägg

Uppdragsgivare: Saltå Kvarn
Bidragsnamn: E-Annonsen
Byrå: M&C Saatchi

Uppdragsgivare: Ikea Sverige
Bidragsnamn: Glid Inte Isär
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Apoteket AB
Bidragsnamn: Strykes På Skinkan
Byrå: Forsman & Bodenfors


Diplom

Uppdragsgivare: Childhood
Bidragsnamn: Bryt Tystnaden
Byrå: King

Uppdragsgivare: Fiat Group Automobiles Sweden Ab
Bidragsnamn: Min Helg
Byrå: Saatchi & Saatchi

Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Bidragsnamn: Handla Innan Du Reser
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Norrlands Guld/Spendrups
Bidragsnamn: S.C.H.W.E.P-Metoden
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Amnesty International Sverige
Bidragsnamn: Swiiiishh!
Byrå: Reform Act


KATEGORI AUDIO

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Gustav Egerstedt Ledamöter: Daniel Mencák, Eva Wallmark, Karl Andersson, Nima Stillerud, Pia Dueholm, Sara Haag

Guldägg

Uppdragsgivare: Europride 2018
Bidragsnamn: The Voice of Change
Byrå: Åkestam Holst
Motivering: Guldägget i kategori audio går till 30 sekunder ljud, 30 sekunder ljud som berättar en 6 månader lång historia. Dessa 6 månader kryper sedan in under huden och lämnar oss förstummade och även något avundsjuka över att inte vi hade hittat på och genomfört denna bomb till idé. Grattis EuroPride 2018 och Åkestam Holst.


Silverägg

Uppdragsgivare: Fastighetsbyrån
Bidragsnamn: Språkstöd – En Frustrerande Radioreklam
Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Mind
Bidragsnamn: Vad Hör Du?
Byrå: TBWA Stockholm


Diplom

Uppdragsgivare: Svenska Spel
Bidragsnamn: Domino
Byrå: King

Uppdragsgivare: St1
Bidragsnamn: Fördelar Med Att Tanka Obemannat
Byrå: Garbergs


KATEGORI DIGITALT

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Johan Pihl Ledamöter: Annica Brinck, Annika Frankel, Josephine Wallin, Klas Lusth, Mattias Alfborger, Rachel La Chenardière

Guldägg

Uppdragsgivare: Adobe
Bidragsnamn: The Original Brushes Of Edvard Munch
Byrå: Abby Priest
Motivering: Årets guldäggsvinnare i digitalt skapar en länk mellan analogt och digitalt, historia och framtid. Kampanjen tar upp kreativitetens palett av möjligheter, och visar hur teknisk innovation kan hjälpa oss att måla med nya penseldrag.

Silverägg 

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: Irresistible Boring Trueview Ads
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Visit Sweden
Bidragsnamn: Sweden On Airbnb
Byrå: Forsman & Bodenfors


Diplom

Uppdragsgivare: Kvinnojouren Ellinor
Bidragsnamn: Bakom Fasaden
Byrå: Markus

Uppdragsgivare: Audi Sverige
Bidragsnamn: Safety Code
Byrå: Åkestam Holst


KATEGORI FILM

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Gustav Egerstedt Ledamöter: Daniel Mencák, Eva Wallmark, Karl Andersson, Nima Stillerud, Pia Dueholm, Sara Haag

Guldägg

Uppdragsgivare: Cancerfonden
Bidragsnamn: Minns Det Som Igår
Byrå: King
Motivering: När A och B testerna säger att filmerna måste vara kortare, säger hjärtat någonting annat. Det går inte att bortse från att bra alltid kommer att vara bra. Och den filmen är det i alla sina 247 sekunder och stannar kvar hos oss långt mer än så. Vinnare i filmkategorin 2018; Cancerfonden och King. 


Silverägg

Uppdragsgivare: IQ Initiativet
Bidragsnamn: Charter
Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: IQ Initiativet
Bidragsnamn: Fotboll Utan Fylla
Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Elgiganten
Bidragsnamn: Hitta din grej
Byrå: NORD DDB Stockholm

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: Komma Hem
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Bidragsnamn: Vi Låter Sverige Vara I Fred
Byrå: Volt


Diplom

Uppdragsgivare: Telia
Bidragsnamn: A Better Life
Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Svenska Spel
Bidragsnamn: Bilen / Huset
Byrå: King

Uppdragsgivare: McDonald’s Sverige
Bidragsnamn: Gör Donken
Byrå: NORD DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Cloetta
Bidragsnamn: Let´s Talk
Byrå: King

Uppdragsgivare: Elmsta 3000 Horror Fest
Bidragsnamn: Short But Deadly
Byrå: Saatchi Saatchi


KATEGORI FÖRPACKNINGSDESIGN

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Sandra Planeta Ledamöter: Gaioo Phunwut, Helena Bielke, Jakob Trollbäck, Lisa Careborg, Perniclas Bedow, Yashar Niknam


Guldägg

Uppdragsgivare: IM Individuell Människohjälp
Bidragsnamn: The Humanium Metal Initiative
Byrå: Great Works / Åkestam Holst
Motivering: En design som tydligt kommunicerar, skapar en känsla och som ger en konkret effekt. Det är genomarbetat, visuellt och långsiktigt. Vi ser kraften och möjligheterna i att följa en designutveckling i flera led. The Humanium Metal tänjer också gränserna för hur man traditionellt definierar design, vidgar begreppet och visar på vilken kommunikativ kraft design har. Ett bidrag som kan beskrivas med två ord: Kraftfullt och Hållbart.


Silverägg

Uppdragsgivare: Dear Tea Society
Bidragsnamn: Dear Tea Society
Byrå: Open Studio Stockholm

Uppdragsgivare: McDonald’s Sverige
Bidragsnamn: McCoins
Byrå: NORD DDB Stockholm


Diplom

Uppdragsgivare: Torsten och Wanja Söderbergs Pris
Bidragsnamn: Let There Be Light – Söderbergspriset 2017
Byrå: Happy F&B

Uppdragsgivare: Livsdal
Bidragsnamn: Livsdal
Byrå: Gabor Palotai Design

Uppdragsgivare: S:T Eriks Bryggeri / Marcus Friari / Galatea AB
Bidragsnamn: S:T Eriks Bryggeri
Byrå: Bryner

Uppdragsgivare: St. Erhard Gmbh
Bidragsnamn: St. Erhard
Byrå: Bedow


KATEGORI HANTVERK

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Jonas Yrlid Ledamöter: Gabriella Karlsson, Göran Broberg, Johan Dahlqvist, Jonas Sjövall, Mary Lee Copeland, Ori Mace


Guldägg

Uppdragsgivare: Sveriges Radio
Bidragsnamn: Hela Sveriges Radio
Byrå: Uncle Unicorn
Motivering: Att omsorgsfullt mejsla ut en reklamfilm som är 640 timmar lång i 1440 olika versioner som avnjuts på endast 120 sekunder, utan att någon av de 640 timmarna tagits bort? Det strider för oss vanliga dödliga mot fysikens lagar. Men det gör det uppenbarligen inte för årets synnerligen värdiga Guldäggsvinnare i kategorin Hantverk. Vinnare är nämligen Sveriges Radio P4 med det i alla avseenden fulländade projektet “Hela Sveriges Radio”. 


Silverägg

Underkategori: Bild
Uppdragsgivare: Göteborgsoperan
Bidragsnamn: Göteborgsoperan
Byrå: Happy F&B

Underkategori: Bild
Uppdragsgivare: Klarna
Bidragsnamn: Smoooth
Byrå: NORD DDB Stockholm

Underkategori: Digitalt
Uppdragsgivare: Audi
Bidragsnamn: Audi: Sandbox VR
Byrå: MediaMonks

Underkategori: Film / ljud
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Bidragsnamn: Minns Det Som Igår
Byrå: King

Underkategori: Film / ljud
Uppdragsgivare: Volvo Cars
Bidragsnamn: Moments
Byrå: Forsman & Bodenfors


Diplom

Underkategori: Bild
Uppdragsgivare: Lewis Pugh Foundation
Bidragsnamn: Antarctica 2020
Byrå: Nordell & Nordell Affairs

Underkategori: Bild
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Bidragsnamn: Vi Låter Sverige Vara I Fred
Byrå: Fotograf Björn Terring

Underkategori: Digitalt
Uppdragsgivare: Google
Bidragsnamn: Google Interland
Byrå: North Kingdom

Underkategori: Film / ljud
Uppdragsgivare: H&M
Bidragsnamn: A Magical Holiday
Byrå: Forsman & Bodenfors

Underkategori: Film / ljud
Uppdragsgivare: Technics / Panasonic Nordic
Bidragsnamn: Scandinavian Sounds Of Summer
Byrå: House of Radon


KATEGORI IDENTITETSDESIGN

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Sandra Planeta Ledamöter: Gaioo Phunwut, Helena Bielke, Jakob Trollbäck, Lisa Careborg, Perniclas Bedow, Yashar Niknam


Guldägg

Uppdragsgivare: GöteborgsOperan
Bidragsnamn: GöteborgsOperan
Byrå: Happy F&B
Motivering: Ett genuint, uppdaterat hantverk. En traditionell institution som vågar ta steget in i nutid och skapa en identitet som förenar olika utryck och som möjliggör tydlig kommunikation i olika kanaler. Designen är en spegling av GöteborgsOperan, av plats, miljö och verksamhet. Det är magi och fantasi.


Silverägg 

Uppdragsgivare: Fable Skateboards
Bidragsnamn: Fable Skateboards
Byrå: Bedow

Uppdragsgivare: AIGA
Bidragsnamn: San Francisco Design Week
Byrå: Essen International

Uppdragsgivare: Klarna
Bidragsnamn: Smoooth
Byrå: NORD DDB Stockholm


Diplom

Uppdragsgivare: Elmsta 3000 Horror Fest
Bidragsnamn: Elmsta 3000 Horror Fest
Byrå: Saatchi & Saatchi

Uppdragsgivare: H&M Laboratory
Bidragsnamn: H&M Karlaplan
Byrå: Open Studio Stockholm

Uppdragsgivare: iZettle
Bidragsnamn: iZettle – Helping Small Businesses Succeed In A World Of Giants
Byrå: Bold / NOA

Uppdragsgivare: SVT
Bidragsnamn: SVT
Byrå: Happy F&B

Uppdragsgivare: Universal Music
Bidragsnamn: Ted Gärdestad signerat Peter Nordahl
Byrå: Stockholm Design Lab


KATEGORI INNOVATION

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Karin Frisell Ledamöter: Hanna Stenwall, Klaudia Klang, Ludwig Roth, Markus Lindsjö, Mathias Wikström, Oskar Hellqvist


Guldägg

Uppdragsgivare: IM Individuell Människohjälp
Bidragsnamn: The Humanium Metal Initiative
Byrå: Great Works / Åkestam Holst
Motivering: För att citera Dalai Lama: Vi måste tro på kommersialismens kraft att göra gott. Ett mänskligt initiativ som sätter hårt mot hårt. En blytung vinnare, kanske mer värdefull än guld. Årets vinnare i Innovation – The Humanium Metal Initiative.


Silverägg

Uppdragsgivare: C More
Bidragsnamn: Filmtegration
Byrå: Affairs

Uppdragsgivare: Audi Sverige
Bidragsnamn: Safety Code
Byrå: Åkestam Holst


Diplom

Uppdragsgivare: Delicato
Bidragsnamn: Delicatoasken
Byrå: NORD DDB Stockholm

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: IKEA Pee Ad
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Lexter Ljuddesign AB
Bidragsnamn: The Impossible Run
Byrå: McCann Stockholm


KATEGORI INTEGRERAT

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Johannes Ivarsson Ledamöter: Alexander Elers, Christina Knight, Ida Jagerfelt, Lars Elfman, Lisa Vaccino, Nick Christensen


Guldägg

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: Där Livet Händer 2017
Byrå: Åkestam Holst
Motivering: Det är få varumärken som får umgås med oss konsumenter under hela våra liv; få som helt enkelt klarar av att vara relevanta under livets alla faser. Men när ett varumärke varsamt och insiktsfullt lyckas fånga, spegla, förstå och sympatisera med alla livets alla upp- och nedgångar skapas också en äkta relation, en varaktig relation; en relation som kan vara hela livet – där livet händer. Grattis IKEA!


Silverägg

Uppdragsgivare: Klarna
Bidragsnamn: Klarna
Byrå: NORD DDB Stockholm

Uppdragsgivare: Norrlands Guld / Spendrups
Bidragsnamn: Motrörelsen
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Oatly
Bidragsnamn: Stämmer Allt Du Fått Lära Dig Om Mjölk?
Byrå: Forsman & Bodenfors


Diplom

Uppdragsgivare: SBAB
Bidragsnamn: Boendeekonomi Är Jättekul!?
Byrå: Emakina DBG

Uppdragsgivare: Coop
Bidragsnamn: Framtidens Protein
Byrå: Forsman & Bodenfors


KATGEORI MOBILT

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Johan Pihl Ledamöter: Annica Brinck, Annika Frankel, Josephine Wallin, Klas Lusth, Mattias Alfborger, Rachel La Chenardière


Guldägg

Uppdragsgivare: Audi Sverige
Bidragsnamn: Safety Code
Byrå: Åkestam Holst
Motivering: Årets guldäggsvinnare i mobilt visar på kraften som uppstår när varumärken tar ansvar i frågor som rör oss alla. Kampanjen tar sig an mobilanvändandets baksida, och flyttar ansvaret från användaren till de som vill ha vår uppmärksamhet– med bara tre rader kod.


Silverägg

Uppdragsgivare: Betsson
Bidragsnamn: Visa Färgerna
Byrå: Isobar


Diplom

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: Perceptiva Banners
Byrå: Åkestam Holst


KATEGORI ONLINEFILM

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Karin Frisell Ledamöter: Hanna Stenwall, Klaudia Klang, Ludwig Roth, Markus Lindsjö, Mathias Wikström, Oskar Hellqvist


Guldägg

Uppdragsgivare: Sveriges Radio
Bidragsnamn: Hela Sveriges Radio
Byrå: Uncle Unicorn
Motivering: En berättelse om tid – som låter sig ta sin tid. 640 timmar, på två minuter. Ett Sverige idag, som är precis vad det är. Och det är, precis, så här. En visuell dikt om ljud är årets vinnare i onlinefilm – Hela Sveriges Radio.


Silverägg 

Uppdragsgivare: Folkoperan
Bidragsnamn: Förklädd Gud
Byrå: Ingo


Dilpom

Uppdragsgivare: McDonald’s Sverige
Bidragsnamn: Gör Donken – Egenskaper
Byrå: NORD DDB Stockholm

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: Irresistible Boring Trueview Ads
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Volvo Cars
Bidragsnamn: Moments
Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Oatly
Bidragsnamn: Stämmer Allt Du Fått Lära Dig Om Mjölk?
Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: Essity / Libero
Bidragsnamn: Välkommen
Byrå: Momentum Sverige AB


KATEGORI PR

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Josefine Richards Ledamöter: Cecilia Lindqvist, Hermes Holm, Jenny Hagblom, Joakim Karlsson, Kalle Berglind, Linnéa Gardefjord


Guldägg

Uppdragsgivare: Lernia
Bidragsnamn: Den Nya Rikssvenskan
Byrå: Jung Relations
Motivering: Det krävs mod att ifrågasätta normer. I det här fallet så vågade man dessutom ifrågasätta något som varit orört och heligt för en hel nation. Med stor förståelse för omvärlden och mediernas agenda visar årets vinnare att man vet hur man förtjänar sitt utrymme – och ger alla röster den plats de förtjänar i samhället. Årets Guldägg i kategori PR går till “Den Nya Rikssvenskan”.


Silverägg

Uppdragsgivare: Fotografiska
Bidragsnamn: Det Ojämställda Priset
Byrå: Ord&Bild

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: IKEA Pee Ad
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Visit Sweden
Bidragsnamn: Sweden On Airbnb
Byrå: Forsman & Bodenfors

Uppdragsgivare: IM Individuell Människohjälp
Bidragsnamn: The Humanium Metal Initiative
Byrå: Great Works / Åkestam Holst


Diplom

Uppdragsgivare: The Global Village
Bidragsnamn: Järvaveckan
Byrå: Prime Weber Shandwick

Uppdragsgivare: Scouterna
Bidragsnamn: Scout View
Byrå: Garbergs

Uppdragsgivare: Adobe
Bidragsnamn: The Original Brushes Of Edvard Munch
Byrå: Abby Priest


KATEGORI UTOMHUS

Juryordförande: Malin von Werder Kategoriordförande: Johannes Ivarsson Ledamöter: Alexander Elers, Christina Knight, Ida Jagerfelt, Lars Elfman, Lisa Vaccino, Nick Christensen


Guldägg

Uppdragsgivare: Amnesty International Sverige
Bidragsnamn: Swiiiishh!
Byrå: Reform Act
Motivering: Mycket utomhusannonsering swishar dagligen förbi oss HELT obemärkt. Men egentligen krävs det bara två välkända frisyrer och en geni-idé för att få oss att lyfta. Det här är så enkelt och SÅ träffsäkert. Amnesty flyttar sig rakt in i stormens öga när de vågar ge sig på onda kungar från både öst och väst. Hatten av för denna wind of change. 


Silverägg

Uppdragsgivare: Norrlands Guld / Spendrups
Bidragsnamn: Botten Upp!
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Com Hem
Bidragsnamn: Com Hem Var Du Än Är
Byrå: M&C Saatchi


Diplom

Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Bidragsnamn: Big Hack
Byrå: Volt

Uppdragsgivare: Mind
Bidragsnamn: De Känslodrivna Utomhustavlorna
Byrå: TBWA Stockholm

Uppdragsgivare: IKEA Sverige
Bidragsnamn: IKEA Ihop Eller I Sär
Byrå: Åkestam Holst

Uppdragsgivare: Oatly
Bidragsnamn: London Takeover
Byrå: Forsman & Bodenfors


SPECIALPRISET GULDBLICK

Ständig sekreterare: Tove Langseth Ledarmöter 2018: Fredrik Josefsson, Johan Landin, Karin Frisell, Rikard Holst, Lotta Mårlind, Tomas Granath


Vinnare

Uppdragsgivare: Oatly

Bidragsnamn: London Takeover
Art Director: Lars Elfman
Motivering: Copyidéer i all ära. Men utan genomtänkt form och stilsäkert hantverk finns alltid risken att de bara passerar förbi som ännu några trista rader text. Därför är det mäkta kul att se hur årets Guldblicks-vinnare tagit en textdriven idé och gjort den till ett inslag i stadsbilden som inte bara passar in, utan rent av förhöjer den. Stort grattis till Lars Elfman för London Takeover!


Övriga nominerade

Uppdragsgivare: Pissjar / Gaphals Records
Bidragsnamn: Pissjar Sans

Art Director: Anton Bohlin

Uppdragsgivare: Elmsta 3000 horror fest
Bidragsnamn: Short but deadly
Art Director: Gustav Egerstedt och Erik Hiort af Ornäs


SPECIALPRISET GULDSKRIFT

Ständig sekreterare: Anna Qvennerstedt Ledamöter 2018: Tove Eriksen Hillblom, Linda Elers, Johannes Ivarsson, Olle Langseth, John Schoolcraft, Anna Boberg, Lina Franzon


Vinnare

Uppdragsgivare: Oatly

Bidragsnamn: Stämmer allt du fått lära dig om mjölk?

Copywriter: Ida Backman

Motivering: Vi sliter alla dagarna i ända för att den reklam vi gör ska kännas så lite som reklam det bara går, och mer som något… organiskt, en social conversation starter, kanske till och med användargenererat? Ja, det får fan inte kännas som propaganda från ett varumärke i alla fall. Fast… är det egentligen så dumt? Att vara ärlig med vad man vill och öppet redovisa sina argument? Förutsatt då att man behärskar hantverket att göra det både underhållande och lättläst, kompromisslöst och inbjudande. Ja, då diar vi plötsligt propagandans spene och läskar oss med den mjölk det inte är. Grattis Oatly!

Övriga nominerade

Uppdragsgivare: Jeep
Bidragsnamn: Min Helg / Möhippan
Copywriter: Erik Wingfors


Uppdragsgivare
: Klarna
Bidragsnamn: Smooothfulness
Copywriter: Martin Lundgren


KYCKLINGSTIPENDIET

Jury Fredrik Simonsson, Johanna Johansson, Sedir Ajeenah, Linn Tornérhielm, Petter Ödeen

Tilldelas

Caroline Andersson

Motivering: Det är ofta svårt att bedöma insatsen på en kreatör som arbetat i större arbetsgrupper. Men när man om och om igen har ett finger med i spelet i idédrivna och väl genomförda kampanjer är det inget snack om saken. Då ska man ha ett Kycklingstipendium. Priset går till Art Directorn Caroline Andersson!

Nathalie Hallman & Johanna Nyberg (Cherry Cobra)

Motivering: Det är stilsäkert, eget och konsekvent genomfört på ett sätt som är alltmer sällsynt. Filmer som blandar nytt och gammalt, fint och fult på ett nytt sätt som bildat ett eget universum. Priset går till Nathalie Hallman & Johanna Nyberg som tillsammans är regissörsduon Cherry Cobra!

Maria Lashari

Motivering: Att hålla sig inom ramarna verkar inte intressera denna kyckling. Tvärtom har vi göra med en urkraft som är som inte låter sig beskrivas med en enkel titel. Formsäkerheten som genomsyrar alla arbeten avslöjar dock förkärleken för Art Direction. Priset går till mångsysslaren Maria Lashari!


PLATINAÄGGET

Tilldelas

Tove Langseth

Motivering: I år går platinaägget till en Art Director som under 20 år befunnit sig i absolut framkant av svensk reklams utveckling.
En person som alltid har varit mer intresserad av att förstå sig på människor än av att vinna reklampriser, och kanske just därför är en av våra mest belönade i kreativa tävlingar både i Sverige och internationellt.
En person som har en den där sällsynta instinktiva förmågan att känna vilken känsla som är rätt och fel för ett varumärke och skapa världar som människor vill vara en del av. Världar där det visuella språket ofta är bärande.
En person som genom sitt engagemang och sin röst i branschen är en stor inspiratör för många unga.
Platinaakademin välkomnar stolt sin hittills snabbaste ledamot, Tove Langseth.


TITAN-PRISET

Utses av styrelsen för Sveriges Kommunikationsbyråer David Orlic (Styrelseordförande), Anna-Karin Nilsson, Diana Uppman, Hedvig Hagwall Bruckner, Henrik Matsers, Malin Wikerberg, Marie Rudolphie, Marta Karlqvist, Mathias Eriksson, Mattias Ronge, Melina Aristiadou, Michael Jäderlind, My Troedsson, Niklas Bondesson, Olle Langseth, Philip Marthinsen ,Ulla-Karin Barrett

Tilldelas

De samordnande krafterna bakom Sveriges #metoo-upprop

Motivering: Titanpriset ska belöna nyskapande och innovativ kommunikation som inspirerar människor både i och utanför branschen. Titanpristagaren ska ha brutit konventioner och skapat nya förutsättningar för hur företag och organisationer kan agera i samhället.

Men ibland finns ingen organisation, och ännu mindre något företag. Ibland finns varken verktygen, plattformarna eller ens insikten om att kommunikationen behövs. Men så tänds en gnista.

Det började med sexanklagelser mot en Hollywoodmogul. Och en hashtag för alla som delade liknande upplevelser av övergrepp, trakasserier och diskriminering.

Det hade kunnat stanna där, vid en hashtag, utspridda berättelser på nätet och artiklar om anklagade kändisar. Men i Sverige blev det något mycket större. När Metoo-berättelserna började delas här, var det några som förstod att kraften inte låg i de enstaka historierna utan i det samlade vittnesmålet, och att effekten skulle bli så mycket större om berättelserna samordnades. Trots avsaknad av organisation och befintliga strukturer skapade de tillsammans plattformar så att kollektivet kunde skydda och hjälpa de utsatta. En insats som gjorde att berättelserna som tidigare inte fått berättas äntligen hördes. Och att de hördes tydligt utan att överrösta varandra.

Årets Titanpris delas inte ut till en eller flera namngivna individer – det hyllar en hel rörelse. De som bildade grupper, ordnade branschupprop och skötte presskontakter. De som hjälpte till att flytta skammen dit den hör hemma och samtalet från de slutna rummen till det offentliga.

Det var nyskapande och inspirerande, det bröt konventioner och det skapade nya förutsättningar för hur vi alla kan agera i samhället.

2018 års Titanpris tilldelas de samordnande krafterna bakom Sveriges #metoo-upprop.

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.