Share on Facebook
Share on LinkedIn

I denna veckas utgåva av DI Weekend har Volkswagen köpt allt annonsutrymme. 28 helsidor, varav några i utviksformat (till och med ett gammalt klassiskt ”altarskåp”).

Det är inte första gången något liknande sker. Men det var länge sen.

Det gör mig upprymd av flera skäl.

VW förmedlar en frustande optimism och framtidstro, som kan dra både bil- och mediebranscherna med sig.

I bilindustrin, kan vi alla ana hur konkurrenterna försöker undvika att imponeras, samtidigt som de funderar på om de kan göra något för att bräcka VW:s fräcka tilltag.

I mediebranschen känns det säkert som en uppfriskande vårstorm att se en så generös och storsatsande annonsör. Och en så överpackad tidning. Dessutom får hela magasinssektorn en skjuts.

Även för Dagens Industri blir det en fjäder i hatten. De blir samtalsämnet för dagen både bland reklam- och mediebyråerna, liksom bland konkurrenterna. Det ger säkert en bra intäkt också, även om det naturligtvis ligger långt från listpriserna (Resumé räknade ut att det i så fall skulle ha handlat om 3,5 miljoner). DI har haft allt anledning att ge en rejäl rabatt. Så här hög packningsgrad har tidningen förmodligen aldrig haft, förra veckan handlade det om 8,5 annonssidor. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att annonskostnaden för VW nog hamnade närmare en ”vanlig” helgutgåva. Det vore rimligt.

Men nog är det bra synd att inte VW utnyttjade sina möjligheter bättre!

Jag kan tänka mig två scenarier för hur diskussionerna på marknadsavdelningen gick, när beslutet togs:

Alternativ 1 – ”När vi nu köpt alla sidorna i DI Weekend, måste vi se till att vi klämmer in så mycket information som möjligt och inte glömmer någon aspekt. Vi måste berätta om allt! Modellprogrammet, teknikutvecklingen, miljösatsningarna och våra sponsorsprojekt.”

Alternativ 2. ”Nu när vi köpt alla sidor i DI Weekend, har vi tyvärr vi inga pengar kvar till annonsproduktionen. Men vi kan väl ta den där internationella företagsbroschyren, översätta den och fördela innehållet över sidorna.”

För mest av allt är VW:s annonser i DI en rätt trist företagsbroschyr. Prydligt. Stora bilbilder. Men inte ett uns av njutning, spänning eller glimt i ögat hur man än letar.

Tänk VW, som gjort så mycket bra reklam genom tiderna. Från DDB:s geniala klassiker förstås, via exempelvis otroligt bra holländska reklamfilmer fram till den mångfaldigt belönade ”Rolighetsteorin”. Det känns som i en annan generation. En annan värld.

Och dessutom så långt ifrån de tidigare, liknande satsningar vi sett från andra bilmärken i svenska medier. Som när Mercedes och deras dåvarande byrå, Hall & Cederquist,  i mitten av 1980-talet köpte ett helt nummer av Veckans Affärer.

Men det som är mest minnesvärt är förstås Saab som lanserade Saab 900 genom att köpa upp all reklamtid, prime-time, i TV4 en lördagkväll. Tillsammans med Brindfors och Sandberg Media, skapades ett innehåll den kvällen, som var i stort sett lika underhållande för tittarna som övriga program. Spännande information om hur man designar och bygger en Saab. Var idéerna föds. Dialog med tittare och utlottning av bilar. Helt igenom genialt skapat och utfört.

Saab följde upp detta vid ett senare tillfälle, när de i december 1994 köpte upp allt annonsutrymme i en av DN:s bilagor. Totalt 24 sidor. Också då med varierande och läsvärda annonser, som var både informativa och finstämda. Och självklart specialgjorda för tillfället. Förutom all annan välförtjänt uppmärksamhet, ledde den bilagan också till att copywritern, Björn Hjalmar, belönades med Guldskrifts-stipendiet.

Så bara för att man köpt upp en hel tidning, har man inte kommit i mål med en satsning! Snarare tvärtom. Det är då jobbet börjar!

Print Friendly
Tagged with:
 

7 Responses to Kul VW! Men synd

  1. oskar skriver:

    word carin / oskar

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Carin Fredlund, Carin Fredlund. Carin Fredlund said: Mina tankar om Volkswagens "annonsbomb" (det var Resumés ord) http://bit.ly/huPLQj […]

  3. Kjell Cronert skriver:

    Ja visst är det synd att man inte förstår att information är en sak och kommunikation är en annan. En bra kreativ är värd mer än det mesta. Kvalitet är bättre än kvantitet.

  4. Kjell Cronert skriver:

    Det är en duktig person, som har kunskapen och som bidragit till VW – das auto

  5. Eric Lindesvärd skriver:

    Det där med Saab var stort. Det kallades väl till och med för en Sandbergare?

    • Carin Fredlund skriver:

      Det var nog möjligt. Ulf Sandberg var nog den första (enda?) riktigt kreativa mediestrategen på den tiden.

      • Mats skriver:

        Det fanns (och finns) några till… 😉 Men Ulf var duktig på att hantera sitt personliga varumärke, vilket f ö är en utmärkt egenskap för alla som arbetar med kommunikation.

Kommentera

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

%d bloggare gillar detta: