Det rör på sig i branschpressen. Framåt eller bakåt?

Jag tror inte egentligen att det finns något samband mellan chefredaktörsbytet på Resumé och tidningens ändrade utgivningstakt. Men det är möjligt att det fanns strategi bakom offentliggörandet av båda nyheterna vid samma tidpunkt. I denna personfixerade bransch kan man räkna med att chefredaktörsbytet blir betydligt mer uppmärksammat och diskuterat än den nya utgivningstakten.

Det kan säkert finnas fler än ett skäl till att utgivningen ändras från varje vecka till varannan. Men inget av dem är speciellt upprörande.

Jag kan också se intressanta orsaker och möjligheter bakom utvecklingen.

Men självklart blir ryggmärgsreaktionen hos många att nerdragningen av utgivningstakten beror på ekonomiska bekymmer.

Resumé har under större delen av sin existens, sedan starten 1950, varit en guldkalv som förmodligen bara skulle kunna få verkliga ekonomiska bekymmer på grund av total dumhet och gigantiska blunders. I kombination.

Resumés ställning i reklambranschen är lika fast gjuten som Ararat vid kontinentalsockeln. Det är också den branschen, de egna läsarna, som styr tidningens huvudsakliga intäktsströmmar – annonserna. De har aldrig sinat i någon större utsträckning, bara saktat av något emellanåt av
konjunkturskäl.

I alla tider har reklambranschen gnällt på Resumé, men det har aldrig varit annat än jargong. Möjligen uppblandat med rädsla, opportunism
och skvallerlust. Ingen vill på allvar förstöra sina möjligheter att bli omskriven, pushad i karriären eller utvald till juryn i Månadens Kampanj.

Resumé har ändrat sin periodisering tidigare. Under många år kom tidningen var tredje vecka, både när det var dåvarande Reklambyråförbundet som gav ut tidningen och därefter sedan Bonniers köpt tidningen. Uppgången till veckoutgivning kom i slutet av 1980-talet, för att möta konkurrensen från Quo Vadis med varannan veckas utgivning.

Sen dess har marknaden utökats ytterligare med Dagens Media, som fann sin nisch genom att till att börja med väldigt tydligt fokusera på dem som styr annonspengarna – medierna själva. Medierådgivare och annonschefer bland andra.

När jag la ner Quo Vadis 2008 blev det självklart också till glädje för både Resumé och Dagens Media, som slapp den konkurrensen om annonsörerna.

Men det har naturligtvis hänt mycket annat på den marknad där branschpressen huserar. Framför allt tekniskt. För tidningsägarna har det inneburit både stora möjligheter och stora bekymmer. Via de webbaserade skyltfönstren resume.se och dagensmedia.se har nyhetsflödet snabbats upp och den redaktionella konkurrensen hårdnat. Samtidigt som intäktsmöjligheterna blev mindre när man till en början
släppte allt webbaserat material gratis till läsarna.

Idag börjar nyhetsmarknaden på nätet bli mer rimlig. Visst material kräver prenumeration på papperstidningen och inloggning.

Det är här jag kan se en intressant utveckling, som skulle vara det som driver Bonniers, när man lägger om utgivningen på Resumé.

Bonniers har kommit långt med sina e-tidningar. Dagens Nyheter och Dagens Industri har fullt fungerande e-upplagor (precis som Svenska Dagbladet, som jag personlig tycker lyckats ännu bättre med sin e-tidning). Det skulle förvåna mig ifall Resumé, som borde vara föregångare, inte tar ett e-steg i sin utveckling. Det borde vara naturligt för en tidning som själv bevakar och vänder sig till kommunikations- och mediebranschen.

Frågan är då om Resumé lägger ner hälften av sin utgivning, eller om man ändrar den. En femtioprocentig nerdragning ger förstås möjligheter att slimma redaktionen rejält. Både när det gäller redaktion och rediering. För att inte tala om vilka besparingar det innebär att inte trycka och distribuera tidningen.

Bland Twitterkommentarerna i samband med beskedet om Resumés ändrade utgivning fanns också en oro över vad det innebär för den allmänna uppmärksamheten kring kommuikation. Den uppmärksamheten är, som bekant, erbarmligt dålig i både press och samhälle i stort. Dagens Industri, som hittills varit den enda rikstäckande dagstidningen med kontinuerlig reklambevakning (även om det bara bestått av ett
uppslag per vecka) har, som bekant, just lagt ner sitt Tema/Reklam.

Om till och med ”reklambranschens egen tidning” (som Resumé ibland benämns) drar ner hälften av utgivningen skulle det kunna ge negativa signaler.

Jag menar i och för sig, att periodiseringen inte är det allra viktigaste, ifall man gör en tidning som bevakar, granskar och analyserar kommunikationen seriöst och ingående. Med det inte sagt att det är Resumés planer. Men Claes de Faire säger i alla fall i en intervju i Resumé att han har många planer för tidningen och ska ”fortsätta utveckla den”.

Och, om man har ambitionen att utveckla tidningen och göra något riktigt bra finns mycket kvar.

Bonnierdirektörerna skulle exempelvis kunna resonera så här:

Vi behåller reaktionen i stort sett intakt och lägger om utgivningen av Resumé till e-publicering. Det ger oss möjligheter att både ha bättre bevakning på både reklamfilm och interaktiv reklam, likväl som att erbjuda våra egna annonsörer mycket större och bredare möjligheter till kreativa lösningar.

Det kan vara klokt under en övergångsperiod att komplettera e-tidningen med en papperstidning varannan, eller kanske till och med var tredje eller fjärde vecka. Där kan vi ha nyhetssammanfattningar, ifall det känns angeläget, från de tidigare nyhetssidorna. Men framför allt reportage, granskningar, Månadens Kampanj etc.

Ett sådant resonemang skulle onekligen föra mediebranschen framåt i ett rejält steg. Och ingenstans skulle det vara enklare och mer smärtfritt att ta det steget än just här.  Inga är bättre förberedd för det än just kommunikationsbranschen som redan är flitiga användare av iPads och andra läsplattor.

Vilka besparingar skulle inte kunna göras i tekniks produktion. Och vad man skulle kunna göra mycket intressant med de pengarna, rent redaktionellt!

Manegen är helt enkelt krattad.

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.