This entry is part 1 of 6 in the series Sam Katz

This entry is part 1 of 6 in the series Sam KatzJag berättade i ett tidigare inlägg om Sam Katz. Under de första åren i Quo Vadis’ historia och fram till sin död, var Sam krönikör i tidningen. Fruktad men älskad. Hans retorik var makalös och underhållande. Han pulvriserade guldägg, förintade stora, men otydliga kampanjer […]

Print Friendly
Läs mer
This entry is part 2 of 6 in the series Sam Katz

This entry is part 2 of 6 in the series Sam KatzEftersom jag nämner Sam Katz, i mitt inlägg om Bengt Hanser-stipendiet vill jag gärna berätta lite mer om honom. Ingen som har träffat honom, har glömt honom. Men eftersom han dog 1990, så är det alldeles för många som kanske inte ens hört talas […]

Print Friendly
Läs mer
This entry is part 3 of 6 in the series Sam Katz

I mars 1990 skrev Sam Katz en krönika i Quo Vadis om reklamkritik. Eller bristen på den. Den har något att lära oss alla än idag.

Print Friendly
Läs mer
This entry is part 4 of 6 in the series Sam Katz

För Sam Katz fanns det aldrig utrymme för kompromisser i reklamen. Det handlade enbart om att sträva mot att bli bättre. Och bättre. Och bättre. Att ha kundens bästa för ögonen och dit når man bara med den yppersta kvalitet. Det handlade definitivt inte om pengar utan om en ständigt brinnande eld. Därför skrev han en krönika om Lasse Liljendahl, som valde att lämna Rönnberg & Co, när McCann köpt byrån.

Print Friendly
Läs mer
This entry is part 5 of 6 in the series Sam Katz

På Creative Day i Göteborg häromdagen talade Per Torberger om usla, svenska reklamtexter och gav några råd om hur de skulle kunna bli bättre. Mattias Åkerberg har, på sin blogg, Please copy me, sammanfattat Pers råd. Jag vill gärna komplettera dessa råd med Sam Katz, från 1990.

Print Friendly
Läs mer
This entry is part 6 of 6 in the series Sam Katz

This entry is part 6 of 6 in the series Sam KatzSom en liten vårpresent, och för att påminna om reklamens betydelse i både goda och dåliga tider, bjuder jag på ännu en repris på en tidigare krönika av Sam Katz. Den kan också ses som en rejäl uppsträckning för ignoranta copywriters med alltför nära […]

Print Friendly
Läs mer

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!