Anders Ericson har beslutat att lämna jobbet som vd på Sveriges Annonsörer, berättar en pressrelease från organisationen. Efter 19 år tycker han att det kan vara dags för något annat.
Man kan inte annat än respektera och förstå Anders Ericsons beslut. Han har varit vd länge. Eftersom förbundet nu, enligt releasen, ska dra igång ett stort strategiarbete inför framtiden, känner han förmodligen att det är dags. Nytändning eller nystart är hans alternativ.
Anders Ericson har gjort ett mycket bra jobb under dessa år. Bland annat med att bredda förbundet, utveckla nya tjänster och ta fram nya pitchrekommendationer tillsammans med Komm.
Men det som i mina ögon varit hans främst insats är den opinion han drivit för reklamens roll i samhället. Där har han och Sveriges Annonsörer under stundom varit mer aktiva och i bredare sammanhang, än reklambranschens egen organisation.
En av mina favoriter i det sammanhanget var kampanjen ”Trött på reklam” 2012. Där utlystes också en tävling om ”Drömresan”, där vinnaren fick åka till världens enda, garanterat reklamfria, land – Nordkorea – tillsammans med Anders Ericson och Sveriges Annonsörers dåvarande kommunikationschef, Erik Huss.
När Anders Ericson nu tackar för sig och lämnar Sveriges Annonsörer, passar jag på att önska honom lycka till och påminna om hur det började.
Så här presenterade Quo Vadis den nya vd:n för Annonsörföreningen (som det hette 1999, då den 37-årige civilekonomen från Telia skulle tillträda jobbet som VD).
”
MED ANDERS ERICSONS HJÄLP SÄNKS MEDELÅLDERN PÅ ANNONSÖRFÖRENINGENS VD:AR REJÄLT I ETT ENDA SVEP.
När Anders Ericson erbjöds jobbet som VD på Annonsörföreningen undrade en av hans vänner ”men det är väl ingenting för dig ännu på minst 10 år?”. Själv har han dock lite svårt att förstå den inställningen.
Men han erkänner att han blev lite förvånad när han erbjöds jobbet. Han hade träffade Bo Östen Johansson i samband med att han satt i juryn för senaste 100-wattaren. När Bo Östen ringde i mars och ville träffa honom, trodde han att det handlade om att sitta med i juryn igen.
–Men när jag kom upp sa han ”vill du ha mitt jobb?”
Han tackade inte ja direkt. Fast det berodde mest på att han trivs så bra på sitt jobb på Telia. Annonsörföreningen står annars inför en vitaliseringsprocess som han ser som oerhört spännande och gärna vill vara med och påverka.
Han beskriver sig framför allt som en förändrare och inte en förvaltare. Även om en man som har som fritidsintresse att springa maratonlopp runt om i världen onekligen också måste vara utrustad med tämligen stort tålamod och uthållighet. Men det är förändringsprocessen i Annonsörföreningen som lockar honom mest.
–Det är viktigt att höja kompetensnivån hos många annonsörer. Idag kan man komma som nytillträdd marknadsförare och direkt få ansvar för en reklambudget på 30-40 miljoner kronor utan riktig kompetens.
Därför kommer han att som ny VD i Annonsörföreningen satsa mycket på utbildningsfrågor och på att höja kompetensnivån bland medlemmarna. Inte minst när det gäller nya medier. Det är ett område som självfallet engagerar honom starkt, eftersom han nu ju lämnar Telia, där han bl a arbetat som marknadschef för Telia Electronic Commerce.
Han har själv undervisat på RMI Berghs i flera år och egentligen var det just lärare han hade tänkt bli från början. Matematik och företagsekonomi var hans ämnen och han började plugga på Stockholms Universitet. Samtidigt jobbade han extra som lärare i sin gamla gymnasieskola, men också som säljare på Ikea, för att dryga ut studielånen.
Det blev Ikea som vann. Planerna på lärarhögskolan skrevs av och han tog istället det erbjudna jobbet i ett utvecklingsprojekt på Ikea där han arbetade med administrativa driftsfrågor.
–Efter en tid började det dock kännas lite statiskt och när min chef, Grels Friberger, gick från Ikea till reklambranschen verkade det så kul så jag sökte också jobb på byrå. Men eftersom jag inte hade någon reklamerfarenhet, så fick jag inget.
Istället började han på Pripps som produktchef, med allt vad det innebär av kontakter med marknaden, kampanjarbete etc.
–Där kände jag att jag hade kommit precis rätt. Det var oerhört kul.
Nästa steg blev att ingå i gruppen som byggde upp marknadsavdelning på SJ Gods.
Men efter fyra år på SJ blev han kontaktad av Hans Öhman på Nordström & Öhman, som erbjöd honom ett jobb på byrån. Han tvekade också den gången, för han trivdes så bra med på SJ, där han blivit chef för marknadskommunikationen.
–Men jag minns att Hans sa att ”tar du inte det här jobbet gör du ditt livs misstag” och då vågar man ju inte annat.
Han ser det som en stor fördel att han fått erfarenheter från både byrå- och köparsidan. Inte minst är det en tillgång i hans nya jobb.
Även om han nu blir den övergripande representanten för annonsörerna, så vill han inte hålla med om att det skulle finnas någon egentlig motsättning mellan reklambyråer och annonsörer.
–Vi lever ju helt och hållet i symbios med varandra och det finns i sak ingen konflikt mellan de två sidorna, påpekar han.
Han vill inte uttala sig om det vore lika bra att slå ihop de båda förbundet, men pekar på USA som ett sådant, fungerande exempel.
Det är ändå utanför branschen som de verkliga motparterna finns, myndigheter och medier till exempel.
–Priserna på TV-reklam i Sverige är exempelvis på tok för höga!
Och även om han visserligen bara jobba två år på byrå, så har onekligen han mycket av hjärtat på den sidan. Han har till och med varit med och tävlat i Dagens Nyheters Reklambyrårock. Visserligen inte med någon egentlig framgång, men ändå.
–Jag var med i Fältman & Malméns band ”Mamba Kings”, -94 tror jag det var. Jag missade halva låten och fick springa upp på scenen mitt i ”Sympathy for the Devil”. Jag minns att Quo Vadis beskrev oss som ”klart sämst”.
Det har dock inte avskräckt honom. Han spelar fortfarande gitarr och håller som bäst på att övertala en gammal kollega att sätta igång och spela igen.
Tröttnar han på att höja kompetensen hos annonsörerna kanske han har en framtid på scenen istället.
Eller också kan han ju göra allvar av sin gamla affärsidé, som han försökt övertala sin hustru att jobba med. Nämligen att utbilda reklambyråer i presentationsteknik.
–Det är inte så många som är speciellt bra på det. Jag har sett även de största och mest framgångsrika göra dundertabbar.