Förra veckan meddelade Lee Clow att han tänker pensionera sig efter 50 år i branschen.
En av världens absolut mest uppmärksammade och hyllade reklamfilmer, Apples ”1984” är ett av hans verk. Likväl som hela Apple-strategin ”Think different”. Han har haft ett mycket nära samarbete med Steve Jobs och Apple under 30 år.
Men hans portfolio är gigantisk med varumärken som Playstation, Taco Bell, Pedigree, Nike, Pizza Hut och Nissan. Med flera. Med flera.
Lee Clow föddes 1943 i Kalifornien och redan hans småskolefröken uppmärksammade hans teckningstalang. Med åren blev det också två år i konstskola på Santa Monica City College.
Men det fanns nog en risk att reklambranschen aldrig skulle fått stifta bekantskap med Lee Clow, som lika gärna kunnat bli professionell beach bum. En hel del av sin studietid tillbringade han på surfingbrädan, erkände han i en artikel som skrevs i samband med att han blev invald the Advertising Hall of Fame 1990. Och surf-stilen har hängt med hela karriären. Han trivs bäst i shorts och flipflops, även på jobbet.
Lee Clow utbildade sig ytterligare i design efter lumpen och efter en tid på en liten lokal designbyrå, fick han sitt första ad-jobb på NW Ayers västkustbyrå.
Men det här var under den kreativa revolutionens dagar och Lee Clow var frustrerad över kvalitén på de jobb som gjordes på NW Ayer. Han ville jobba på en byrå som gjorde riktigt bra reklam. Men han ville inte flytta till New York.
Lyckligtvis upptäckte han Chiat/Day, som nyligen bildats sedan de två konkurrenterna Jay Chiat och Guy Day slagit ihop sina två, små byråer under mottot ”Let’s do good ads”.
Där ville Lee Clow jobba!
Men det tog två år av telefonsamtal, brevskrivande och ständiga besök på byrån innan hans envishet belönades. Han fick sitt jobb och Jay Chiats tips ”Work hard and maybe you’ll do some good ads.”
Och nog blev det good ads alltid! Med Lee Clow fick byrån vingar. Med Chiat/Day blev Venice i Kalifornien ett kreativt nav som drog reklamvärldens blickar till sig.
Och Lee Clow har varit samma byrå trogen i alla år, byrån som 1995 fusionerade med TBWA och blev TBWA/Chiat/Day.
Nu är det ju inte så att Lee Clow tänker sätta sig på en bänk på Venice Beach och titta på havet och mata duvor. Han vänder inte branschen ryggen helt och hållet. Han kommer att bli ordförande emeritus på TBWA/Media Arts Lab – MAL, som är en byråenhet helt dedikerad till Apple. Den grundades av Clow 2006. Dessutom kommer han att fortsätta arbeta med TBWA-enheten MAL For Good, som arbetar med värdedriven verksamhet och fokuserar på företag och projekt som hjälper varumärken att bidra till en positiv utveckling i världen.
Lee Clow har haft en lång och framgångsrik karriär. Det finns förstås mycket att säga om honom. Men det är ju egentligen bättre att han säger det själv. För ungefär ett år sedan spelades en kort film in där han berättar om sina år i branschen, inspirationskällorna, samarbetet med Steve Jobs och om sin fru som han varit gift med i över 40 år.
Den är väl värd att se:
Och: Tack Carl Magnus Pantzar för att du väckte mig!
Hej Carin, ännu en intressant artikel som lyser upp tillvaron. Han får det att låta så enkelt och självklart, men det ligger förmodligen mer blod, svett och tårar bakom framgångarna än han låter påskina. Han verkade dock precis lika jordnära som när jag träffade honom på Chiat/Day runt 1987 någon gång. Var med Reklamförbundet på en resa till LA och SF och träffade en mängd inspirerande människor och byråer. Härligt att se hur få som satt sig själva på piedestal, istället brann man verkligen för att göra bra reklam. Jay Chiat var lika trevlig han och bjöd på sig själv. Kul att du delar med dig av detta. /Göran
Tack! Det måste ha varit en fantastisk resa! Många av de allra största har varit mer ödmjuka än man skulle kunna tro, tycker jag. Lars Hall är ett sådant exempel. Han visste precis vad han gjorde och krävde lika mycket av dem som jobbade med honom, som han krävde av sig själv. Men han var samtidigt mycket, mycket ödmjuk och klättrade inte heller upp på någon piedestal.