Idag skriver Dagens Media och Resumé om att Postnord tänker lämna Forsman & BodenforsDet skaver både här och där när jag läser det här.
Frånsett alla Postnord egna brister. De är, som vi alla vet, gigantiska.
Det skaver för att Postnord talar om att ”F&B var bättre på att fakturera än leverera” .
Men om jag hette Postnord skulle jag aldrig kritisera någon för brister i leveransen.
Leverans? Postnord? I samma artikel?
Det var länge sen Postnord gjorde trovärdig reklam. Men det beror mest på att de nog inte borde göra reklam över huvud taget innan de får ordning på sin egen leverans.
Någon måste ha gett briefen och godkänt deras reklam som de inte borde ha gjort för redan några år sen redan.
Inte heller borde de gjort julens pinsamheter
Sen är det väl ändå så att Postnord, enligt LOU, har gjort en upphandling där det tydlig framgår vad det kostar.
Så priset, hur gigantiskt det kanske (eller kanske inte ens) var kan inte ha varit problemet.
Det är löjligt.
Men när vi nyligen fick glädjen att se nyhetsinslagen om Postnords sparkade vd så insåg vi direkt att de inte hade varken markkontakt eller en aning om vad deras uppdrag är.
Så de behöver verkligen ingen reklambyrå alls utan en lednings/organisationspsykolog.
Tänk om byråbytet beror på att byrån ifrågasatte skillnaden mellan verklighet och brief.
Ja, det är förstås vad jag skulle önska, men det vet jag inget om. Kanske har framgångarna gått F&B åt huvudet. Det vet jag inte heller. Men jag vet att de ett bra tag varit en av landets absolut främsta byråer. Det kan ge hybris, eller krav på att kunderna ska leva upp till de nivåer de vill spegla.
Vi får säkert följa utvecklingen i Resumé/Dagens Media.
För det skaver också att se branschpressenkonkurrensens dödssuck.
Dagens Media och Resumé var en gång de enda kvarvarande konkurrenterna i branschpressen sedan Bonniers klev in på marknaden för att ”sanera den”.
Visserligen var de till förväxling lika, men det fanns en hälsosam (omän ekonomiskt ojämt) konkurrens.
Idag har Dagens Media, samma ägare som Resumé. Och samma chefredaktör.
Det är möjligen ok, om man använder traditionell brand management-strategi, och differentierar de båda produkterna från varandra. Vad jag förstått var det vad som var avsikten. En initierad mediabevakning i Dagens Media och fokus på reklam och kommunikation i Resumé.
Det skulle kanske funka.
Men när då Dagens Media avslöjar en ”reklamnyhet” och Resumé någon timme senare tar upp den och citerar Dagens Media.
Ja då skaver det i alla fall i mig.
Utan att lägga några andra värderingar i ditt inlägg så vill jag minnas att du och dina familj hade en tvist för ett tag sedan med post som hade (skulle ha blivit) lagrad. Minns jag rätt och isf är skaver det fortfarande? 😉
I juridisk mening har vi aldrig haft någon tvist med Postnord. Men, precis som så många andra har vi varit med om att post försvunnit, inte eftersänts (vilket blev rätt dyrt eftersom inga fakturor kom, så vi märkte det först av betalningspåminnelser med påminnelseavgift), skickats tillbaka och inte delats ut efter lagring. Det är förbaskat irriterande. Om du inte haft några problem med Postnords leverans är du att gratulera! Då bör du ta kontakt med dem, så du får bli intervjuad i deras kundtidningar och berätta hur nöjd du är.